Når du skal søkemotoroptimalisere nettsiden din må du først kartlegge hvilke ord og uttrykk som har en verdi for deg og din bedrift.

I korte trekke handler det om at du skal komme opp i søketreffet når din målgruppe søker etter tjenester som du tilbyr. Dette er en av de største utfordringene når man jobber med synlighet for nettsider.

Det er nemlig ikke gitt at de som trenger en rørlegger søker etter «rørlegger», og det er heller ikke gitt at de som søker etter en «rørlegger» er i kjøpemodus. Dersom noen har et akutt behov kan man søke på så mangt.

Ved å kartlegge hvilke nøkkelord kundene dine bruker når de søker på nettet kan nettsiden din bli mer synlig.
Ved å kartlegge hvilke nøkkelord kundene dine bruker når de søker på nettet kan nettsiden din bli mer synlig.

Les også: Slå Knock Out på dine konkurrenter i Google

Kommer du for eksempel hjem og står med vann opp til knærne i kjelleren så søker du kanskje «sprukket rør» eller «vannlekkasje»

Hvordan gå frem med å finne de beste søkeordene?

De aller mest verdifulle søkeordene er de ord og uttrykk som benyttes når kunde skal ha tak i deg, så man bør alltid starte med å spørre sine kunder hvordan de ville søkt for å få kontakt med deres bedrift (evt. også hvordan de søkte).

Deretter bør man også tenke på ord og uttrykk som er direkte relatert med den bransjen man befinner seg i. Om man driver med regnskap så kan dette være ord som «regnskapsfører», «regnskapsfirma», «regnskapsbyrå» etc.

Les også: Oppskriften på lønnsomme nettsider

Deretter bør man se på sine tjenester. Ikke alle som trenger hjelp med spesifikke tjenester er opplyst på hvilken bransje som utfører slike tjenester.

For eksempel vet ikke alle at det er murmestere som bør inkluderes når man skal sette opp en Jøtul ovn mot et eksisterende pipeløp. Kanskje søkes det etter «håndtverker», «hjelp til å sette inn ovn» eller til og med «oppsett av vedovn»?

Dersom dere har kunder dere kan rådføre dere mot bør dere etter en brainstorming stille spørsmål om hvilke ord og uttrykk som samsvarer best med hvordan de ville søkt.

Hva er i nyhetsbildet nå?

For mange bransjer er det også slik at nyhetene skriver om nyvinninger i bransje eller setter fokus på både det som gjøres korrekt og feil, og i slike anledninger benytter de gjerne spesielle ord og uttrykk om bransjen eller tjenestene.

Dette plukkes opp av personer som søker på Google, og kan i så måte ha en verdi fremtidig.

Les også: Slik kan du utnytte nyhetsbildet i markedsføringen din

Dersom man også er bekjent av store endringer som kommer til bransjen man jobber med så bør man også vurdere å optimalisere for ord og uttrykk som er tilknyttet dette før det når markedet. Isåfall kan man plutselig være så heldig å være helt øverst på listen dagen etter avisene slår det opp med store bokstaver og interessen økes.

Med Google Adwords Keyword Planner kan du se på trender samtidig som du får forslag til relevante søkeord for deg.
Med Google Adwords Keyword Planner kan du se på trender samtidig som du får forslag til relevante søkeord for deg.

Bekreft at søkeordene har en verdi

Google gir faktisk oversikt over hvilke ord og uttrykk som er benyttet i sin søkemotor med cirka-anslag.

Gratis tilgang til denne informasjonen gis til alle som benytter seg av Google Adwords Keyword Planner. Man trenger ikke sette opp noen kampanjer eller legge igjen noe betalingsinformasjon i Adwords for å avklare trender. I tillegg vil dette verktøyet også gi forslag til søkeord som kan være relevante her.

Les også: Hva er egentlig søkemotoroptimalisering (SEO)?

Og aller viktigst; selv om en rørlegger som ønsker å optimalisere sin nettside finner ut i Google Adwords Keyword Planner at det er null søk i måneden etter «innsetting av vann og avløpsrør», så betyr dette faktisk at det er under ti søk i måneden. Og det er ikke alltid dumt å gå for uttrykk som har få søk, dersom noen faktisk søker etter akkurat det er de ofte opplyst og nær en kjøpsbeslutning.

Ikke vet jeg hva det koster med innsetting av vann og avløpsrør, men det høres ikke billig ut. Og to-tre arbeidstimer for å være godt synlige for dette søket er vel lett forsvarlig dersom man i løpet av et år får inn to oppdrag fordi man gjorde denne jobben?

Last ned e-bok: Din oppstartsguide i SEO