Når du bygger en landingsside har du et mål i tankene; å få publikum til å konvertere på en eller annen måte. Enten det er å melde seg på nyhetsbrev eller kurs, få bloggoppdateringer, laste ned en pdf eller å faktisk kjøpe noe.

Det som driver ditt publikum til å fullføre ditt mål er din call-to-action (CTA) – handlingsfremmende knapp. Siden i sin helhet vil som regel være det som avgjør om du får en ny konvertering eller mister en potensiell kunde.

Det er ikke bare fasong og farge som avgjør om en CTA-knapp fungerer. Også tekst, størrelse, kontrast samt andre ting spiller en rolle i å få folk til å gjøre det du ønsker at de skal.

Når du utformer en CTA finnes det dessverre ikke en universal løsning. Hver eneste landingsside har et eget mål pluss et eget publikum, og derfor trenger hver eneste side en egen utformet call-to-action.

 

La oss se på:

  • hvordan du skriver teksten
  • hvilke CTA-er som passer for din landinsside
  • hvordan du designer din CTA

 

Skrive call-to-action tekst

Måten du utformer budskapet på betyr masse. Noen ganger vil en liten justering gjøre stor forskjell på konverteringsraten.

 

Les også:  7 tips til hvordan skrive overskrift til Facebook-annonse

 

Tenk på hva hva som er relevant for ditt publikum og hvilken fordel de får ved å trykke på en CTA, fremfor kun hva du ønsker å oppnå. Istedenfor å fortelle publikum hva de skal gjøre viser du dem hva de får. Verdi er et ord vi bruker mye i markedsføring, og det er fordi vi må vise verdien publikum får ved å trykke på knappen, slik at de får en grunn til å gjøre akkurat det.

Jo mer fremtredende verdien er for publikum, jo mer sannsynlig er det at du får konverteringer.

Med mål, verdi og relevans i fokus er det noen tips som kan hjelpe deg i utformingen:

  • Vær kortfattet. Hvorfor bruke 10 ord når 4 gjør jobben? På bakgrunn av flere kilder jeg har funnet, er det ideelle antall ord maksimalt 5.
  • Start med et verb (registrer, last ned, meld deg på, osv.)
  • Unngå adjektiv som fyllord (fantastisk, super, rått, osv.) Vi er jo ikke så ekstravagante i Norge som i USA ;)
  • Vær tydelig og spesifikk (‘last ned gratis e-bok’ nå fremfor ‘last ned nå’)
  • Fokuser på hva målgruppen din vil ha
  • Bruk ‘Nå’, ‘I dag’ og andre ord som vil skape en følelse av hast, uten at det virker useriøst og masete

Dersom en CTA trenger å beskrives ytterligere kan du tilføre ekstra informasjon rett ved knappen. Plasser denne teksten enten over eller under og gjør den mindre enn selve knappeteksten.

Her er et eksempel på CTA.Teksten “Skynd deg, det er kun 30 pass tilgjengelig” under CTA-en øker følelsen av hast og fremhever grunnen til å trykke nå.

 

Bruk kreativiteten og test ut forskjellige versjonen på folk internt i bedriften før dere legger det ut på nett. Det er også mulig å kjøre A/B-test dersom dere er usikre på et par varianter.

 

Typer CTA

Det finnes mange typer CTA-knapper du kan benytte på en landingsside, og på resten av nettstedet ditt, for å lede folk gjennom de forskjellige stadiene i en salgstrakt.

 

Leadsgenererende

Denne typen call-to-action er på toppen av markedsføringstrakten. Denne gir ofte nye besøkende en fordel (noe av verdi) i bytte mot en e-postadresse; slik at de blir til leads. Eks: ‘Meld deg på vårt nyhetsbrev’.

 

Leadsbehandlende

Denne typen CTA brukes når en besøkende har vist interesse for produktene dine, men ikke er klar for å kjøpe enda. Bruk en tilpasset landingsside til å guide dem til et tilbud som tiltaler dem på det stadiet de er nå. Eksempler kan være å registrere seg for en gratis prøve eller å se en forklarende video. Eks: ‘Prøv gratis i 14 dager’.

 

Sikrer salget

Denne typen call-to-action fokuserer på å få publikum til å kjøpe nå. De har gått fra å være besøkende til leads, og så til å bli varme leads, for å nå enden av trakten. De er klare for å konvertere og kjøpe ditt produkt eller dine tjenester. Eks: ‘Bestill X nå’.

 

CTA design

Det finnes noen veldig viktige elementer innen design av en CTA: plassering, utseende, følelse, ledende elementer og luft.

 

Plassering

Har du en omfattende landingsside bør du repetere CTA-en din flere steder. Spesielt dersom man eventuelt må scrolle nedover, og selvsagt ha en på slutten. Du må gi din potensielle kunde mulighet til å konvertere enten de gidder å lese alt eller ikke.

Har du en enkel side bør du plassere CTA-en på det mest logiske stedet i forhold til resten av elementene på landingssiden. Sørg i alle fall for at den ligger innenfor naturlig synsfelt i det utsnittet som vises på desktop, mobil eller annen enhet.

 

Utseende, følelse og ledende elementer

Din call-to-action bør skille seg fra resten av elementene på siden. Enkle måter å gjøre dette på er å plassere en handlingsfremmende tekst på en knapp (rund, rektangulær, avlang med avrundede sider eller lignende), i en farge som står i kontrast til resten av innholdet – slik at den skiller seg ut. Sørg for at CTA-en er større enn andre elementer slik at den er synlig, men pass også på at det er en fin balanse. Ikke gjør den så stor at den tar over hele siden, da vil den heller ikke fremstå som en klikkbar knapp lengre.

Du kan lage en skygge rundt kanten på knappen slik at den står ut fra bakgrunnen som tredimensjonal. Et annet alternativ er å forme knappen som en pil for å gi en følelse av retning. Man kan også bruke en graderingseffekt på knappen istedenfor en solid farge slik at den skiller seg ut.

Det er mange elementer å teste ut, men for at det skal se profesjonelt og tiltrekkende ut bør du:

  • ikke kombiner for mange farger eller elementer på en gang
  • vær konsekvent utseendemessig på nettstedet ditt

 

Luft

Å benytte luft rundt CTA-en din vil også hjelpe den med å bli synlig. Det hjelper øynene våre til å se elementet på siden, og designmessig vil det være mer tiltrekkende.

 

Test din CTA

Test din call-to-action! Det er veldig lett å bytte farge (eller designelementer) for å se hva som fungerer best. En veldedig organisasjon kan for eksempel prøve “Støtt vår sak” mot “Doner nå”. Det finnes verktøy som lett lar deg teste ut forskjellige varianter og gir deg data på hvordan de fungerer mot hverandre.

 

Har du funnet en CTA som fungerer optimalt for deg? Kommenter gjerne med en lenke under så vi kan få se.

 

Ønsker du mer informasjon om landingssider?