Du har akkurat startet en nettbutikk, eller kanskje du har en drevet en nettbutikk noen år, og føler at du får en del besøkende, men at svært få kjøper noe hos deg. Da har jeg noen svært enkle tips til deg for å øke konverteringsraten.

Tjen penger på nettbutikk.

Hva er en konvertering for meg og min butikk?

Dette er det første spørsmålet du bør stille deg selv. Det er svært viktig at du definerer hva dette er for nettopp din bedrift.

Les også:  Skal du ha nettbutikk må du tenke gjennom disse tingene

En konvertering skjer når en bruker utfører et definert mål, satt av deg. En konvertering forekommer når noen klikker på annonsen din, og deretter utfører en handling du har definert som verdifull for bedriften din, for eksempel et kjøp på nettet eller et anrop til bedriften din fra en mobiltelefon.

I denne sammenhengen tar vi utgangspunktet i et kjøp i en nettbutikk.

1. Er nettbutikken tilpasset mobil?

Ved hjelp av Google Analytics vil du enkelt kunne finne ut av hvor stor andel som besøker deg fra desktop, nettbrett og mobil.

Du må sørge for at din nettbutikk er tilpasset alle formater. Du må også ha klart for deg hvordan kundereisen skal fremstå på de forskjellige enhetene.

Visste du for eksempel at vi  er inne i en nettbutikk dobbelt så lenge dersom du kommer inn via en desktop kontra en mobil?

Les også: Mister du handlekurven?

Det betyr at prosessen må være mye enklere dersom en bruker kommer inn via mobil.

Her vil jeg anbefale deg å kutte ned antall flaskehalser. For eksempel bør du holde mengden av informasjon kunden må skrive inn til et minimum. Ta kun med basisinformasjonen du trenger for å sende ut varen. Det er også svært viktig at betalingsløsningen du benytter er tilpasset mobil. Her risikerer du ellers å miste flere kunder.

På denne måten  bidrar du til at man kan konvertere best og mest mulig på en mobil enhet.

2. Usikkerheten om å handle i akkurat din nettbutikk

For mange vil gratis frakt, rask levering og åpent kjøp være avgjørende faktorer. Dette har nettgiganten Zalando forstått.
For mange vil gratis frakt, rask levering og åpent kjøp være avgjørende faktorer. Dette har nettgiganten Zalando forstått.

Leveringstid, fraktkostnader, returrett og troverdighet er alle faktorer som spiller inn når en bruker skal bestemme seg for hvilken nettbutikk de skal handle i.

Hos den tyske netthandelgiganten Zalando får du gratis frakt, rask levering, returrett/åpent kjøp. For en kjøper kan dette være avgjørende.

Hva gjør du for å overbevise dine kunder?  Statistikk viser at 48 % av nettbrukerne får større tillit til en nettbutikk dersom nettbutikken har såkalte trygghetsmerker.

3. Omtaler av dine produkter

I forrige eksempel henviste jeg til Zalando, men det er dessverre ikke alle som har samme status som Zalando i markedet.

Hotels.com er dyktige på å be om omtale fra brukerne sine. Finn noen som er flinke, og se om du kan gjøre noe lignende.
Hotels.com er dyktige på å be om omtale fra brukerne sine. Finn noen som er flinke, og se om du kan gjøre noe lignende.

Dersom du ikke har begynt å samle omtaler; bør du begynne med en gang. Omtaler skaper tillit til nettbutikken og produktet nettbrukeren skal kjøpe. I følge Baazarvoice så har produkter med omtale 12,5% høyere konverteringsrate sammenlignet med de uten produktomtale.

Les også: Tollgrense fra 200-500 – den norske nettbutikks undergang?  

Det er bare en måte å skaffe flere produktomtaler på: Du må be kundene dine om det.

Hotels.com er utrolige dyktige på å be om omtaler av hoteller de tilbyr, og her er det mange som har mye å lære.

4. Øk konverteringen din med chat

Chat er ikke bare den foretrukne formen for support, men det kan også bidra til at kundene ikke forlater handlekurven dersom de har problemer.
Chat er ikke bare den foretrukne formen for support, men det kan også bidra til at kundene ikke forlater handlekurven dersom de har problemer.

Chat går frem som en av de beste og mest smidige måtene å drive kundeservice på web i dag. Som bedrift kan du hjelpe flere om gangen, de får raskt hjelp og kan til og med få en bedre innsikt i hva dine kunder lurer på. Studier Ladesk har gjort, viser at live chat kan øke konverteringen med opptil 20%.

Ønsker du en uforpliktende prat om Chat?