Uavhengig av om du skal selge garn og strømper på nett eller om du driver en større butikk som vil ta steget videre med nettbutikk, så er det noen avgjørelser du må ta.

Før du tar kontakt med en leverandør for å få satt opp en nettbutikk vil det være en fordel å ha tenkt gjennom en del ting på forhånd. Slik vil du spare deg selv både for tid og penger.

Hvordan betalingen skal foregå er bare en av tingene du må ta stilling til når du skal opprette en nettbutikk.
Hvordan betalingen skal foregå er bare en av tingene du må ta stilling til når du skal opprette en nettbutikk.

Hvilken nettbutikk du skal ha vil avhenge av flere faktorer. Hvilken nettsiden har du? Hvor stor skal nettbutikken være? Hva selger du? Har du for eksempel WordPress som nettsideløsning finnes det en plug-in til som heter WooCommerce. Dette er verdens meste brukte nettbutikkløsning.

Dette er en av verdens mest brukte tilleggsfunksjoner, hvor du får med alt du kan forvente av en nettbutikk – produktlister, produktvisning, handlekurv, check-out og ordrehistorikk.

Ønsker du å starte i det små kan du alltids legge til integrasjoner senere dersom du ser at det er nødvendig.

Det finnes også ferdige nettbutikkløsning som ikke må være knyttet opp til en nettside

Økonomisystem og CRM

Har din bedrift et CRM-system i bakgrunnen som nettbutikken skal snakke med? CRM står for Customer Relationship Management, og det er en programvare som lar deg samle operasjoner som har med kundeservice, salg og markedsføring å gjøre. I dette systemet kan du finne informasjon om telefoner, aktiviteter, e-poster, salg etc mellom deg og dine kunder.

Les også: Trenger bedriften både nettsider og Facebook-sider?

Dersom CRM-systemet og nettbutikken skal kommunisere kan det fungere på flere forskjellige måter. For eksempel kan alle ordrer legges inn i CRM-systemet, men det kan også kjøres begge veier slik at alt innhold i nettbutikken styres fra CRM-systemet.

Det meste er mulig å få til med moderne systemer, men det er verdt å vite at integrasjoner driver kostnadene på prosjektet opp, så gjør en kostnad-nytte-analyse for å avgjøre om dette er noe du bør satse på.

Viser det seg at dette ikke vil lønne seg, eller at du ikke har noe CRM-system, så kan du allikevel drive nettbutikk uten noen form for integrasjon. Har du et  publiseringsverktøy som WordPress kan alt styres derfra uten problem.

For å ha kontroll på økonomien din bør du ha en integrasjon mellom nettbutikk og økonomissystem. Med en slik kobling mellom systemene bli økonomissytemet enkelt oppdatert med alt fra artikkelregistrering, kunder, ordrer etc.

Sjekk hvilke løsninger som støttes

Når du har en nettbutikk vil det dukke opp noen problemstillinger som du må tenke gjennom. Du vil nok gjerne ha betalt for varene du selger, men hvordan gjør du det? Det koster å sende varer og du må ta stilling til hvordan dette skal skje i praksis.

Les også: Mister du handlekurven?

Hvorvidt du skal tilby kortbetaling eller ikke avhenger av hvem kundene dine er. I B2B-segmentet er gjerne faktura nok, men henvender man seg til privatpersoner er kortbetaling essensielt for å lykkes.

Skal du tilby kortbetaling må du gjøre en separat avtale med en kortinnløser. Kort sagt er kortinnløser den som utbetaler oppgjøret fra kundene til din nettbutikks konto. Typiske aktører her er Klarna, Dibs og PayEx.

Sjekk med din nettsideleverandør hvem sine løsninger de støtter før du velger kortinnløser!

Vurder lønnsomheten ved gratis frakt

Skal du ta betalt med kort må du ta forhåndsbetalt for frakt. Hvordan gjør man det? Du har noen alternativer:

  1. Fastpris – Du vil da typisk tjene litt ekstra på mindre ordre og legge ut litt ved større ordre. Mulig gunstig bi-effekt ved denne modellen er økt salg da vi har en tendens til å putte et par ekstra sko i handlekurven når man likevel betaler for frakten.
  2. Nøyaktig utregning – Hvis du har mulighet til å veie dine produkter og typisk innpakning kan man sende totalvekten rett til Bring og få tilbake riktig fraktbeløp. Da blir det riktig, men det krever mer arbeid fra din side.
  3. Trappemodell – Noen velger en variant hvor opp til for eksempel opptil 5 produkter koster en viss sum, 5-10 produkter koster litt mer, og over 10 produkter får gratis frakt eller en variant av dette som passer deg.
  4. Gratis frakt – Noen velger å bake inn frakt i produktprisen og tilby gratis frakt. Denne løsningen er av naturlige årsaker svært populær hos kundene.

Følg opp kundene etter kjøp

Nettbutikker er per definisjon upersonlige så tenk litt på hva du kan gjøre for å bedre kundeopplevelsen. Kan du tilby personlige anmeldelser? Hva med en chatfunksjon så dine kunder kan stille deg spørsmål direkte om produktene eller leveransetid?

Les også: Den foretrukne formen for kundeservice

Tenk også på hva du kan gjøre for din kunde etter salget. Hva med å sende ut en mail hvor du ber om tilbakemelding eller produktanmeldelse. Du kan også sende ut et nyhetsbrev med spesialtilbud på relaterte produkter for å knytte kjøperen til akkurat deg.

Helt til sist må du ikke glemme at du må jobbe med å få kundene til deg når du først har butikken oppe. Husk å sette av ressurser til digital markedsføring. Vekstbedrifter har forstått at digital markedsføring er fremtiden. Har du?

Ønsker du en uforpliktende prat om Chat?