Her i ingressen skal jeg holde meg kort og oppsummere hovedpunktene i teksten. I tillegg har jeg også lyst til å pirre din nysgjerrighet for å få deg til å fortsette lesingen. Er du på kroken?

Alt-teksten skal forklare hva bildet viser

I brødteksten er det mye å tenke på. Jeg må tenke på deg, og jeg må tenke på søkemotoroptimalisering. Jeg er forberedt på at jeg ikke klarer å holde på din oppmerksomhet så lenge. Jeg kommer tidlig til poenget, slik at du ikke er avhengig av å lese hele innlegget for å få med deg det viktigste.

Google har fokus på kvalitet. Derfor vil jeg putte inn gode synonymer for viktige søkeord i teksten. Men for all del, jeg skal ikke lure de inn i hver setning – for sånne usmakeligheter hører fortiden til.

Jeg lager avsnitt hyppig. Innlegget mitt må være fullt av luft og pauser for at du i starten skal gjøre deg opp en mening om du i det hele tatt gidder å vie din dyrebare tid på lese denne teksten.

En beskrivende overskrift

Google liker at jeg systematiserer teksten min under beskrivende mellomtitler. Kanskje kliner jeg også til med en link akkurat her, til et blogginnlegg en kollega har skrevet om det å skrive titler, som du kan trykke på for at du skal holde deg ennå lengre på siden min. I tillegg må teksten til linken være så beskrivende som mulig, og ikke bare være merket med trykk her. Google setter selvfølgelig pris på at jeg kommer med både interne og eksterne lenker i ny og ne. Det gjør også du, for det skaper variasjon i teksten slik at du i starten fikk et godt overblikk allerede etter få sekunder. Nå har jeg sagt “teksten” alt for mange ganger, på tide å slå opp i synonymordboka. Dette avsnittet har nå blitt altfor langt.

Du visste det kanskje ikke fra før av, men du liker punkter – og for Googles skyld bør dette være en undertittel (H2):

  • de
  • oppsummerer
  • viktige
  • ting
  • en
  • oversiktlig
  • måte

Nå må jeg passe på at selve teksten ikke blir for lang. Du er på nett, sannsynligheten for at du nå holder mobilen i hånden er ganske høy, det vil si at du er utålmodig og lett kan bli forstyrret av noe annet ganske raskt. Kanskje har du blitt det allerede?  Så jeg avslutter her, og slenger på en Call-to-action i håp om å friste deg til å bli et lead. I det minste lese flere blogginnlegg, kanskje klikke deg inn på et av mine produkter eller tjenester. Vær så snill! Legg igjen kontaktinformasjonen din!

Men fra spøk til alvor; Gir ikke dette blogginnlegget noe mening? Meld deg på mitt seminar «Blogging for bedrifter».