To kvinner som sitter foran PC-skjerm

Hvordan lage hjemmeside til bryllup

Ønsker du å holde familie og venner oppdatert under planleggingen av bryllupet ditt? Slik lager du en bryllupshjemmeside.

Sitter du med tanken om å lage en egen nettside med informasjon om bryllupet ditt, men vet ikke helt hvor du skal starte eller om du faktisk kan klare det? Da har du kommet helt rett!

Skaff et domene

Først og fremst er det lurt å kjøpe seg et domene, altså selve adressen til hjemmesiden din. Det koster rundt 120 kroner i året å eie et domene, og er vel verdt pengene for å ha en nettadresse som er personlig og lett for andre å huske. For eksempel: emmaogemil.no, vigifteross.no osv. Dette er selvsagt ikke et «must», og om du ønsker å droppe det og heller få et autogenerert fra nettsideløsningen du velger så går det helt fint også.

Les mer om hvordan du velger riktig domene her.

Velg et publiseringsverktøy

Når du velger hvilken plattform du vil at nettsiden din skal være på kan det være greit å tenke over hva du faktisk trenger av funksjoner og innstillinger. Det er et hav av systemer å velge mellom der ute og det kan være vanskelig å finne løsningen som passer akkurat dine behov.

Til en bryllupsside kan det være greit å gå for et enkelt verktøy, men gode designmuligheter, til en grei pris. Vi hjelper deg gjerne med nettsiden!

Innhold på bryllupssiden

Du velger helt selv hva du vil dele av innhold på bryllupssiden din, men om du er helt blank har jeg laget en liste over forslag til hva du kan ha på nettsiden:

  • Gaveliste
  • Bilder av brudeparet
  • Informasjon om lokasjon (og overnatting)
  • Meny
  • Program
  • Gjesteliste/bordkart
  • “Om oss”
  • RSVP – et skjema der gjestene gir beskjed om de kommer eller ikke
  • Gjestebok – et skjema der gjestene kan skrive en hilsen
  • Informasjon om toastmaster

 

Del siden

Det er ingen vits å ha en bryllupsside om ingen bruker den. Du kan for eksempel dele nettadressen i invitasjonen, på e-post og i sosiale medier – spesielt hvis du har en egen Facebook-gruppe.