Du har fått satt av penger i budsjettet til å starte et nytt web-prosjekt – helt nye sider eller redesign av eksisterende sider. Hva bør du tenke på, og hva skal du begynne med?

Valg: ny nettside/hjemmeside eller et redesign?Hva er hensikten med nettsiden?

Felles for svært mange kunder som kommer til Idium og skal starte denne prosessen er at de begynner med:

”Vi ønsker nettsider som ser litt freshere ut”.

Les også: Obs, nå må nettsiden din tilpasses funksjonshemmede

Det er jo ikke noe feil med å ønske mer moderne nettsider, tvert i mot, men du bør prøve å tenke litt lenger enn som så. Du skal nå gi liv til et kraftig markedsføringsverktøy, nye websider, så hva vil du at siden skal gjøre for ditt selskap?

Her er noen typiske mål for hva en nettside skal gjøre:

 1.Generere leads

2. Selge mer i nettbutikk

3. Informasjon til kunder

4. Bedre kommunikasjon med brukere

Hvorfor er dette så viktig da? Svaret på hva nettsiden din skal gjøre, vil styre resten av arbeidet med nettsiden, fra design til digital markedsføring.

Ta deg god tid med denne prosessen, ranger gjerne primære og sekundære mål og få aksept fra selskapet på målene. Aksepten på målene er viktig for å få enighet om hva som er viktig med siden, slik at ingen kan komme i ettertid og hevde at de ble forbigått.

Velg en erfaren designer

Designet bør, som nevnt ovenfor, styres av hva hensikten med siden er.

Redesign av en nettside kan være som en vårrengjøring, og det er en gylden mulighet til å bli kvitt gammelt skrot som ikke lengre er i bruk.
Redesign av en nettside kan være som en vårrengjøring, og det er en gylden mulighet til å bli kvitt gammelt skrot som ikke lengre er i bruk.

Ønsker du at siden skal generere leads må dette være fokus. Er målet å selge mer bør di vise frem produkter og tilbud på forsiden.

Les også: 13 ting du bør sjekke ved valg av nettsideleverandør

Kommuniser dine mål med designeren, enten det er ditt webbyrå eller en ekstern designer. Personen bør uansett kunne løse det på en god måte.

Når du skal velge designer bør du velge noen med erfaring i websidedesign.  Firmaet du bruker til trykkmateriale er dessverre neppe de beste til jobben. En annet råd å ta med seg på veien er å ta egne bilder. Ikke gå i fella med å bruke upersonlige bilder. Vær personlig!

«Kill your darlings»

Hvis siden du skal lage er et redesign; må du ta en avgjørelse om hva du skal ha med fra den gamle siden. Det er et uttrykk som sier ”kill your darlings”, og det gjelder i aller høyeste grad her. Hvis noe er utdatert kvitt deg med det. Hvis noe aldri besøkes, kvitt deg med det. Hvis noe ikke er relevant til hensikten med siden, kvitt deg med det.

Les også: Vil det lønne seg å investere i nettmarkedsføring?

Dette er sjansen til vårrengjøring slik at de nye sidene går fra å være en gammel 7-seter til snerten superfokusert sportsbil!

Når sidene til slutt er lansert skal det nye barnet oppdras. Husk dine mål og hold deg fokusert. Det blir sjeldent 100% perfekt fra starten, men ettersom du har målbare mål kan du gjøre justeringer underveis.

Jobb tett med dine eksperter i digital markedsføring så kommer resultatene, og du vil sitte igjen med en lønnsom investering.

Vil du vite mer om det du må tenke på ved et redesign? Last ned vår gratis e-bok:

Gratis e-bok om redesign av nettsider.