Fungerer markedsføringen innen din egen nettside? Er dine sider optimalisert slik at det er tiltrekkende å melde seg på nyhetsbrev, laste ned dokumenter, velge produkter eller å fylle ut et skjema? Vet du om fargene du har valg og plassering av elementer på siden er best mulig tilrettelagt for en bruker? Bra nok til at de klikker der du vil at de skal? Visste du at farge er en av de viktigste påvirkningsfaktorene i underbevisste avgjørelser i en kjøpsprosess?

Du forstår at designet på dine nettsider må være visuelt tiltalende, men sidene bør også optimaliseres for å guide brukere gjennom en sekvens av tanker. Sidene bør være designet slik at du fører brukeren gjennom de stegene du ønsker at de skal ta.

Farge er en nøkkelkomponent, og påvirker i stor grad kjøpsprosessen. Så om du vil ha flere salg, abonnenter, nedlastninger osv., kan du bruke fargevitenskap til å nå dine mål. Modifikasjonene du trenger å gjøre er enkle, men resultatene kan være enorme.

Fargevitenskap: noen fakta du kanskje ikke visste

Den viktigste faktoren i beslutningsfasen for kjøp:

Grafisk bilde med teksten 80 prosent av de vi fanger opp via sansene våre er visuelt.
Er dine nettsider visuelt optimale?

Underbevisst bruker hjernen din 90 sekunder på å analysere og bedømme et produkt:

Grafisk bilde med informasjon om at det tar 90 sekunder å ubevisst bedømme et produkt fra vi først ser det. Det er også opptil 90 prosent basert på farge
Fargevalg kan være avgjørende for din potensielle kunde.

Kjønn, hvilke farger foretrekkes?

Menn: blå, grønn og sort

Kvinner: blå, lilla og grønn

Grafisk illustrasjon av fargepreferanser blant menn og kvinner.
Kvinner og menn har forskjellige preferanser når det kommer til farger, men noen farger tiltrekker begge.

Det er 3 basisprofiler av forbrukere, og hver av dem tiltrekkes og påvirkes av forskjellige farger i kjøpsprosessen:

Grafisk illustrasjon av tre forbruker personlighetene.
Hvilke farger som er avgjørende for valgene vi tar kommer an på hvilket modus vi er i.

Fargekoder for bedrifter

Blå er den mest brukte fargen bland store merker i verden. På andreplass er rød og på tredjeplass er sort/gråskalaen. På fjerdeplass dukker gult opp.

Blå er pålitelig, troverdig, sikker og ansvarlig. Det er en populær farge blant firmaer innen: teknologi, helse, omsorg, finans, energi, jordbruk og flyselskaper.

Rød er aggressiv, energisk, provoserende og fanger oppmerksomheten. Det er en populær farge innen industrier som: mat, teknologi, biler og jordbruk.

Sort er prestisje, verdi, tidløs og sofistikert. Den brukes i industrier som: teknologi, biler og klær.

Gul er positivitet, lys, varme, motivasjon og kreativitet. Den er mye brukt innen industrier som: mat, energi og husholdning.

Lilla er kongelig, sofistikert, nostalgisk, mystisk og spirituell. Den er populær innen felt som: teknologi, helse, omsorg og finans.

Grønn er rikdom, helse, prestisje og ro. Den er populær innen industrier som: mat, teknologi, finans, energi og husholdning.

Oransje er vitalitet, moro, sprudlende og leken. Det er en populær farge innen: teknologi og helse.

Brun er jordnær, naturlig, enkel og holdbar. Den er populær innen felt som: klær, biler og jordbruk.

Hvit er ren, uskyldig, nobel og myk. Den brukes mye i industrier som: klær og helse.

Fargekombinasjon

Du bør benytte to farge på nettsidene dine, en passive og en aktiv farge.

Passive fager skaper den visuelle tiltrekningen på siden og gir merket ditt personlighet. Aktive farger viser folk hva de skal gjøre.

Bruker vi de samme fargene for å fremheve overskrifter, linker og andre beskjeder som ikke leder noen vei, kaster vi bort resursen som ligger i fargebruk.

En call-to-action knapp, for eksempel, bør være klar og tydelig.

Å forstå virkningen av farge og vitenskapen bak den er viktig for å optimalisere siden din. Farger fanger oppmerksomhet og kommuniserer budskapet innenfor et rammeverk av assosiasjoner. Du bør markedsføre også inne på nettsidene dine, ikke bare i andre kanaler/medier, og benytte designelementene til å skape en følelse hos de besøkende. Du har muligheten til å guide dem og få dem til å utføre de handlingene du ønsker at de skal gjøre.

Kanskje det er på tide å vurdere et redesign av dine nettsider? I så fall kan du laste ned og lese om det i vår gratis e-bok:

Gratis e-bok om redesign av nettsider.