Gratulerer, du har en bedrift med egen nettside! Nettsiden har bedriftens logo, nettsiden ønsker alle besøkende velkommen, og du synes rett og slett den ser fin ut. Problemet er at selv om du synes den er fin, så fungerer den ikke for de som skal bruke den.

Her er de vanligste manglene på norske nettsider:

1. Ingen call-to-action

Call to action: Gjør det enkelt for de som besøker nettsiden din å komme i kontakt med deg.
Call to action: Gjør det enkelt for de som besøker nettsiden din å komme i kontakt med deg.

Mange nettsider har mye informasjon om bedriften og produktene. Noen har til og med en blogg med nyttig informasjon. Men har du tenkt på hvordan du skal få de som besøker nettsiden din til å faktisk bli kunder?

For å få flest mulig til å bli kunder må du oppfordre dem til å ta kontakt eller å bestille noe fra deg. Dette kalles en “call to action”. Oppfordringen kan gjøres med en enkel, tydelig knapp eller et enkelt kontaktskjema.

Les også: Vil du ha flere kunder?

Det er viktig å tenke på om den besøkende er kjøpeklar eller om han eller hun bare vil ha en “smaksprøve”. Ofte vil en knapp med teksten “Kontakt oss for et uforpliktende tilbud” fungere veldig godt.

Det er viktig at du kun har én stor og tydelig call-to-action om gangen, slik at de besøkende ikke blir usikker på hva de skal trykke på.

2. Ingen «Unique selling propostion» (USP)

Veldig mange norske bedrifter fremstår veldig like på nettet. “Alle” norske rørleggere og advokater har nettsider som sier nesten helt det samme.

Er det virkelig ikke noe unikt med bedriften din som gjør deg ekstra attraktiv for potensielle kunder? Jo, det er det nok. Har du spesialkompetanse som ingen andre har? Eller leverer du tjenester raskere eller tryggere enn andre?

Noe er unikt med din bedrift og det må tydelig fram på nettsiden din. Tenk USPer.

3.  Ingen mobiltilpasning

Nå er det slik at over en tredjedel av nettsurfing i Norge gjøres med mobil. Samtidig forteller Google at kun omlag fem prosent av norske bedrifter har mobiltilpassede nettsider.

Les også: Er du en sinke på nett?

Er ikke nettsidene mobiltilpassede er sidene vanskelige å bruke på mobil. Forbes skriver at en amerikansk undersøkelse viste at 2 av 3 brukere av smarttelefoner sier at en mobilvennlig side gjør det mer sannsynlig at de vil kjøpe.

En mobilvennlig side gjør alt innhold om til én kolonne, gjør tekst, bilder og knapper langt større. Den gode nyheten er at det ikke er komplisert eller dyrt å få dette implementert.

4. Ingen blogg

Med en blogg og nyttig innhold kan kundene komme til deg uten at du dytter på dem irriterende reklame.
Med en blogg og nyttig innhold kan kundene komme til deg uten at du dytter på dem irriterende reklame.

Flere og flere norske næringslivsledere og bedrifter blogger.

Les også: Hvorfor skal bedrifter blogge? 

Bloggen bør man fylle med nyttige tipsartikler som kan løse problemer som dine potensielle kunder har. Google elsker nyttig innhold som løser det folk søker etter, og vips har du en motor som generer mer relevante besøk til nettsiden din.

I følge social4retail.com generer små bedrifter som blogger 126 % flere leads enn bedrifter som ikke blogger.

5. Ingen mål

Min erfaring er at svært mange norske bedrifter ikke har noen mål for nettsiden sin. Da blir det vanskelig å lage en god nettside som gir deg avkastning for pengene du har investert (ROI). Det blir som å reise et sted uten å vite hvor du er, hvor du skal eller hvordan du skal komme deg dit.

Først bør du definere hovedformålet med nettsiden. Det kan for eksempel være å skaffe nye kunder. Deretter bør du definere noen KPIer. Som et absolutt minimum bør du ha mål for følgende:

  • Antall besøk til nettsiden
  • Antall konverteringer (hvor mange av de besøkende fyller f.eks. ut et kontaktskjema)
  • Antall treff fra sosiale medier, fra Google og andre kilder

For å kunne sette fornuftige mål og kunne måle om du når dem må du bruke et analyseverktøy. Det mest populære er Google Analytics.

Ønsker du en uforpliktende prat om nettsider?