Illustrasjon av netthandel på Amazon

Blir Amazon.no døden for norske nettbutikker?

Med stadig mer konkrete rapporter om at Amazon er nær ved å starte opp i Sverige, begynner det å bli klart at det kun er tidsspørsmål før det samme skjer i Norge.

150 milliarder dollar-spørsmålet er om dette vil føre til massiv død blant norske nettbutikker. Svaret på dette er et rungende “tja”.

Hva vil en norsk Amazon bety for norske nettbutikker?

Amazon.com er i skrivende stund det 32. mest populære nettstedet for nordmenn. Av netthandelsider er det kun slått av Finn.no og Ebay, en annen internasjonal aktør, før nettstedet i det hele tatt er lansert i Norge. Amazon er med andre ord allerede en gigant i Norge, og vil etter alt å dømme kun vokse seg større.

Så hva bør du gjøre når den store, stygge ulven står på døra? Det avhenger av om huset ditt er bygget av strå eller mur.

 

Gjør deg klar for Amazon – nå!

Amazon.com står for halvparten av all ecommerce i USA. Noe lignende vil de sannsynligvis ikke oppnå på en god stund i Norge, men det bør være en pekepinn på hvor viktig det er å være godt forberedt på en ny verden av e-handel. Den opportunistiske leseren vil allerede på dette punktet i innlegget ha fått det klart for seg hvilken enorm mulighet en fremtidig Amazon.no representerer.

De færreste norske aktører er i en slik posisjon at besøket og det påfølgende kjøpet i nettbutikken skjer på bakgrunn av merkevaren alene. Norske aktører konkurrerer i stor grad på arenaer som organisk og betalt søk i Google, Facebook, Finn og andre plattformer. Dette vil vi nok fortsatt se om noen år, men de store vinnerne blir de som allerede nå har en klar strategi for hvordan de skal ri på Amazon-bølgen.

 

Bør jeg beholde den tradisjonelle nettbutikken min?

Ja. Selv om Amazon skulle bli en stor aktør også i Norge, er din egen nettbutikk og nettsted fortsatt meget viktig. Ikke minst fordi den gir deg flere butikkvinduer mot Google, men også med tanke på merkevarebygging og muligheten for å påvirke brukere i tidligere stadier i kjøpsprosessen. Se på Amazon som et tillegg, snarere enn en erstatning.

 

SEO for Amazon

Du som leser dette kan smile vel vitende om at en stor del av leserne, og dermed dine potensielle konkurrenter, datt av ved “SEO” – et godt brukt, og kanskje litt slitt uttrykk. SEO, søkemotoroptimalisering, handler ikke kun om Google og Bing – men i nær fremtid også om Amazon.

Om du allerede nå begynner å tenke over hvordan du kan oppnå best mulig synlighet på relevante søk på Amazon.no, så har du en klar konkurransefordel. I følge Amazon selv, besøker 70% av deres brukere aldri side to ved et søk. Dette er altså din sjanse til å ta større markedsandeler, og virkelig bygge opp merkevaren din.

 

Om du jobber med synlighet i de tradisjonelle søkemotorene, er du nok kjent med tanken om søkeintensjon, og at personen som utfører søket ikke nødvendigvis er i kjøpsmodus. I Amazon handler det derimot nesten utelukkende å optimere mot konverteringer. En produktoppføring som får en høy andel konverteringer, blir ansett av Amazon for å være relevant, og dermed bli belønnet med en bedre plassering i søket. Veldig enkelt, men samtidig ekstremt komplisert.

 

Hvorfor satse?

Men dette er jo kun spekulasjoner, Amazon har da ikke annonsert at de har planer om å satse i verken Norge, Sverige eller Skandinavia i det hele tatt? Det er selvfølgelig helt riktig. Jeg mener dog at det er grunn til å tro at et av verdens største nettsteder er rimelig klar for mulighetene til å ta en enda større del av kaka i et av verdens mest digitalt modne markeder.