Markedsføring er virkelig et felt der produktivitet spiller inn. Dessverre faller ofte markedsføring under kategorien ‘Viktig, men haster ikke’ – i forhold til mange andre bedriftsoppgaver. Samtidig er markedsføring også det som potensielt kan ha den største påvirkningen på ønsket resultat (spesielt dersom det resultatet er salg). Og gjøres markedsføringen riktig så vil det lette den innsatsen en salgsperson eller -avdeling trenger å legge ned.

Markedsføring kan være den korteste og enkleste veien til mer tid, dersom du har en god strategi for din bedrift. Innen digital markedsføring er det mange fallgruver, du kan ende med å sløse tid på å perfeksjonere, prokrastinere eller på ting som ikke er rett for din bedrift.

Men du trenger ikke å gjøre alt og mer til, du trenger å gjøre noen ting  (de riktige tingene) bra. Når du finner ut hvilke ting som er rett for din bedrift kan du systematisere og evt. (dersom økonomien tillater) kjøpe inn ressurser og kunnskap du ikke selv besitter. Det er ingen grunn til å bruke masse tid på noe du ikke kan dersom det tar tid vekk fra det du er best på. Premiene ved målrettet og strategisk markedsføring er vel verdt det.

La oss bli litt mer konkrete:

 

Start med resultatet

Du må vite hvilke mål du har. Er det mer salg? ?å folk på kurs eller e-postlister? Eller å ferdigstille spesifikke prosjekter? Annet?

 

Finn den raskeste eller letteste veien

Når du vet hva du vil oppnå kan du dele prosessen for å komme dit inn i deloppgaver eller fordele tid inn i steg på vei til målet.

Det er ofte her vi har en tendens til å komplisere ting og bruke for mye tid på å overtenke. Som regel er den enkleste veien å få noen andre til å gjøre det for oss. Så, dersom det er en økonomisk mulighet vil det å velge en ekspert til å utføre noe for oss nesten alltid sørge for en rask og god gjennomføring.

Det er jo ikke alltid en mulighet, spesielt for små, nyoppstartede bedrifter, men hvis det ikke er det akkurat nå; hvordan kan du tilrettelegge slik at det kan bli det?

Og inntil videre, dersom du selv må utføre en oppgave, hvordan kan du gjennomføre den hurtigst mulig? Hvilke steg må du da ta?

Her gjelder det å holde fokus og kun se på det som faktisk må gjøres, ikke alt man også skulle ønske man fikk gjort.

 

Sett igang

Når du har en plan må du rett og slett bare sette igang. Ikke tenk for mye, ta ett steg om gangen. Du både lærer og får gjort mer ved å utføre fremfor å tenke for mye.

 

Velg innsats

Når du tar for deg hver enkelt oppgave bør du igjen tenke over om det er noen som kan hjelpe deg. Eller er det noe du kan gjøre for å jobbe raskere? Booke en workshop? Ta et kurs? Benytte en programvare? Hva kan forenkle innsatsen din?

Det finnes som regel en enklere måte å oppnå noe, men vi har ofte en tendens til å gjøre ting slik vi alltid har gjort det. Våg å tenke annerledes.

Spør noen, eller søk på Google og YouTube. Det er garantert noen som har vært borti samme utfordring som deg, og kanskje en annen synsvinkel kan føre til ekstra tid.

 

Vær bevisst på energien din

Vi bytter både tid og penger mot produkt. Men det er viktig å være bevisst på energien din.

Enten du er bedriftseier eller ansatt så er energien din største ressurs. Jobber du videre når du er utslitt vil du redusere effektiviteten og det kan ende i at du blir utbrent. Resultatet av det du produserer vil heller ikke være optimal.

Tiden kan vi ikke styre, men vi kan styre energien vi bruker. Lærer du deg å bruke tid på det som er viktigst vil du forhåpentligvis være godt innenfor tidsfristen på det som skal produseres og leveres.

 

Når du lærer deg å jobbe smartere vil du mest sannsynlig også oppleve at det blir mer rom for andre ting du skulle ønske å gjennomføre. Og klarer du i tillegg å utnytte, men også spare på energien din vil du kunne oppnå mer på kortere tid og med bedre resultat. Et bedre resultat (og ikke minst et fullført resultat) vil igjen forhåpentligvis resultere i mer inntekt. Og da kan det virkelig bli gøy å jobbe videre med markedsføringen!

 

Kort oppsummert: sett deg mål, kartlegg stegene, sett igang, velg innsats og ta vare på deg selv. Du er din egne viktigste ressurs.

 

Dersom overskuddet er på plass, men økonomien må tas hensyn til kan kanskje vår gratis e-bok være til nytte: 

50+ måter å markedsføre bedriften på - gratis