At du har en nettside er supert, men hva er vitsen om du ikke tjener penger på den? Følger du alle rådene våre kan vi nærmest garantere at du vil få en nettside som gir deg verdi!

Lønnsomme nettsider
Gjør dine nettsider lønnsomme!

Finn din målgruppe og tilfredsstill deres behov

For å vinne kampen om brukerne må du vite hva de kommer til nettsiden din for. Interessen for nettsiden din synker raskt hvis brukeren ikke finner det han forventer å finne der. Ved å bruke statistikkverktøy som Google Analytics kan du løse mysteriet om hva du bør ha på dine sider.

Tenk call-to-action og konvertering!

De fleste har en nettside for å få nye kunder. Har du tenkt på hvordan du skal få besøkende til nettsiden din til faktisk å bli kunder? En så høy konverteringsgrad som mulig bør være noe av det viktigste for de fleste nettsideeiere. En høy konverteringsgrad betyr at de besøkende må komme i kontakt med deg – eller bestille noe.

For å få flest mulig til å gjøre dette må du oppfordre brukeren til å ta kontakt og gjøre det enkelt å bestille noe. Dette kalles “call to action”, altså “kall til aksjon”. Her er noen forslag som øker konverteringsgraden din:

Tydelig kontaktskjema

Leadsskjema med gratis demo eller uforpliktende tilbud

Nettbutikk eller direkte bestiling av time

Lett tilgjengelig kontaktinformasjon

70 % av de som er innom nettsidene dine er ute etter kontaktinformasjonen din. De lurer på hvor du holder til, telefonnummeret ditt og e-postadressen din. De fleste er nå vant til at denne informasjonen ligger i venstrekolonnen, eller helt i bunnen av siden.

Hold det enkelt

Med mindre du driver en veldig fagrettet nettside bør du være enkel i kommunikasjonen. Bruk et enkelt språk hvor du unngår fagterminologi så godt det lar seg gjøre. Bruk enkel design, med mindre du jobber i bransjer der kreativitet kommer foran brukervennlighet.

Sørg for at nettsiden er tilpasset mobil

Skjermbildet på en iPad, iPhone og andre bærbare mindre enheter er ikke likt som på den stasjonære skjermen du kanskje har på kontoret. Du må derfor bry deg om hvordan nettsiden din ser ut på ulike enheter. Ca. en tredjedel av all websurfing i Norge (2013) foregår med en mobil enhet, og tallet er stigende.

Det er to måter å løse dette på. Enten har du en mobiltilpasset mal av nettsiden din, eller så har du et responsivt design. Responsivt design betyr at størrelsen på skjermen tilpasser seg den enheten brukeren surfer internett med.

Legg til rette for sosial deling

For at flest mulig skal finne frem til ditt nettsted må det være i stand til å kommunisere sosialt. Det betyr at du må gjøre det enkelt for de som bruker nettstedet ditt å spre dine budskap i sine nettverk. Det løser du ved å ha LIKE-knapper for Facebook, Twitter og eventuelt LinkedIn. I tillegg bør du ha et deleverktøy som AddThis.

For å engasjere brukerne ytterligere kan du vurdere å legge til et kommentarfelt på artikler du publiserer. Velger du å ha mulighet for kommentarer, bør du bruke Facebook Comments. Den som kommenterer gjør det da med fullt navn. Det gjør at du slipper å være moderator selv, for nettsamfunnet vil raskt fungere som kontrollør.

Ikke glem innholdet!

En god nettside skal inneholde nyttig informasjon for brukeren. Sørg for at tekstene dine er lette å lese, og bruk oppskriften overskrift, ingress og brødtekst. Skriv for brukeren, ikke for søkemotorer, men vær likevel obs på hvilke tekniske regler som gjelder for å komme høyt opp på Google.

Lær deg søkemotoroptimalisering

Hva er poenget med en pen og innholdsrik nettside dersom ingen kan finne den? Med søkemotoroptimalisering (forkortes SEO) vil du få flere treff på nettsiden din. SEO er en målrettet og rimelig måte å markedsføre seg på. SEO gjør deg mer synlig, for eksempel i Google. Siden 70 % av alle kjøp passerer internett på et eller annet tidspunkt, er det viktig at folk finner dine tjenester og produkter på sin vei mot kjøp.

Ønsker du en uforpliktende prat om nettsider?