Nettsiden er for mange førsteinntrykket man får av bedriften din, derfor er det viktig å ha alt på stell. Vi har samlet de viktigste tingene nettsiden din bør inneholde.

 

Enten du skal lage en ny nettside fra bunnen av eller har en gammel du ønsker å holde oppdatert har vi kokt det ned til 8 ting du faktisk må sørge for at du har på nettsiden din.

Dette er viktig å ha på nettsiden (les mer utfyllende forklaring av punktene lenger ned på siden):

  • brukervennlighet
  • universell utforming
  • responsivitet
  • sikkerhet
  • godt innhold
  • kontaktinformasjon
  • søkemotoroptimalisering
  • sosiale medier-lenker

 

Brukervennlighet – enkel navigering

Nettsiden din skal være laget for folk og at de skal finne det de leter etter. Det vil si at den bør ha rask lastehastighet og være enkel å navigere seg rundt på. Du kan sjekke lastehastigheten til nettsiden med Googles PageSpeed Tool, og skulle du komme dårlig ut i denne testen får du konkrete forslag til hva som kan kan forbedres.
At siden er brukervennlig betyr også at du må legge til rette for at det er enkelt å bevege seg fra side til side, og faktisk finne det man leter etter. Med andre ord betyr det å ha en god struktur på siden, en intuitiv meny, god lenkestruktur på alle sider og tydelige Call-to-actions.

 

Universell utforming – en nettside for alle

Det er et krav om at nettsiden din skal være brukervennlig for alle, også de med nedsatt funksjonsevne. Universell utforming setter blant annet føringer for bruk av bilder og grafikk, navigasjon, fargebruk og lenker. Du kan lese mer om universell utforming på Direktoratet for forvaltning og IKTs nettsider.

 

Responsivt design – brukervennlig på små flater

Dette punktet kunne vært nevnt under “brukervennlighet”, men det er like greit at det får sitt eget avsnitt det også, for her er det fortsatt mange som sover i timen. I årevis har trafikken fra mobil og nettbrett steget, og er i dag mer brukt enn PCer til å surfe på nettet. Derfor må nettsiden din være brukervennlig på enheter med liten skjerm.

 

Sikkerhet – trygghet for de besøkende

Vi snakker dessverre for lite om digital sikkerhet, men det bør ikke stoppe deg fra å gjøre nettsiden din trygg for de som besøker den. Derfor bør du sørge for at du har noe som heter SSL på siden. SSL står for Secure Sockets Layer og krypterer dataene som sendes mellom dine besøkende og hjemmesiden din, slik at uvedkommende ikke får tak i informasjon som sendes via f.eks et kontaktskjema eller innloggingsportal. Om du ikke har SSL på hjemmesiden din kan informasjonen fra besøkende havne i gale hender. Les vårt blogginnlegg om SSL her.

 

Godt innhold – gi merverdi

Et godt design er null verdt om innholdet på nettsiden ikke er bra nok, og det er kanskje her mange bedrifter legger ned minst tid. Bruk tekst, bilder, infografikk og video for å engasjere og informere de besøkende, og overbevise dem om at bedriften din er troverdig og profesjonell.

 

Kontaktinformasjon – vær tilgjengelig

Det skal være lett for de besøkende å finne kontaktinformasjonen din. Det vil si bedriftens adresse, telefonnummer og e-postadresse. Det vanligste stedet å plassere dette er i footeren nederst på siden. Har du dette på plass gir du inntrykk av å være en seriøs og pålitelig bedrift.

 

Søkemotoroptimalisering – synlighet i søk

Det er ingen hemmelighet at det er viktig for en bedrift å være synlig i søkeresultatet til relevante søkeord. Du kan lese mer om søkemotoroptimalisering i dette blogginnlegget.

 

Sosiale medier-lenker – Flere kanaler, flere butikkvinduer

Forbrukere sjekker minst fem kanaler før de velger den rette bedriften eller produktet, derfor er det fint at du viser frem dine sosiale medier-profiler dersom besøkende ønsker å finne ut mer om hvem dere er, hva dere har å tilby og hvem som allerede er kunder av dere.

 

Vi leverer nettsider til store og små bedrifter

Kontakt oss for en uforpliktende prat.