Uken gjesteblogger er ingen ringere enn TV 2s nyansatte værsjef, Eli Kari Gjengedal. Solstrålen fra Leikanger er nok mest kjent fra TV 2, men hun er også en erfaren foredragsholder. I tillegg reiser Gjengedal verden rundt for å lære opp TV-personligheter i presentasjonsteknikk.

 Idium leide inn Gjengedal for å holde kurs i nettopp presentasjonsteknikk. I ukens blogg deler hun noen av sine tips med deg.

Noen elsker å prate foran andre mennesker, mens for andre er det et mareritt. Uansett hvilken kategori du tilhører kan det være greit med noen tips til hvordan du holder en

VERDEN RUNDT: Eli Kari Gjengedal er en populær coach hos TV-kanaler rundt om i verden.
VERDEN RUNDT: Eli Kari Gjengedal er en populær coach hos TV-kanaler rundt om i verden.

presentasjon som holder på folks oppmerksomhet, hvor du føler deg komfortabel og du faktisk formidler det du skal.

Les også: Google Partners: – Dette gir økt synlighet

Hjertet banker fortere, svetten pipler i pannen, håndflatene er klamme og stemmen holder et høyere toneleie en ellers. Panikken griper deg og du får fullstendig hjernteppe. Du forsøker å fylle stillheten med en lang rekke eh, eh, eh, skal vi se.

Grusomt, sant? Det er selvfølgelig ikke slik for alle, men de fleste har opplevd et eller flere av disse symptomene. Idium holder en rekke gratis seminarer som Facebook for bedrifter, Lønnsomme hjemmesider, Google og Markedsfør deg som en proff. I forbindelse med dette, er det flere av  medarbeiderne som må til pers. Faglig sitter det som et skudd, men de vil selvfølgelig være supergode på presentasjonsteknikk også. Her er noe av det vi snakket om på kurset.

1. Kunnskap gjør mester og gir deg trygghet

Dette er første bud. Kan du det du formidler vil det automatisk gi deg autoritet og folk vil lytte til det du sier. Du vil også føle deg trygg på at du kan svare på eventuelle spørsmål som måtte komme.

2. Godt blikk (og fast håndtrykk)

Dette er førsteinntrykket dine tilhørere får av deg. Øyenkontakt og et fast og godt håndtrykk (dersom det er naturlig på det aktuelle arrangementet) viser at du er trygg og tilstedeværende. Tenk selv da, det finnes knapt noe mindre imponerende enn en mann med et slapt håndtrykk. Det er nesten så man får frysninger av det.

3. Formidlingen er kun gjennomført når publikum har forstått budskapet

Før du begynner kan det være greit å tenke nøye gjennom hva det er du skal formidle og hva hovedbudskapet er. Innledningsvis i presentasjonen/foredraget kan du også opplyse publikummet ditt om hva de skal ha lært nå du er ferdig. Dette bidrar til riktig fokus for alle parter.

4. Rett i ryggen

Dette sier seg kanskje selv, men dessverre glemmer mange å rette seg opp. Du lyser ikke akkurat troverdighet hvis du står og henger som en pubertal ungdom som er litt over gjennomsnittet ukomfortabel i sin egen kropp. Et godt triks her er å ta seg selv i nakken, bokstavelig talt. Trekk deg selv opp til du står rett.

5.  Godt grep på gulvet

Selvfølgelig, sier du kanskje. Men dette er igjen noe som mange glemmer. For kvinner kan det være en god ide å ikke ha for høye hæler. Da blir du lett vaklende og du kan ikke bevege deg rundt i rommet med samme letthet som med litt flatere sko. Så pent, men komfortabelt er trikset.

6. Fremtoning

Vær vendt mot publikum og ha en åpen kroppsholdning. Altså ingen armer i kors eller annet som gjør at publikum ikke føler seg velkommen. I tillegg er utseende viktig. Hva du har på deg betyr masse for hvordan du blir oppfattet. Samtidig er det viktig at du har på deg noe som føles komfortabelt. Er du mann er det viktig å ikke ha på seg en for trang skjorte. Da blir du trolig opptatt av å holde inn magen. Kle deg for anledningen og publikummet ditt og fremstå troverdig. Kle på deg ditt fineste smil og vær positiv.

7. Samlede fingrer ved gestikulering

Har du lagt merke til at mange står og spriker med fingrene når de holder presentasjoner eller foredrag? Dette er ofte et tegn på usikkerhet og manglende helhet i det som formidles. Dessuten kan det stjele oppmerksomhet fra det du faktisk sier. Husk å holde fingrene samlet når du snakker.

8. Hender bak på ryggen dersom en er usikker

Mange vet ikke hvor de skal gjøre av hendene når de presenterer. Dette gjelder like mye profesjonelle som vanlige dødelige. Tilhører du denne gruppen kan det være et poeng å ha hendene bak på ryggen. I alle fall til å begynne med. Du vil jo ikke se ut som vaktmesteren heller. Når du først har kommet i gang vil også armene finne en naturlig plass.

9. Anerkjenn alt som skjer underveis

Selv om du følger alle tipsene over så kan du fortsatt stå der og være litt nervøs, eller du glemmer hva du skulle si, eller noe annet uforutsett skjer. Da er det beste å faktisk anerkjenne hva som skjer. Men hva så? Det skjer den beste og det eneste som skjer er at publikum ser at du er menneskelig. Fortell hva som skjedde, le litt og plukk opp tråden igjen.

10. Humor er det beste redskapet for å få folk til å lytte

Er du gudebegavet med evnen til å være morsom; så må du for all del utnytte det. Humor er avvæpnede, folk lytter og ikke minst så er det gøy. Det gir krydder til foredrag eller en presentasjon som i utgangspunktet kunne vært tørt eller kjedelig. Bare ikke få panikk hvis ikke alle ler når du vil :).

Lykke til! Vennlig hilsen Eli Kari Gjengedal

Vi har jobbet mye med våre teknikker, og de kan du se om du melder deg på et av våre gratis seminarer!