Vi har nok alle opplevd remarketing, men kanskje uten å være klar over det?

Det er altså ikke tilfeldig at de produktene du så på i lunsjen nå følger etter deg hvor enn du går på nett. Som søkere er vi en utfordrende gruppe. Rundt 9 av 10 forlater handlekurven uten å gjennomføre et kjøp; en markedsførers mareritt. Masse jobb, uten å få noe igjen for det. Men sånn trenger det altså ikke å være fordi med remarketing (gjort på riktig måte) ser mange bedrifter en betraktelig økning i konvertering.

Remarketing fører til flere konverteringer/mer salg.

Hva er remarketing og fordelene?

La oss ta eksempelet tepper. En søker finner en side som selger den typen tepper han/hun er ute etter, men klarer ikke ta avgjørelsen der og da, forlater nettstedet og surfer kanskje videre på noen sider eller blogger med interiør for inspirasjon. Og der mellom inspirerende bilder dukker jo det teppet søkeren så på i nettbutikken. Kanskje er annonsen tilpasset slik at det nesten ser ut som en inspirerende artikkel, kanskje fokuset ligger på pris, men uansett ser søkeren nå produktet i sammenheng med sine favorittsider på nett. Kanskje dukker teppet opp et par andre steder også, og søker er nå overbevist, kjøpet gjennomføres. Happy kjøper, happy markedsfører!

Remarketing kan ses på som en måte å guide kunder gjennom kjøpstrakten ved å minne dem på deres opprinnelige ønske om et produkt/en tjeneste.

Som markedsførere vil det å benytte remarketing være en åpenbar investering. Noen som allerede har vært på nettsiden din (altså har de vist interesse) er mer verdifull enn en som ikke kjenner til deg. Du fisker der fisken er, kan man kanskje si (om man bruker metaforer…).

Det finnes flere plattformer som tilbyr remarketing. Selv er vi glade i for eksempel Google Remarketing (søk og/eller display). Når du har funnet den plattformen som passer deg/din bedrift og har fått plassert en remarketing pixel (det er de små cookiesene som følger besøkende fra dine nettsider) kan du begynne å segmentere målgruppen/e du vil nå. Det er her du kan være skikkelig smart.

Et fint sted å starte er å skille mellom dem som har gjennomført et kjøp og dem som ikke har det. Har en kunde kjøpt en vare eller tjeneste er det bare irriterende å bli forfulgt av dette (og bortkastede penger for deg). Innenfor kategorien av dem som ikke har kjøpt kan du også segmentere på typen produkter de har sett på, eller foreslå lignende produkter. Eller kanskje de som forlot handlekurven trenger å få vite hvor enkel levering/retur du har, eller at du har gratis frakt?

Remarketing og hyppighet

Noen som besøkte siden din for to dager siden er antagelig verdt mer enn de som besøkte deg for to uker siden, eller trenger folk faktisk tid til å tenke? Dette må man prøve ut og det kan være helt avhengig av typen produkter/tjenester dere tilbyr.

Mange muligheter med remarketing

Remarketing utvikler seg hele tiden, og de som virkelig kan sitt fag forstår at vi har bare så vidt begynt å utnytte mulighetene. Vi kommer til å blir mer sofistikerte i markedsføringen med personaliserte annonser som treffer på en måte som øker brukeropplevelsen og derfor konverteringen ytterligere.

Mer informasjon om hvordan Google ReMarketing øker verdien på din annonsering?