Håper du har hatt nytte av de foregående delene av denne guiden i konverteringsoptimalisering. I siste del skal vi se litt på veien videre.

Grafisk bilde med tekst: CRO konverteringsoptimalisering Du er i gang, hva nå?
Når er egentlig optimaliseringsjobben over?

Kanskje er du allerede godt i gang med analyser, kanskje har du til og meg gjort A/B-testing, men hvordan vet du hva som fungerer? Og hva skal du gjøre når du vet hva du burde gjøre.

Det gjelder å være tålmodig, målfokusert og organisert

  • Du kommer til å ha mye tilgjengelig informasjon, derfor gjelder det å holde fokus på hva du ønsker å forbedre.
  • Test masse, men ikke alt på en gang, da er det vanskelig å se hva som faktisk fungerer.
  • Spar på skjermdump, skisser og annet slik at du alltid kan se tilbake på hvilke endringer som faktisk ble gjort.

Hypotesen din fungerte og du fant A/B-test-vinneren

Tenk på om det er andre ting du kan optimalisere. Perfekt finnes ikke, men nesten alt kan forbedres.

Hvilke andre sider kan du optimalisere? Har du for eksempel testet én landingsside og funnet ut at en forenklet tekst konverterte bedre, da kan du teste om du skal forenkle teksten på resten av sidene dine for å forhåpentligvis øke konverteringsraten.

Hypotesen din fungerte ikke

  • Dette betyr at den originale ideen var bedre, ta gjerne den som utgangspunkt igjen.
  • Gå igjennom analyser og undersøkelser med dette i tankene og se om du kommer frem til ny innsikt.
  • Gjør en ny undersøkelse om nødvendig.
  • Utform en ny hypotese, og utfør en ny test.
  • Gjenta.

Husk at du kan lære mye av mislykkede tester så lenge du bruker dataene til å se muligheter.

Når er testingen over?

Aldri. Det var kanskje ikke det mest oppløftende jeg kunne fortalt deg, men vi må konstant teste og forbedre sidene våre fordi tidene, trender og forbrukerne endrer seg. De gode nyhetene er at du blir tryggere og flinkere for hver gang.

Det kan også være at innovative ideer du har i dag ikke slår igjennom hos bruker akkurat nå, men om et halvt år er de kanskje klare. Spar derfor på alle ideer.

Optimalisering er altså ikke en engangshendelse. Det finnes ikke ett optimaliseringsmål og heller ikke én perfekt versjon av dine nettsider. Den beste optimaliseringsinnsatsen er sirkulær og kontinuerlig.

Lykke til med din prosess!

Vil du vite mer om Workshop?

La oss skreddersy en Workshop for å hjelpe deg og nå dine mål.