Slutten på et årsbudsjett er som regel utfordrende for en hver bedrift. Det er avslutning av prosjekter, noen ansatte har pådratt seg sesongens forkjølelse, mens andre tar ut resten av ferien sin i desember, og alle ønsker å gå i budsjett.

Avhengig av din type bedrift og forretningsmodell kan dere muligens ta med dere resterende budsjett over til neste år, noe som letter en del av presset, mens mange må bruke opp sitt budsjett for å unngå kutt neste år. Sistnevnte kan være stressende; hvordan utnytter jeg pengene for å få best mulig avkastning?

Dette vil variere fra bedrift til bedrift. 

Slutten på året - hva med budsjettet?

Bruk eller kutt

Bedrifters årlige budsjett avgjøres ofte på forutsigelser basert på året som har gått. Dersom din avdeling har budsjett til overs ved årsslutt, kan det hende at de økonomiske kreftene antar at dere ikke trenger like mye til neste år. Dette kan føre til at avdelingen bruker resterende sum i nærmest panikk (altså ikke spesielt gjennomtenkt), for å forsvare summen. Dere vet jo tross alt ikke hva neste år bringer.

 

Skal dere unngå å forsvare enten ubrukt budsjett eller dårlige resultater, bør dere starte tidlig med å undersøke mulige kjøp på slutten av året. Pengene kan brukes effektiv og med god effekt dersom dere finner rett løsning.

 

Invester i markedsføring

En ting dere kan forsøke, spesielt dersom dere ikke har satt av penger i budsjettet til dette tidligere, er å sette bort markedstiltak som annonsering i sosiale medier, remarketing, SEO-tiltak eller kanskje tiden er inne for å investere i en medierådgiver.

 

Forbedre bunnlinjen

I motsetning til bruk eller kutt-tanken nevnt over, vil noen bedrifter foretrekke å spare midler. Ved å gjøre dette unngår du potensielt bortkastet bruk av budsjett og bidrar til en overordnet fortjeneste – som kan være positivt for hele bedriften. Men dette avhenger da av hvordan bedriften ser på busjett i sin helhet.

 

Hva bør dere velg?

Det er fordeler og ulemper ved begge versjonene. Dersom din bedrift foretrekker å bruke opp budsjettene, kan du spørre dine kolleger om innspill til hva pengene kan benyttes til. Sammen kommer dere kanskje frem til gode ideer som kan hjelpe bedriften i kommende år.

Kanskje dere kan investere i nytt utstyr på kontoret. Oppdatering av tastaturer, innkjøp av programvare eller lignende kan komme godt med, og muligens også øke produktiviteten.

 

Foretrekker din bedrift å spare, sørg for å ikke gjøre dette på bekostning av noe som vil være positivt for bedriften. Uansett er det verdifullt å gå over året som har gått og se på utgiftene, samt forsikre dere om at dere har de beste avtalene på plass hos leverandører og lignende.

Har dere allerede en avtale med en medierådgiver eller konsulent av annet slag, kan dere be om råd til hvordan å utnytte resterende budsjett på mest effektiv måte.
Hvordan forholder din bedrift seg til dette?

Gratis e-bok om lønnsom markedsføring