Regjeringen foreslår å heve grensen for tollfri import fra 200 til 500 kroner. Betyr dette slutten for norske nettbutikker?

Da regjeringen la fram statsbudsjettet med dette forslaget, lot ikke reaksjonene vente på seg.

Den gjengse forbruker virket stort sett positiv, noen mente grensen kunne vært høyere, mens Hovedorganisasjonen Virke malte et sort bilde og mente at regelen vil få alvorlige konsekvenser:

“Et konservativt estimat er bortfall av 10 000 arbeidsplasser og tap av 2 milliarder kroner i skatte- og avgiftsinntekter, skriver de på sine nettsider. ”

40 millioner ekstra i overskudd ved å flytte til Danmark

Eier og konsernsjef  i Netthandelen.no og Blivakker.no, Einar Øgrey Brandsdal, har regnet at han kommer til å spare millioner på å flytte kosmetikkforetningen Blivakker.no til Danmark.

– Blivakker selger nesten utelukkende varer under 500-grensen. Jeg har regnet på det og dersom vi flytter til Danmark, vil det med en omsetning på 200 millioner kroner bety 40 millioner ekstra i overskudd, sier Brandsdal til E24.

Det er ikke vanskelig å forstå at dette oppleves urettferdig og kanskje til og med som en trussel for norske nettbutikker. Idium har tidligere gått ut i sosiale medier og støttet Brandsdals uttalelser om at forlaget vil kunne være skadelig for norske nettbutikker.

Les også: Skal du ha nettbutikk må du tenke gjennom disse tingene!

Men blir det virkelig så ille som Virke skal ha det til? Personlig tror jeg ikke det. Det finnes uansett ting norske nettbutikker kan gjøre for å møte situasjonen.

3 tips til norske nettbutikker

1. Brukeropplevelse

Brukeropplevelse har blitt viktigere enn noensinne. Din nærmeste konkurrent er kun er et tastetrykk unna. Med brukeropplevelse menes alt på selve nettsiden som utseende og navigasjon, til kundekommunikasjon og leveranse.

Les også: Mister du handlekurven?

Et godt tips for å øke brukeropplevelsen er å personifisere nettbutikken så mye som mulig. Hvis du klarer å gjøre kundeforholdet personlig vil du ha en stor fordel.

2. Markedsføring

Hjelp brukeren til å finne akkurat din nettbutikk! Bruk de kanalene der du treffer dine kunder, om det er sosiale medier, Google og nyhetsbrev. Få hjelp og gjør det riktig!

3. Konsentrer deg om dine USP’er 

Fokuser på det som gjør din nettbutikk unik og hvorfor kunden skal handle hos nettopp deg. Er det fri frakt, personlig service eller unike produkter?
Fokuser på det som gjør din nettbutikk unik og hvorfor kunden skal handle hos nettopp deg. Er det fri frakt, personlig service eller unike produkter?

Rask frakt? Personlig service? Unike produkter? Det er mange ting som utløser kjøpeviljen til kundemassen utenom pris. Konsentrer markedsføring og brukeropplevelsen om det som gjør at kunden bør handle hos deg!

Her kan det også påpekes at den foreslåtte grensen på 500 kroner ikke er helt reell. For det er slik at både post og forsikring skal medregnes i denne prisen.

Din Side har en fin oversikt over hva du faktisk kan handle for i forskjellige nettbutikker. Her kommer det tydelig frem at ikke spranget alltid er så stort, særlig når det kommer til ekspresspakker. På nettopp det punktet vil fortsatt norske nettbutikker stille sterkt. Vi kan stort sett levere raskere enn utlandet, bruk det faktumet. Jeg er helt sikker på at kjøpesterke nordmenn ofte vil betale det lille ekstra for rask og trygg levering.

Hvorfor gjorde regjeringen dette?

Så hvorfor har regjeringen kommet med dette forslaget som Virke mener er så skadelig for norsk næringsliv? Statssekretær Jørgen Næsje i Finansdepartementet sier følgende til Idium:

– Dette er et forbrukervennlig forslag som vil gjøre det enklere å handle på nett fra utlandet. Dette har vi lovet velgerne, og vi leverer. Noe økt handel fra utlandet vil det bli, men vi tror ikke på svartmalingen til for eksempel Virke. Norske butikker har nok bedre kunderelasjoner enn det.

Les også: Sterk økning i netthandel

Nøkkelordet i sitatet fra Næsje er «forbrukervennlighet». Dette gagner forbrukeren, og forbrukeren er det butikkene lever av, så pass på dem.

Så kjære nettbutikker, jeg har stor tro på at dere forstår deres kunder så dere kan fortsette å leve og vokse til tross for litt økt konkurranse fra utlandet. Pris er ikke alt, heia dere!

Hva mener du om regjeringens forslag? Tror du det vil være skadelig for norske nettbutikker? Fortell oss hva du mener i kommentarfeltet under! 

En uforpliktende prat med en Medierådgiver?