Kort, oversiktlig og enkelt. Slik skriver du godt for nett.

Skriv kort, godt og enkelt!Det er mange der ute som mener mye om hva som skal til for å skrive gode tekster for web. De som leser på nett er ikke ute etter lange avhandlinger, men heller korte og enkle påfyll som de kan lese på farten. Leseren har liten tid og skumleser siden din for å se om det er noe nyttig der. På sekunder har han eller hun avgjort om innholdet ditt er relevant eller ikke.Hvordan skal du fange oppmerksomheten?

Skriv kort

Kom til poenget raskt. Det viktigste skal stå først. Dette gjelder for hele teksten. De viktigste ordene skal først i hver setning, den viktigste setningen først i hvert avsnitt og det viktigste avsnittet først i hver artikkel.

Skriv for leseren

Ta utgangspunkt i brukerens situasjon når du skriver. Leseren bør sitte igjen med en følelse at teksten var nyttig – ikke at det var en reklametekst.

Hold det enkelt

Med mindre du driver en veldig fagrettet nettside bør du være enkel i kommunikasjonen. Unngå fagterminologi så langt det går.

Vær personlig

En personlig stil engasjerer. Bruk gjerne “du” og “vi” når du skriver. En muntlig form kan fungere godt. Still gjerne spørsmål og oppfordre leseren til dialog i kommentarfeltet.

Ha et mål

Før du skriver bør du vite hvilket mål du har med innholdet. Skal det skape relasjoner, øke salget eller være til informasjon? Skriv med målet i tankene.

Kan teksten skannes?

Skriv slik at leseren kan danne seg et bilde av innholdet. Bruk beskrivende og tydelige overskrifter. Husk mellomtitler og avsnitt. Punktlister er leservennlige og lette å huske. Uthev viktige ord og setninger.

Bruk lenker

Du trenger ikke finne opp kruttet selv. Vet du om sider hvor leseren kan få mer informasjon om emnet, husk å lenke til disse. Har du innhold på egne sider som er relevante, bør du også linke til disse.

Vær søkemotorvennlig

Skriv for leseren, men husk også søkemotoren. Bruk samme ord/frase flere ganger dersom du vil at Google skal finne siden din i et søk. For at det ikke skal se rart ut for leseren må du være bevisst på hvordan dette gjøres. Bruk ord og uttrykk som du tror leseren vil bruke når han søker etter innholdet ditt. Direkte spørsmål fungerer godt, for eksempel i overskrifter: Hvor ofte bør taket skiftes? Har du oversikt over Skatteetatens frister? Når må regnskapet leveres?

Vi i Idium hjelper deg gjerne med dette. 

Ønsker du mer informasjon om innholdsproduksjon?