E-postadresser har stor verdi for markedsførere/bedrifter. Her er 7 tips til hvordan du kan bygge dine lister:

Bygg dine epostlister for markedsføring.

 

1. Prioriter å bygge listen/e

Legg mist like mye innsats i å bygge e-postlister som du bruker i sosiale medier. Å få likes på Facebook er vel og bra, men du kan ikke kontrollere hvordan ditt budskap sprer seg organisk til dine Facebook-følgere. I tillegg kan de være i et annet modus på Facebook enn dersom de for eksempel får et godt utformet nyhetsbrev.

2. Gjør det lett for nye abonnenter å melde seg på

En lenke til en side de kan melde seg på et nyhetsbrev bør være godt synlig på dine nettsider. Måten du ønsker å fremme muligheten er opp til deg, men også hvordan siden din er designet. Du kan for eksempel å ha en banner på alle nettsidene dine, ha en lenke i sidemenyen eller kanskje et pop-up vindu – da bør du sørge for at den kun dukker opp en gang per unike besøkende, ellers kan det ha negativ effekt.

Noen velger å legge inn en funksjon der pop-up vinduet kun dukker opp dersom den besøkende utfører en spesifikk handling eller at vedkommende for eksempel har scrollet ned en halv side eller lignende.

Har du en abonner-fane på Facebook-siden din? Mange e-postleverandører har integrasjonsmulighet til Facebook slik at du kan ha en fane for enkel påmelding. Dette er en god måte å konvertere følgere til abonnenter.

3. Ha klar verdi

To ting som bør være tydelig umiddelbart for en potensiell abonnent er:

·      hva får jeg dersom jeg melder meg på nyhetsbrevet?

·      hvorfor har jeg bruk for det eller hvorfor er det verdifullt?

Ikke anta at en potensiell abonnent forstår akkurat hvorfor noe har verdi uten en forklaring. Forklar hva de får, ikke la verdien være usagt.

4. Tilby noe av verdi

Det er også viktig å sørge for at abonnenter faktisk får den verdien du sier at de skal få. Du trenger ikke å avsløre alt (i form av volum og innhold), men du må sikre at abonnenten ikke føler seg lurt til å gi fra seg e-postadressen sin.

5. Ha en konkurranse

Å lansere en konkurranse eller å gi bort produkter/tjenester kan være en god måte å drive trafikk til dine sider og bygge videre på e-postlisten/e dine. Men sørg for å gi bort noe som er relevant for din nisje/industri. Er ikke en iPad relevant for din bedrift hjelper det ikke å ha som kun vil ha en  dem som kun ønsker seg en iPad eller lignende, og ikke

6. Vurder dine tidligere erfaringer

Se over hva som har fungert tidligere. Dersom du bruker Google Analytics eller et annet analyseverktøy, går du nøye igjennom tall for å identifisere hvilke teknikker som fungerer godt.

7. Ikke glem at det er en verden utenfor internett

Dersom bedriften deltar på messer eller konferanser og har en stand, kan dere ha direkte påmelding til nyhetsbrev eller lister hvor besøkende kan skrive seg opp slik at dere får samlet inn verdifulle e-postadresser.

Når du har bygget listene dine er det viktig at du kommuniserer effektivt med abonnentene dine. Engasjer leserne og gi dem det de ønsker for å skape lojale abonnenter.

Mer informasjon om Nyhetsbrev?