For små bedrifter er budsjett ofte en av de største begrensningene.

Selvsagt hadde det vært fantastisk å kunne bruke flerfoldige tusen på å teste og skalere Facebook annonser, eller ha mange Google Adwords-annonser på de mest relevante søkeordene, men kanskje er du en av de mange som må planlegge og at visse ting må budsjetteres til en senere anledning…

Det finnes heldigvis en rekke andre måter å markedsføre på nett mot din drømmekunde, som er billig eller gratis. Ting som kan hjelpe deg på vei uten å koste en formue, og forhåpentligvis leder det til mer business som igjen kan gi deg flere midler til fremtidig markedsføring.

 

Spar penger på markedsføring – tips nr. 1: LAG INNHOLD

Innholdsmarkedsføring er den beste måten å få trafikk til nettsiden din, mens du samtidig bygger tillit og personlighet.

Grunntanken i innholdsmarkedsføring er å gi verdifullt innhold gratis. Det kan være råd, informasjon, inspirasjon eller motivasjon.

Du må skape noe som tiltrekker og hjelper din kunde. Tenk derfor på at innholdet må være søkemotoroptimalisert, slik at du finnes på Googles førsteside.

Typer innhold:

  • blogginnlegg, artikler
  • video
  • podcast
  • infografikk
  • bilder

Vil du ha flere ideer kan du lese dette innlegget: Innholdsmarkedsføring – som ikke er blogginnlegg.

Godt og verdifullt innhold kan spare deg mye penger på markedsføring fordi det er en uforpliktende måte å knytte kontakt med potensielle kunder.

Det gir deg muligheten til å fremme dine tjenester og produkter, uten å være for selgende. De får svar på sine spørsmål eller utfordringer, uten å måtte betale for det.

 

Billig markedsføring for bedrift – tips nr. 2: Fokuser på forhold

Det er lett å falle for fristelsen av å benytte alle mulig verktøy og det seneste innen teknologi og automatisering som nettet tilbyr. Men noen ganger er det nettopp all denne enkelheten som ødelegger de mellommenneskelige forholdene som faktisk er med på å selge produktene eller tjenestene våre.

Spesielt for nyoppstartede bedrifter er forhold viktig. Det er endeløse annonser og tilbud på nett, men det å ha samtaler med noen en-til-en vil være mer verdifullt og skape langsiktige kundeforhold. Med all digitalisering vi nå erfarer vil vi nok oppleve at bedrifter som er mer personlige blir enda viktigere i fremtiden.

 

Lønnsom markedsføring som ikke koster skjorta – tips nr. 3: Øke odds

Du bruker mye tid og innsats på å få ønsket målgruppe inn på din nettside, så da bør du få mest mulig ut av disse besøkene.

Det betyr at du må tilrettelegge for hvordan du ønsker at de skal bevege seg på nettstedet.

Selvsagt hadde det vært supert om de kom på nettsiden, rett til den tjenesten eller det produktet de ønsker og la dette i handlekurven. Men siden statistikken viser at det kun skjer på 2-3% av besøkene – hva skjer med de andre 98% da?

De burde få et tilbud som er enkelt, som eksempelvis det å melde seg på et nyhetsbrev. Gjør de det kan du pleie forholdet videre, og minne dem på at du er der frem til de er klare for et kjøp.

Vil du øke muligheten for at de gir deg sin e-postadresse, mens du fortsatt sparer penger på markedsføring? Gi dem noe, som f.eks. en e-bok eller noe annet gratis som har verdi for dem.

 

Billig markedsføring – tips nr. 4: Remarketing / retargeting

Det er mye lettere å overbevise et “varmt lead” til å handle noe enn et “kaldt” ett, så selv om dette tipset koster deg noen kroner, vil det spare deg penger i det lange løp.

Når noen har besøkt din nettside eller meldt seg på et nyhetsbrev vil disse ha større sjanse for å konvertere enn noen som ikke kjenner til din bedrift.

Du kan benytte retargeting på flere måter:

Ved å eksponeres for ditt budskap i forskjellige kanaler er det større mulighet for at en potensiell kunde blir en faktisk kunde.

I tillegg, dersom du velger å benytte annonsering i form av retargeting så er kost per klikk lavere enn ved å målrette mot et kaldt publikum.

 

Kostnadsbesparende markedsføring – tips nr. 5: Hold telling

Det å ha oversikt over tallene dine er kanskje det som kan spare deg mest penger (og tid).

Hvilke markedsaktiviteter er det som gir mest trafikk til nettsidene dine? Og hva er det som resulterer i flest salg?

Hvilke budskap fungerer best, og hvilke blogginnlegg er mest populære? Hva treffer ditt publikum?

Hvilke e-poster blir åpnet og hvilke åpnes ikke?

Ved å bruke litt tid hver måned på å se på tallene dine, vil du kunne nå målene dine fortere. Du vil forstå hva som fungerer, og da kan du gjøre mer av det og spare deg for det som har liten eller ingen effekt.

Dersom du vil ha noen nyttige Google Analytics-oversikter (som gjør det lettere for deg å se statistikken som betyr noe) får du fire stykk her.

 

Lykke til med å skape god markedsføring og spare din bedrift penger!

50+ måter å markedsføre bedriften på - gratis