Små bedrifter har som regel mindre budsjetter enn de litt større bedriftene. I Norge er det et flertall av de små. Har man ikke store budsjetter må man bruke de pengene man har på best mulig og mest effektiv måte.

Når hver krone teller kan det være greit å tenke på følgende:

1. Bruk Google Analytics

Ett av dine viktigste verktøy innen markedsføring er analyse. Få det på plass så tidlig eller kjapt som mulig. Vet du ikke hvem som besøker siden din vil mange av dine avgjørelser være basert på gjetting. For å utføre en forståelig og vellykket digital strategi trenger du faktiske tall (data) og research for å kunne forstå hvordan du skal tilpasse deg.

Google Analytics kan gi deg store mengder data. Programmet viser:

  • hvor dine besøkende kommer fra
  • sidene de besøker mest
  • hvilke de ikke besøker
  • hvor lenge de oppholder seg på nettstedet ditt
  • hva de engasjerer seg i
  • produktene og tjenestene de kjøper
  • og mye annet som kan være interessant å vite

Du bør sjekke Google Analytics regelmessig til du blir kjent med systemet og forstår deg på rapporter og lignende.

2. Bygg e-postlister til markedsføring

Det er ikke nødvendigvis så vanskelig å bygge e-postlister. Hvor mange e-poster, som du abonnerer på, mottar du selv per dag fra forskjellige bedrifter? Hvordan fikk de din e-postadresse? Analyser nettsidene dine og se hvor eller om du har noen CTA (calls-to-action; handlingsfremmende elementer) som lokker folk til å gi fra seg nettets kanskje mest dyrebare valuta; e-postadressen. Om du har noen CTAer, er de synlige nok og på rett sted? Hvis ikke så er det på tide å ta tak i dette. Sett av tid og sett deg inn i prosessen, eller be om hjelp fra en medierådgiver eller konsulent. Det ligger faktisk litt vitenskap bak hvordan en landingsside skal utformes.

3. Send verdifullt innhold til kontaktlisten din

Dersom du klarer å levere personalisert innhold til dine kunder og potensielle kunder, så er det verdt hvert minutt du legger i det. Skal du lykkes her må innholdet være av verdi for mottager.

E-postmarkedsføring er en av de raskeste og mest kostnadseffektive måtene du kan benytte til å lede folk til dine produkter eller tjenester. E-post er tilgjengelig på tvers av enheter, enten det er PC, nettbrett eller mobil, noe som betyr at du øker sannsynligheten for høyere engasjement. Det kan i tillegg være gratis (opp til en viss grense).

Men du bør være bevisst på at antallet e-poster som åpnes har sunket drastisk etter at Google segmenterte e-poster inn i kategorier. Dine e-poster kan muligens havne i reklamefilteret. Det er ikke alle som sjekker det, og det kan være en grunn dersom du har lav åpningsrate på det du sender ut.

4. Brukeropplevelse er nøkkelen

Enten du har investert tid på siden din selv, eller investert penger i utvikling for å få den laget, så har siden blitt testet. Du har sikkert også bedt venner, familie eller dem du jobber med om å teste den. Dere synes alle den er superfin og lett å finne frem på. Men dessverre er de aller fleste partiske.

Det spiller ingen rolle om du selger nettjenester, sokker eller bøker, brukeropplevelsen er det som virkelig betyr noe. Nettsiden din er muligens det første punktet i salgsprosessen som hjelper deg med å konvertere besøkende til kjøpere.

Det er flere måter å få testet brukeropplevelsen: du kan benytte et firma, bruke spesifikke programvarer, eller send ut en brukerundersøkelse til alle på e-postlisten din og be om tilbakemelding. Tilbakemeldingene kan vise seg å være uventede, men kan ha en stor betydning for nettsiden.

Dersom du ikke har en nettside enda, bør du bruke tid på å finne den løsningen som er riktig for deg. Ting å tenke på er:

  • er siden responsive / mobilvennlig, kan den brukes på tvers av enheter?
  • er den intuitiv?
  • er den hurtig (laster den raskt nok)?

Alle disse elementene spiller en viktig del av din overordnede strategi. Er siden din vanskelig å bruke kan markedsbudsjettet ditt kastes bort ved at folk forlater siden. Fokuser på brukeropplevelsen.

5. Merkevarebygging

Har du ambisjoner og er seriøs når det kommer til bedriften din må du tenke merkevarebygging. Alltid. Du kan for eksempel ikke ha en @gmail.com eller @hotmail.com adresse som jobbmail. Det er en billig årlig investering å ha et domene, noe som også gir deg en e-postkonto. Hosting (webhotell) er også en rimelig kostnad for din tilstedeværelse på nett.
Det finnes flere muligheter for å ha en gratis nettside, men husk på at disse systemene da blant annet ikke tilbyr support/kundeservice. Dette blir eventuelt en kostnad ved siden av. Har du behov for en mer kompleks side enn kun åpningstider og enkel informasjon vil det lønne seg å ha en supportavtale som er inkludert.

Bruk tid på å virkelig investere i din merkevare. Det vil skape kredibilitet og gjøre markedsføringen lettere. Kjenner folk til navnet på bedriften og forbinder den med spesifikke tjenester eller produkter er det større sannsynlighet for at de velger deg/snakker om deg til andre.

Sørg for å ta eierskap over merkevarenavnet på alle flater (sosiale medier). Du trenger ikke å benytte alle, men om du eier dem beskytter du i alle fall merkevaren.

6. Sosiale medier

Engasjement er gratis, men det er ikke promotering. En feil mange gjør er å kun benytte sosiale medier til å selge produktet sitt. Det gjør vi ikke lengre.

Sosiale medienettverk er fylt av mennesker som ikke kun vil bombarderes av dine produkter/tjenester hver gang du publiserer noe.

De har kanskje likt siden din, og det er en start. Du har fanget interessen deres, men nå må du opprettholde den. Engasjer deg i dem og bruk tid på å snakke med dem. Del underholdende og unikt innhold, gjerne noe som passer til din bedrift og dine følgere. Når du har fått dem til å engasjere seg i og blir litt kjent med merkevarenavnet kan du dele tilbud, informasjon om nye produkter og tjenester. Frekvensen her er litt avhengig av bedrift og produkt/tjeneste, men 3:1 eller 5:1 er en start. For eksempel 5 poster som styrker merkevaren og din posisjon, mot 1 post som selger produktet/tjenesten.

Bruk statistikk for å kartlegge når følgerne dine er på nett og fordel innlegg utover dagen (de tidene de er tilgjengelige). Sørg for å være tidsriktig. Dersom du kun viser og snakker om produkter/tjenester i ditt publikums feed, så kommer de til å miste interesse og ikke følge bedriften videre.

På for eksempel Facebook må du også huske på at en veldig lav prosent kommer til å faktisk se det du deler, med mindre du investerer penger i annonsering i sosiale medier, spesielt om du ønsker å bygge merkevaren. Det som er bra er at det er fantastiske segmenteringsmuligheter og en rimelig investering, når du gjør det riktig.

7. SEO lever og leverer

Søkemotoroptimalisering er i stadig utvikling. Google avgjør hva som vises basert på brukerens søk (det de vet om deg) og en haug av andre ting. Her må du virkelig legge tid, krefter eller penger å lykkes. Husk også at det tar tid å oppnå resultater. Det gjøres ikke over natten. Noen mener det kan ta inntil 6 måneder før du virkelig ser resultatene av innsatsen. De som kun jobber med SEO og kjenner prosessene, samt følger med på utviklingen vil nok kunne levere raskere resultater. Det er uansett en kunst å skrive for søkemotorene og for de menneskelige mottagerne.

Google endrer kontinuerlig sine algoritmer for å forbedre resultatene som vises, noe som påvirker plasseringen din i søkeresultatet. Sørg blant annet for å ha en levende nettside, med oppdatert innhold og lenker som fungerer.

Ønsker du å lese om noen av de største endringene kan du søke på Google etter: “Google Panda”, “Google Penguin” og “Google Pigeon”. Da får du en innsikt i noen av de tingene som har vært i fokus siden 2011.

8. Fremtiden er MER INNHOLD – ikke mindre

En stor del av Googles rangeringsalgoritme for SEO er innhold (i skrivende stund i det minste). Søkemotorgiganten vil at nettsiden din konstant har nye publiseringer med kvalitetsinformasjon.

Når de aller fleste legger mer innsats i innhold, må du sørge for at ditt innhold engasjerer leseren og gir dem noe av verdi. Ikke bare lag innhold, lag virkelig godt innhold. Og nok innhold.

Visuelt innhold har en tendens til å ha større verdi i lange artikler, fordi flere og flere av oss ikke klarer å holde oppmerksomheten over lengre tid. Vi vil, og må, ha lett fordøyelig informasjon, raskt. (Henger du med enda, forresten? ;))

Bruk bilder, statistikk, infografikk, video og annet innhold som skiller deg fra konkurrentene.

Den største feilen mange firmaer gjør er å bruke bloggen sin til å snakke om tjenestene og produktene sine. Den informasjonen hører hjemme på produktsidene.

Innhold skal være lett å like, lett å dele, ha en form for energi og igjen; gi verdi! Innholdet skal bygge opp under bedriften, uten å direkte prakke på produkter og tjenester. La kunden få bestemme selv.

9. Bruk betalt søk

PPC, eller betalt søk, kan virke skremmende og som noe som vil knekke budsjettet, men dersom det gjøres riktig kan man både lære og forstå mer om hvordan å målrette markedsføringen. Forkortelser og ord som CTR, CPA, CPC, konverteringsrate og kvalitietspoeng – kan være forvirrende. Men dersom du jobber med en spesialist over tid enten for å lære deg opp selv, eller for å sette bort jobben, vil du se resultater for bedriften. Betalt søk er resultat på kort sikt, mens SEO er resultat på lang sikt, men skal du lykkes må du legge ned tid i begge to – de er best sammen.

Dersom bedriften har et begrenset budsjett bør du velge plattform omhyggelig. Det kan hende at det, selv med et begrenset budsjett, vil lønne seg å sette jobben til et byrå som kjenner til de forkortelsene og ordene nevnt tidligere. Det kan virke som en større økonomisk investering til å begynne med, men dersom det gjøres riktig vil avkastningen tjene inn investeringen og du risikerer ikke å kaste bort penger på feil plattform, ord eller målgruppe.

Bannerannonser er gode til å skape bevissthet rundt merket/bedriften. PPC-søk er bra for beslutning; altså når noen har bestemt seg for hva de er ute etter,  som for eksempel “håndverker i Hokksund”.

10. Tid for remarketing

Remarketing, også kalt retargeting, er en form for betalt søk som kan hjelpe deg med å følge potensielle kunder etterhvert som de beveger seg på nett. Det er en god taktikk for å være synlig for dem, men må kombineres med sosiale medier-annonsering, PPC og bannerannonsering.

Når du besøker en nettside kan en bit av en kode (kalt cookie) “feste seg” til nettleseren din. Dette lar markedsførere målrette sitt budskap til deg på sider du besøker jevnlig. Avhengig av ditt budsjett kan du være synlig i Google Display Network, Facebook, Instagram og andre kanaler.

Men, selv om ditt budsjett kanskje ikke strekker til remarketing nå, så burde du uansett installere koden. Det lar deg følge besøkende nå, og potensielt målrette mot dem inntil 18 mnd senere (avhengig av type cookie).

11. Hold øye med konkurrentene

Vet du hva konkurrentene dine gjør? Har de profiler i sosiale medier? Gir de sine potensielle kunder spesielle tilbud, avslag eller gir de bort varer/tjenester? Hvordan gjør de det?

Har du besøkt nettsiden deres for å se om de gjør noe spesielt som du også kan utforske og eventuelt benytte?

Dersom konkurrentene er aktive bør du holde et øye med deres publikum og måten de presenterer seg på.

Hvordan deler konkurrentene sitt innhold?

Tenk gjerne på hvordan du kan gjøre ting annerledes. Det kan være positivt å skille seg ut.

12. Lytt til dine kunder

Det viktigste i en markedsstrategi er å lytte til hva kundene sier.
Dine kunder kan gi deg et annerledes perspektiv og de kan ofte gi god tilbakemelding til små og mellomstore bedrifter fordi de vet at dere som regel har mulighet til å gjøre raskere endringer enn større bedrifter.

Sørg for å overvåke kommentarer i sosiale medier og gjør det lett for kunder å komme i kontakt med deg både på bedriftens profiler og på nettsiden deres.

Man kan aldri lykkes med alt 100% fra starten, så be kundene dine om å hjelpe deg på veien.

Konklusjon

Du har helt sikkert en fantastisk bedrift, men uten en markedsstrategi kommer ikke folk til å handle dine varer eller tjenester dersom de ikke vet hvem du er eller hva du gjør. Forhåpentligvis kan disse tipsene hjelpe deg litt på vei. Lykke til!

En uforpliktende prat med en Medierådgiver?

  • Gjelder henvendelsen brukerstøtte- eller fakturaspørsmål? Klikk her!
  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.