E-post ved forlatt handlekurv.Vet du hvor mange potensielle kunder du mister ved forlatt handlekurv? Det er ikke bare din bedrift som opplever dette. Tall har vist at 9 av 10 forlater handlekurven. Selv om mange av oss sikkert har forlatt handlekurver selv nå og da, så er tall som dette ikke oppmuntrende for en som driver nettbutikk. Men forlatte handlekurver kan være en mulighet.

Folk som ikke fullførte kjøpet gjorde noe veldig viktig – de startet prosessen. Disse menneskene har gitt deg et klart signal om at de har et ønske eller behov, og de tror ditt produkt kan løse dette. De er nærmere et kjøp enn mange av dine besøkende.

Du vil tjene betraktelig mer dersom du fokuserer på de 9 av 10 forlatte handlekurvene og overbeviser dem til å gjennomføre kjøpet.

Tips: Gidder du ikke lese hele artikkelen er det en oppsummering på slutten ;)

 

Hva er en forlatt handlekurv?

Har du noen gang gått gjennom en matbutikk og sett at det står en boks makrell i tomat sammen med kjeksen. Mest sannsynlig er det noen som har tatt med en boks fra en annen del av butikken for så å angre før de når kassa, og ikke fordi kjeks med makrell i tomat er en god kombinasjon.

Det samme skjer i salg av digitale produkter.

I din nettbutikk resulterer en avbrutt handlet i en forlatt handlekurv.

 

Da er det åpenbare spørsmålet:

Hvorfor forlater folk handlekurvene sine?

Du kan gjøre ditt beste for å fjerne eventuelle elementer som kanskje er med på å gjøre at potensielle kunder ikke gjennomfører et kjøp.

De vanligste grunnene er:

  • fraktkostnader
  • total sum ble for høy
  • vanskelig retur
  • mangel på betalingsmuligheter
  • sikkerhetsgrunner

 

La oss se på hvert enkelt punkt.

Fraktkostnader

Det er sikkert fler enn meg som har opplevd å finne masse fint, sitter klar med betalingskort, men så ser man… 100 kr i frakt? ‘Nei, det gidder jeg ikke.’ Uansett om handlekurvens opprinnelige verdi var 50 eller 5000 kr, synes nok de fleste at en høy fraktkostnad er uaktuelt. Spesielt nå som flere og flere nettbutikker skilter med ‘gratis frakt’. Dette er ren psykologi.

I en uformell undersøkelse blant mine venner og kolleger sier samtlige at de heller faktisk ville hatt frakten bakt inn i prisen av varene enn å måtte betale fraktkostnad.

 

Total sum ble for høy

Folk som handler på nett trykker gjerne ‘Kjøp’/’Legg i handlekurv’ på en haug med varer de kunne tenkt seg, men så kommer de til kassa og blir overveldet over totalsummen.

Det er ikke noe du har kontroll over, men du kan i det minste unngå skjulte kostnader. Vis alltid pris inkludert merverdiavgift og unngå fraktkostnad.

Jeg har oppdaget at flere nettbutikker for eksempel viser handlekurven med totalsum i øvre høyre hjørne slik at man kan følge med på summen.

 

Vanskelig retur

Personlig har jeg sluttet å handle fra de nettbutikkene som ikke har enkel retur, med mindre jeg er helt sikker på det jeg kjøper. Dersom noe ikke passer i størrelse eller ikke var slik du hadde tenkt må du enkelt kunne returnere. Blir det en kostbar eller komplisert affære vil man med stor sannsynlighet ikke handle der igjen eller anbefale butikken videre.

La kundene dine få vite at retur er enkelt så er det stor sjanse for at kjøpet gjennomføres.

 

Mangel på betalingsmuligheter

Dette er jo ganske åpenbart, men dersom du vil at folk skal bruke pengene sine hos der må du gjøre det lett for dem. Ha gjerne flere valg og ikke minst trygge valg. I tillegg bør du unngå betalingsgebyrer, det er en negativ avsluttning på et kjøp.

 

Sikkerhetsgrunner

Med så mange nyhetssaker om hacking og svindel er det lett å føle på at det er utrygt å skrive inn kortnummer på en nettside. Gjør det klart at kundens private informasjon er trygg hos deg ved blant annet å sørge for SSL sertifikat.

Det finnes selvsagt flere grunner til forlatte handlekurver og veldig mye er jo ren psykologi.

For å kunne sende en e-post etter en forlatt handlekurv er du nødt til å ha e-postadressen til den som forlot siden din.

 

Men burde du innhente besøkendes e-poster før de betaler?

Ved å innhente folks e-postadresser ber du dem om å fylle ut et ekstra felt og klikke en ekstra gang, som kan være veldig mye i nettmarkedsføringens verden.

I de fleste tilfeller vil fordelen veie opp for det ekstra steget du ber kundene ta. Siden du vet at de fleste som starter en handel forlater prosessen trenger du å finne en måte å engasjere dem på igjen.

Dersom du ikke har mulighet til å samle e-poster i løpet av prosessen, vil ditt eneste alternativ (for å få kundene til å komme tilbake til handlekurven) å benytte retargeting.

Du har sikkert opplevd å bli forfulgt av varer på nett etter å ha besøkt en nettbutikk. Dette er retargeting i arbeid. Så kan vi alle sikkert være enige om at dette ikke alltid gjøres på den beste måten, men det er en annen artikkel.

 

Retargeting er absolutt et flott verktøy, men det kan ha noen ulemper i forhold til å sende en e-post:

Upersonlig: det er både mindre personlig og mindre direkte enn en e-post.

Begrensende: budskapet begrenser seg til plattformer som har reklameplass.

Sporing: man kan sette opp spesifikk sporing for forlatt handlekurv, men det krever sporingspiksel og gjerne å lage et publikum basert på sider besøkt av potensielle kunder.

Segmentering: du bør lage separat remarketing og segmentering for hvert nettverk som benyttes (Google, Facebook, Instagram osv.).

 

Det å følge opp forlatte handlekurver via e-post vil ha disse fordelene:

Personlig og direkte: ditt budskap kommer rett i innboksen til din potensielle kunde.

Budskapet: e-post lar deg utforme et forståelig budskap. I tillegg kan du lettere følge opp med forskjellige budskap avhengig av hvem kjøperen er (kjønn, hvilke varer de så på osv.)

Lett å gjennomføre: når du har fått din potensielle kundes e-postadresse kan du lett putte den inn i et automatisert løp.

 

Det å kunne sende en e-post vil derfor veie opp for det ekstra steget i handelsprosessen.

Store nettbutikker (som Amazon) mener at å logge inn for å handle er det rette.

 

Hva er en god e-post ved forlatt handlekurv?

Sende-e-post ved forlatt handlekurv.Jeg bestemte meg for å skrive dette innlegget fordi jeg selv har fått e-poster etter å ha forlatt handlekurven. Etter det forlot jeg flere handlekurver bevisst for å se hvordan nettbutikkene løser dette.

Min personlig erfaring var at det hovedsakelig var utenlandske nettbutikker som hadde de beste e-postene.

E-bay og Amazon er spesielt gode på dette, men også Society6. Norske varianter kom fra for eksempel Zalando og HM.

Likheten mellom de jeg likte best var at de var enkle. Ikke mas eller støy, kun enkle ‘har du glemt noe’ eller ‘vi har fortsatt varen din på lager’. Et annet fellestrekk var en klar call-to-action, som førte meg rett tilbake til handlekurven min.

 

Noe som kan brukes i e-postene:

  • Trenger kjøper mer informasjon? Legg ved en lenke til produktet eller tjenesten. Eller legg ved lenke til en forklarende video.
  • Har dere gratis prøvetid på produktet? Fremhev det.
  • Er det noe du vet er en bekymring/utfordring ved et kjøp? Adresser det. Kanskje skal du også fortelle hvor lett det er å returnere produktet dersom de angrer seg?
  • Har du en rabattkode å tilby? Spesielt bra dersom du selger produkter som det ofte er gjenkjøp på. Eller hva med prosenter på et tilleggsprodukt? Det negative med prosenter/rabattkode er at du får lavere verdi på kjøpet og noen vil kanskje utnytte dette som en taktikk for å få prosenter hver gang. En løsning er å gi rabatt på neste kjøp; ‘Kjøp i dag og få rabatt på ditt neste kjøp’.
  • Vær tilgjengelig. Ikke bruk “no reply” e-post. La folk ta kontakt per telefon, e-post eller chat-funksjon (lenke i e-post til nettsiden deres).
  • Humor. Kan du være morsom? Fanger du folks oppmerksomhet og får dem til å smile kan det være positivt. Men humor kan være utfordrende og “farlig”, og gjøres det ikke riktig kan det oppleves som spam. Så dette punktet må vurderes og passer ikke for alle bedrifter. Kommunikasjonen i e-posten må stemme overens med din bedrifts profil. Tenk på målgruppen din.

Den ene e-posten jeg fikk fra HM hadde emnefeltet ‘Glemte du noe?’. Og jeg liker ikke følelsen av å ha glemt noe. Da jeg klikket meg inn så e-posten slik ut:

Forlatt-handlekurv-eksempel-HM

Nederst i e-posten var det lenker til HM sine sosiale kanaler:

forlatt-handlekurv-e-post-sosiale-kanaler

Emnefeltet

For mange er emnefeltet nærmest en ettertanke. Men det er veldig viktig innenfor kommunikasjon enten det er internt eller ut mot kunder og samarbeidspartnere osv.

I dette tilfellet er det ekstremt viktig. Din potensiell kunde må overbevises før de i det hele tatt åpner e-posten.

 

Tenker du å sette i gang med e-post ved forlatt handlekurv? Kanskje har du skumlest denne e-posten for å komme rett til “rosinen i pølsa”. Skjønner deg i så fall godt, da jeg ofte gjør det samme selv. Derfor kommer en klar sjekkliste sånn på tampen.

 

Sjekkliste for å skrive e-post ved forlatt handlekurv

  1. Emnefeltet. Du må starte på toppen. Dersom potensielle kunder ikke åpner e-posten spiller ikke innholdet noen rolle.
  2. Nevn produktet/tjenesten flere ganger. Kanskje husker ikke kunden hva de så på eller at de i det hele tatt har vært på akkurat din nettside.
  3. Bruk kun en call-to-action eller i alle fall gjør kun en fremhevet og klar. Ikke legg inn for mange lenker eller tekst som distraherer dem eller får dem til å tenke at de ikke har tid til å gjennomføre kjøpet nå.
  4. Sørg for at lenken går direkte til kassa. Ikke send en potensiell kunde til produktsiden eller enda verre førstesiden din. Lenker du direkte til kassa er det færre steg til salg.
  5. Identifiser og adresser bekymringer eller utfordringer. Du kan sende ut en undersøkelse til eksisterende kunder som identifiserer normale bekymringer folk kan ha rundt dine produkter eller et nettkjøp. I e-post ved forlatt handlekurv kan du fremstille utfordringen og skrive hvor lett den er å løse.
  6. Referanser. Har du kundereferanser kan du legge ved det direkte i e-posten, eller en lenke til en side de kan lese fornøyde kunders egne erfaringer.
  7. Gi et enkelt tilbud. Mange tenker seg om (minst) to ganger før de gjør større kjøp. Du kan gjøre valget lettere ved å tilby for eksempel service, rabattkode eller gratis prøve. Eventuelt er fungerer det klassiske tilbudet kjøp 3 betal for 2 godt for mange av oss…
  8. Tidsbestemt. Eventuelt kan du ha et tilbud som kun varer i 12 eller 24 timer. Det skaper en følelse av hast om tilbudet varer i kort tid og kan få folk til å gjennomføre kjøpet.
  9. Vær tilgjengelig. Gi folk mulighet til å kontakte deg dersom de har flere spørsmål. De som er interesserte nok til å ta kontakt er mest sannsynlig noen minutter av din tid unna å gjennomføre et kjøp. Det har du tid til.
  10. Skriv innhold som er tilpasset målgruppen. Engasjer dine potensielle kunder ved å skrive på et språk de forstår og som resonnerer hos dem.

 

Prøver du ut disse rådene vil du nok oppleve en økning i konvertering. Blir det for mye å sette deg inn i kan du alltids ta kontakt med oss i Idium for en workshop eller rett og slett la oss gjøre jobben for deg.

Lykke til!

En uforpliktende prat med en Medierådgiver?

  • Gjelder henvendelsen brukerstøtte- eller fakturaspørsmål? Klikk her!
  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.