Lykkes på nett med en god markedsplan.Hvert år går vi over markedsplanen vår i Idium og ser på hva vi har fått til og hva vi bør forbedre, samt setter nye mål.

Har du ikke tid, kunnskap, eller rett og slett lyst til å utvikle egen markedsplan er det flere byråer og rådgivere som kan hjelpe deg. Blant andre vi. Men det er uansett greit, og viktig, å ha en viss forståelse for hva en markedsplan er og bør inneholde.

Målet med dokumentet du lager bør være at du kan referere til det, og at andre enkelt vil forstå det. Det trenger ikke være et 15-siders dokument, det trenger bare å være noe du kan bruke til å holde kursen for å nå bedriftens mål.

 

Det er kun tre steg du bør ta:

  1. se tilbake på tall og resultat
  2. se fremover
  3. konkret handling

 

1. Se tilbake på tall og resultat

Hva kan vi lære av det som fungerte og ikke minst, det som ikke fungerte? Og hvordan har markedet endret seg det siste året? Har det åpnet seg nye muligheter? Er det på tide å avslutte noen tiltak? Eller fokusere mer på noen fremfor andre?

 

Det er 4 seksjoner vi skal se på:

  • tall
  • taktikk
  • markedet
  • jeg, meg og mitt

 

Tall

Det er ganske logisk å starte med tall, dersom du har dem. Det er noen nøkkeltall du burde se på regelmessig for å vite hva som fungerer og ikke.

Selvsagt er salg noe som måler suksess, så det er de første tallene du bør se på. Du bør også dykke litt dypere i disse tallene dersom du har flere kategorier av produkter og/eller tjenester, og dele disse opp.

Så bør du se på beregninger innen markedsføring. Det er lett å henge seg opp i tall som er mer overfladiske som antall følgere i sosiale medier og folk på nyhetsbrevlistene. Men det er viktigere å se på hvor mange som konverterer.

 

Deretter bør du se på hva nettsiden din leverer:

  • Hvor mange besøker nettsiden din?
  • Hvor kommer de fra?
  • Hva ser de på / er de interesserte i?

 

Alt dette kan du finne ut i Google Analytics. Vil du lese mer om tall og Google Analytics kan du gjerne laste ned vår gratis e-bok her.

Når du har alle disse tallene foran deg på papir eller i et Excel-ark er det to hovedting du bør se på for å virkelig bruke kunnskapen de gir.

  1. Hva er endret siden i fjor? (dersom du har denne dataen)
  2. Hvor mister folk interessen? Altså, hvor mange forlater siden din (fluktrate: bounce rate), og hvilke sider det gjelder. Kommer det mange til sidene dine, men de konverterer ikke? Da bør du notere deg dette og legge mer fokus og strategi her.

 

Taktikk

Går man ett steg over tallene så bør du reflektere over taktikken du har brukt og benytter og finne ut om de gjør jobben. Kan du identifisere noen mangler?

Når det gjelder markedsføring på nett så er det seks hovedting å se på. Jeg vil anbefale å gå over hver enkelt og skrive ned hva som har fungert, og hva du ønsker å forbedre.

  1. Nettsiden din (dette er ditt markedsnav)
  2. E-post (nyhetsbrev, automeringsløp, annen kommunikasjon)
  3. Innhold (innhold på nettsiden, blogg)
  4. Sosiale medier
  5. Rekkevidde (organisk)
  6. Annonsering

 

Markedet

Markedet endrer seg konstant. Ikke bare må vi ta hensyn til ting som trender og konkurranse, men teknologien ser jo ut til å endre seg hvert femte minutt også.

Innen ditt marked bør du svare på fem viktige spørsmål:

  1. Hva er aktuelle trender i min bransje?
  2. Hvilke muligheter kan jeg tjene på? (gjelder ikke kun penger)
  3. Hvilke trusler bør jeg være klar over?
  4. Har det kommer nye konkurrenter på markedet? Hvordan skiller de seg fra meg?
  5. Har min kundegruppe/målgruppe sine behov endret seg? Hva er viktig for dem?
  6. Er det noen teknologiske endringer jeg må forholde meg til? Og bør jeg tilpasse meg?

 

Jeg, meg og mitt

En oversett del i tradisjonelle markedsplaner er at i små og mellomstore bedrifter ER eierne og de ansatte selve bedriften. Derfor må vi stille oss selv noen spørsmål:

  1. Hvor mye tid bruker jeg på markedsføring hver uke? Er det nok? Trenger jeg hjelp?
  2. Hvor mye penger investerer jeg?
  3. Hvilken del av markedsføringen liker jeg best?
  4. Hva trives jeg ikke med?
  5. Er det noe jeg ville gjort annerledes dersom jeg hadde mulighet til det?

 

Det er mye å reflektere over, men det kan være veldig befriende å belyse disse tingene, og muligens vil det inspirere deg videre.

 

2. Se fremover

På tide å se fremover. Hvordan ville ditt perfekte år se ut? Hvilke visjoner har du for de neste tolv månedene og hvordan passer markedsføringen inn i her?

 

Her ser vi på følgende fire hovedområder:

  • Mål
  • Målgruppe
  • Produkter/tjenester
  • Prosjekter

 

Mål

Noen elsker å sette mål, mens andre får et lite snev av angst av prosessen. Det er uansett noe som må gjøres.

Selv om du ikke nødvendigvis må sette mål for absolutt alt, så har jeg noen forslag til hva du bør sette mål for, dersom det er riktig for deg og din bedrift:

  1. Salgsmål. Eventuelt salgsmål per kategori (dersom det faller under ditt ansvar).
  2. Unike nettsidebesøk per måned/totalt per år.
  3. Antall leads.
  4. Antall konverteringer (som du har definert)
  5. Antall følgere i sosiale medier.
  6. Antall nyhetsbrevfølgere.

Noen velger også å sette opp mindre tallfestede mål som ‘bli nevnt i media’ eller ‘vinne en pris’, eller ‘bli foredragsholder’, osv. Det er ingen regler eller begrensninger, det er du som vet hva som er rett for din bedrift.

 

Trenger du hjelp til mål og legge strategi kan du gjerne ta en uforpliktende prat med en av våre rådgivere.

 

Målgruppe

Enten du har spikret målgruppen din, bygger den, eller den kanskje endrer seg årlig, så er det verdt å se på og reflektere over hvem de er.

Har behov eller ønsker endret seg for ditt publikum?

Du har nok, dersom du har jobbet med målgruppen din en stund, lært mer og mer om dem via kommunikasjon med dem.

Selv om du har spikret dine personas, så kan de altså ha endret seg siden sist, og det skader uansett ikke å gå over beskrivelsene.

 

Hva er drømmekundens:

  • interesser?
  • ønsker?
  • behov?

Dette kan hjelpe deg i kommunikasjonen fremover, og gi deg en god bevisstgjøring.

 

Ble dette overveldende? Da kan kanskje dette innlegget om målgruppe og personas hjelpe deg.

 

Tilbud

Du har kanskje en lang liste over produkter og tjenester du ønsker å skape og tilby. Eller eksisterende tilbud du ønsker å forbedre.

Mange glemmer å tenke på produkter eller tjenester som en del av markedsføringen, men de er en av fire nøkkelelementer i markedsmiksen (de andre er pris, plassering og promotering)

I en ideell verden, hva er det du vil skape? Det kan hende at det er ting som er uoppnåelig de neste tolv månedene, men det er viktig å ha det i tankene uansett. Det er jo mulig å legge grunnlaget for de stegene du må ta i dag for å oppnå et ideal i fremtiden.

Det er også smart å tenke på pris. Skal og bør du øke prisen? Eller skal du sørge for å ha tilbud i forskjellige prisklasser?

 

Prosjekter / tiltak

Det siste vi skal se på i dette innlegget er hvilke prosjekter du ønsker å fokusere på de neste månedene. Dette omfatter ting som ligger litt i bakgrunnen, og som ofte ikke haster like mye, så det faller langt ned på prioriteringslisten.

 

Hva er det på den listen som du ønsker å få gjort? Eksempler kan være:

  • Bygge merkevare eller endre merkevaren
  • Ny nettside / oppgradere nettsiden
  • Gjøre undersøkelser innen din egen bransje eller blant målgruppen
  • Lage nyhetsbrev som folk kan abonnere på (for å bygge lister og skape leads)
  • Lage en klar salgstrakt (forbedre den som allerede eksisterer)
  • Sette opp for automering
  • Bruke bedriftens Facebook-side mer bevisst
  • Lage profiler i andre sosiale medier (LinkedIn, Instagram, Pinterest osv.)
  • Starte en bedriftsblogg
  • Integrere en chat-løsning
  • Lage en YouTube-kanal
  • Skrive artikler for andre blogger eller medier
  • Være gjest i en podcast
  • Holde foredrag
  • Ta kontakt med en passende Influencer

 

Se tilbake på notatene dine fra første steg; hva stemmer med de seks hovedtingene du skulle se på?

Nå skal du jo drømme deg litt bort i denne ideelle verdenen din, så skriv ned alt som faller deg inn av inspirasjon.

Å komme med ideer og skape seg visjoner kan være noe av det mest motiverende for mange. I alle fall de som anser seg selv som kreative.

Men, om vi ikke handler og utfører, så vil det forbli en drøm. Så det leder oss videre til…

 

3. Konkret handling

I dette siste steget skal vi kombinere det du har reflektert over og drømmer om til en handlingsplan. Alt står og faller jo på implementeringen.

 

Første handling: lag lister

Enten du liker å jobbe i Excel eller på papir så kan du eksempelvis lage følgende kolonner:

  • Oppgave / Prosjekt
  • Prioritet
  • Start og fullført
  • Budsjett
  • (eventuelt) Tidsestimat
  • Ansvarlig
  • Notater

Så, under Oppgave / Prosjekt fyller du inn alt du listet opp under ‘2. Se fremover’, og mangler du identifiserte i ‘1. Se tilbake’.

Dette vil inkludere produktutvikling, markedstiltak og forbedringer.

Legg også til annonseringskampanjer du ønsker å gjennomføre. Eksempelvis; høytidsbaserte kampanjer (jul, påske, morsdag osv.), kampanjer avhengig av sesong, eventuelt kommende lanseringer.

Spesifiser hvilke datoer disse skal gå under Start og fullført-kolonnen, og sørg for å legge inn tid til forberedelse (og eventuelt etterarbeid).

 

Andre handling: Vurdering

Når du har listet opp alt er det på tide å vurdere hver oppgave eller hvert prosjekt mot hverandre. Selv om du sikkert kan rekke alt, er det ikke realistisk dersom du ønsker å gjøre en god jobb.

Se på listen og noter:

  1. Prioritet (f.eks. nr. 1, 2, 3 eller Høy, Middels, Lav)
  2. Eventuelt kan du legge til en estimering av tid for gjennomføring – legg alltid inn en buffer på tid, da det meste tar lengre tid enn antatt.
  3. Budsjettestimat – hva må til for at dette skal bli virkelig bra?

 

Når du har ført inn dette kan du sortere etter prioritet. Her kommer jo fordelen av å benytte et regneark inn – det er enkelt å flytte på ting. Men dersom du foretrekker papir kan du benytte fargekoder for prioritering slik at det er enkelt å fremheve det som er viktigst.

Alt som er markert som høyprioritert med lav kostnad og/eller tid bør komme først. Så følger andre prioriteringer markert som 1/Høy, med høyere kostnad eller tid (delt opp avhengig av mulighet og tilgjengelighet). Fortsett slik gjennom prioriteringene, men sørg selvsagt for at du tar hensyn til kampanjedatoer.

Det er sikkert noen oppgaver som virker uoverkommelige de neste tolv månedene og det er helt ok. Bare behold dem i bunnen av listen, eller med en utvalgt farge, i tilfelle du faktisk finner tid.

Når du går igjennom listen bør du også vurdere tid og penger i form av om det er noe du kan sette vekk, kjøpe av tjenester eller automere for å lykkes med flere ting.

 

Sånn. Det var det. En plan og et budsjett for året. Alt i et dokument du enkelt kan referere til.

Når du har ting så tydelig foran deg er det mye enklere å ta for seg individuelle oppgaver som trengs for å fullføre dine prosjekter, og nå dine mål.

 

Masse lykke til!

 

En uforpliktende prat med en Medierådgiver?