Å velge leverandør av nye nettsider er en viktig og stor avgjørelse for en bedrift. Det er en investering av både tid og penger, derfor bør resultatet leve opp til forventningene dine.

Mange hevder de er billigst, best og har mest erfaring, men det kan være vel verdt tiden å gjøre en rask bakgrunnssjekk før du velger ny leverandør.

Her er 13 punkter du kan sjekke når du er på leting etter ny leverandør:

1. Hvor lenge leverandøren har vært på markedet?

I webbransjen er det store endringer hele tiden. Har leverandøren din lang fartstid er det større sannsynlighet for at de er her også i fremtiden. De vil også ha «lært av sine feil» tidlig, slik at du slipper å være forsøkskanin.

2. Hva er det du egentlig får?

Spør om detaljerte opplysninger om løsningen/tjenesten du vil bestille. Aller helst bør du få en skriftlig beskrivelse av hva de skal levere og til hvilke tider. Er det noe du ikke vet hva er eller lurer på hvordan fungerer, så spør! Jo mer du vet om produktet du kjøper, jo bedre både for deg og for din leverandør.

3. Får du mobiltilpassede sider?

Nordmenn er verdensmestere i å surfe på mobilen. Nesten halvparten av all surfing skjer nå med håndholdte enheter. Sjekk at nettsiden din kan tilpasses alle plattformer.

4. Har de markedets beste/enkleste system?

Spør om kilder, tall og statistikk som kan bekrefte det de hevder. Be gjerne om å få se eksempler på løsninger som fungerer godt og sørg for at leverandøren din tilbyr kursing og opplæring slik at du kan tilegne deg mer kunnskap om bruk av din nettside.

5. Sjekk referanser!

Be om referanser fra kunder innen din bransje slik at du kan se hvordan de har valgt å løse oppgaven. Du kan også be om kontaktinformasjon til referansene. På denne måten kan du forhøre deg om hvordan samarbeidet var, i hvilken grad de leverte til avtalt tid, og om det ferdige produktet var slik det ble forespeilet.

6. Kan bedriften hjelpe med søkemotoroptimalisering, og er nettløsningen godt egnet til dette?

Be om informasjon og spør om hvordan de greier dette uten å vite noe om hvilket innhold som faktisk er på sidene. Søkemotoroptimalisering er en tidkrevende og omfattende prosess. Sørg for at leverandøren har kunnskap om søkemotoroptimalisering og kan hjelpe deg med å øke synligheten når din nye nettside er klar.

7. Er de testvinnere?

Spør i så tilfelle hvem som har utført testen, hvilke tall de viser til og hvilke kriterier som ble brukt. Spør også hvorvidt de har noen form for dokumentasjon.

8. Involverer de seg i designprosessen?

I en designprosess er det avgjørende at du som kunde er deltagende og gir tilstrekkelig med informasjon. Spør om hvordan den aktuelle leverandøren jobber i denne prosessen og hvordan dere vil komme til å samarbeide. Vær ærlig med hva du ønsker fra første stund så unngår du skuffelser og utsettelser senere. Å vise til eksempler på nettsider du liker er ofte lurt.

9. Hvilke muligheter har du for å påvirke det ferdige resultatet?

For at du som kunde skal være tilfreds med siden når den lanseres, må det ligge en enighet i bunn. Be om informasjon om hva som trengs fra deg og hvordan det er forventet at du skal opptre i denne prosessen.

10. Undersøk kompetansen i bedriften.

For at din bedrift skal lykkes med den digitale satsingen er det flere faktorer enn bare nettsiden som er viktig. For eksempel hvordan leverandøren jobber opp mot søkemotorene og hvilken kompetanse som de har på andre kanaler for markedsføring. Undersøk hvilke andre tjenester de tilbyr, kan de også hjelpe deg når bedriften din vokser seg større?

11. Er de sertifiserte?

Det er viktig at de som skal jobbe med ulike verktøy er sertifiserte. Be derfor om dokumentasjon på dette eller få tilsendt informasjon som viser det. Et eksempel på dette kan være Google-sertifisering.

12. Tilbyr de opplæring?

Dersom du skal drifte din egen nettside kan det være nødvendig med opplæring. Er dette noe de tilbyr og inngår det? Du kan også høre om hvilke andre kurs/seminarer de tilbyr.

13. Tilbyr de brukerstøtte og support?

Når du endelig har fått produktet du har bestilt kan det oppstå situasjoner hvor du behøver brukerstøtte. Sjekk i hvilken grad leverandøren tilbyr dette, og sjekk om de tilbyr svargaranti.

Lykke til med prosessen!

Ønsker du en uforpliktende prat om nettsider?