Mange bedrifter merker en nedgang i salg om sommeren. Hvordan kan din bedrift holde eller øke salget i en periode der folk er i et helt annet modus?

Det er alltid lurt å tenke fremover når det gjelder markedsføring. Så hvorfor ikke begynne å tenke på sommeren allerede nå?

Nøkkelen kan ligge akkurat i moduset. De fleste av oss har et annet fokus om sommeren. Men dette er noe vi kan legge til rette for og benytte oss av.

Spesielt B2B-bedrifter merker at sommeren er deres roligste sesong. Sommerferie betyr ofte mindre salg og forespørsler, møter flyttes også gjerne frem i tid.

Noen bedrifter har jo sin høysesong på sommeren, men i tillegg til å tenke på følgende ideer for vinterhalvåret, er det uansett viktig å legge inn jobben nå.

Det er viktig å planlegge aktiviteter og strategi for å unngå nedgang i salg i potensielt roligere perioder.
Det er viktig å planlegge markedsføringen.

Her er noen ideer som kan hjelpe sommersalget:

Følg opp gamle leads

En ofte oversett mulighet innen salg er gamle lister med potensielle kunder; leads.

De fleste bedrifter har lister med leads på personer som har etterspurt produkter/tjenester, men av forskjellige grunner ikke gjennomførte kjøp. En naturlig handling er å forkaste disse listene og fokusere på nye leads. Men, dersom du gjør dette risikerer du å kaste salg.

Selv om de ikke har utført et kjøp allerede betyr det ikke at de ikke kan være interessert på sikt. Alt du trenger å gjøre er å følge opp.

Forslag: send en kort og hyggelig e-post eller ta en kjapp telefon for å kartlegge hvordan de forholder seg til dine produkter/tjenester nå. Har ting endret seg? Kanskje er det en ny beslutningstager i firmaet som faktisk er på utkikk etter det du leverer.

Du kan også utforme et godt nyhetsbrev som du sender til alle på en gammel liste. Kanskje får du nye kunder, kanskje bygger du merkevare. Uansett vil det mest sannsynlig ikke oppfattes som negativt dersom du tilpasser for målgruppen/kommer med god informasjon og/eller et fristende tilbud.

Tilby ekstra tjenester/produkter til eksisterende kunder

Det er lett å glemme dem som allerede har handlet hos deg. Men disse er veldig viktige. Disse kundene kjenner deg og det du tilbyr, de liker og stoler på deg og kan mye mulig være en god kilde til økt salg.

Som ved en leads-kampanje (forrige punkt), er det bare å spørre. Du kan enkelt kontakte eksisterende kunder via e-post eller telefon og spørre om de ønsker andre produkter, hjelp eller informere om nye tjenester for eksempel.

I tillegg til å generere salg gir dette deg muligheten til å drive frem positivitet ved god kundeservice. Husk at det er alltid hvordan du går frem som avgjør hvordan du oppfattes. ‘Slitsom selger’ eller ‘verdifull hjelp’.

Kjør en kampanje

En tredje taktikk er å utforme en spesiell kampanje til potensielle kunder eller eksisterende kunder, eller begge deler.

Det krever litt mer jobb en tidligere nevnte ideer, men et fristende tilbud med kort frist kan hjelpe deg over en typisk sommerstagnering.

Du kan for eksempel tilby en rabatt eller samlepakke som kun er tilgjengelig i juli. Gi beskjed via e-post eller sosiale medier i forkant av sommeren, og sats mer på sosiale medier i juli.

Reklamer

En klassisk taktikk er rett og slett å annonsere.

I tillegg til å utføre en spesiell kampanje via e-post/egne sosiale medier, lønner det seg å benytte for eksempel Google AdWords eller Facebook Ads. Dersom du har et godt tilbud er AdWords en av de raskeste måtene å generere nysalg for din bedrift, fordi du kan eksponere potensielle kunder for dine produkter/tjenester når de faktisk søker etter det du tilbyr (uten at de kjenner til deg).

Nå folk der de er; på mobilen. I 2014 delte Facebook informasjon om at på sommeren er folk enda mer aktive på plattformen, uansett hvor de oppholder seg.

Både Facebook Ads og Google AdWords er raskt og lett å sette opp, som dessverre er en av grunnene til at bedrifter taper penger på det.

Mange av innstillingene passer ikke nødvendigvis din bedrift, så dersom du ikke endrer dem/vet hvilke som fungerer optimalt, kan du kaste bort budsjettet ditt. Selv om du absolutt kan gjøre dette selv, kan det lønne seg å sette bort jobben til noen som kjenner systemene og også er eksperter på utforming av annonsene. Det er en kunst i seg selv.

 

Lykke til med planlegging og salg! Jo mer du forbereder i forkant, jo bedre blir samvittigheten på sommerferien ;)

Ønsker du hjelp til å bli mer synlig på nett?