Som eier eller daglig leder i en bedrift med en nettside har du nok vært bekymret for deres synlighet på nett. Du googler noe som er relatert til din virksomhet og konkurrentene dine kommer opp på førstesiden, men din bedrift er langt bak. Der ingen noensinne vil finne deg.

Hva gjør du?

Når vi snakker om synlighet på nett, mener vi hvor enkelt det er for målgruppen vår å finne oss.

Vi ønsker selvfølgelig at flest mulig finner veien til vår nettside, slik at vi kan vise våre produkter og tjenester, samt konvertere dem til nye kunder. Men selv om det er lett å snakke om synlighet, så er det vanskelig å vite hvor man skal starte.

Hva vil du oppnå?

Før man starter med å øke sin synlighet på nett er det viktig å ha en plan. Hva er det dere ønsker å oppnå på nett?

Kanskje er det et lite utvalg produkter eller tjenester dere ønsker å fokusere på? Vil dere nå en ny kundegruppe eller satse på andre steder i landet?

Les også: Google Partners: – Dette gir økt synlighet

Mulighetene er mange, derfor er det viktig for deg som bedrift å vite hva du jobber mot. Firmaer og merkevarer med stor suksess på nett har klare målsettinger for all aktivitet.

Merk deg at målsettingen for nettsiden deres ofte ikke er den samme som for eksempel Facebook-siden deres. Kartlegg deres målsetting og hvilke tiltak dere må gjøre for å nå dem.

Tekst er nøkkelen

Google er verdens største og mest brukte søkemotor, så det er der de fleste bedrifter vil være tjent på å synes.

SEO, søkemotoroptimalisering, er betegnelsen på alt av arbeid som bidrar til å øke din synlighet. SEO har utviklet seg enormt de siste årene, spesielt 2013 hvor Google lanserte sin største oppdatering noen sinne.

Denne oppdateringen endret hvordan man jobber med SEO fullstendig. Før benyttet man tekstinnhold som et verktøy for å øke synligheten, nå er tekstinnhold blitt den viktigste delen av SEO.

Nyttige SEO-tips

Du vet nå at tekstinnhold bør være fokuset i ditt arbeid med synlighet, men mest sannsynlig har nettsiden din allerede tekstinnhold. Produktbeskrivelser, ansattbiografier og “om oss tekst” er godt innhold som alene vil kunne gi deg synlighet på visse ord og fraser. Men om du ønsker ta kontroll over din synlighet, og jobbe aktivt med søkeord og fraser som er viktige for deg, da må du tenkte på noen viktige faktorer.

Alt av innhold må være unikt: Google er ikke glad i innhold som finnes flere steder, hverken på nettsiden din eller andre steder på nett. Ved å skape innhold selv unngår du å bli straffet av Google for duplikatinnhold.

Skap en verdi: Dette punktet gjelder både for nettsiden din og for sosiale plattformer, blogger og lignende. Skap innhold som gir besøkende en verdi. Det kan være i form av informasjon, kunnskap, løsning på en problemstilling osv.

Les også: Slik får du billigere og bedre markedsføring

Bruk nettsiden godt: Ved å kjenne din egen nettside og nettsideløsning godt, vil du få større utbytte av den. Ta kontroll over innhold, bilder og videoer. Bilder i dårlig oppløsning gir et dårlig førsteinntrykk som kan være nok til å jage bort mange potensielle kunder. Skrivefeil, dårlig formattering på tekst og selgende tekst kan også bidra til et negativt inntrykk av nettsiden og firmaet ditt.

Tenk trafikk, ikke posisjon: Det mange fokuserer på ved arbeid med SEO, er posisjonen i Google på søkeord og fraser. Det er viktig å merke seg at søk har blitt veldig personlig og at forskjellige maskiner, mobiler og tablets gir forskjellig resultat. Hvor man befinner seg, tidligere søk, om man er logget inn i Google etc. kan påvirke resultatet. Det viktigste for deg er trafikken til nettsiden, at den øker og er relevant.

Aktuelt og nytt innhold: Google slutter å besøke siden din om ikke det skjer nye oppdateringer etter en stund. Derfor er det ekstremt viktig at nettsiden får nytt og oppdatert innhold med jevne mellomrom. Om Google ikke vender tilbake til siden, vil heller ikke synligheten stige! Derfor er det verdt å legge inn litt jobb med å oppdatere siden din.

Forstå målgruppen: Benytt statistikkverktøy som Google Analytics til å analysere og få kjennskap til hvem de besøkende er, hvor de kommer fra og hva som driver dem til siden. Det er også viktig å måle at de tiltakene du jobber med har en effekt, og dette kan du også gjøre i Google Analytics. Du kan lese mer om Google Analytics og hvordan du får mest mulig ut av verktøyet her.

Gratis e-bok om SEO