Et nyhetsbrev kan hjelpe deg med å øke salg og bevissthet, for dine nettsider eller blogg.

Et godt utformet nyhetsbrev gir en mer personlig tilstedeværelse og gir deg muligheten til å dele ting som du kanskje ikke ønsker å kringkaste på bloggen, nettsidene eller i sosiale medier; eksempelvis personlige kunngjøringer, eksklusive tilbud og kanskje  til og med humoristisk kommunikasjon (selv om sistnevnte kan være mer relevant i visse av de sosiale mediekanalene).Skriv gode nyhetsbrev for lønnsom markedsføring.

Et nyhetsbrev gir deg også muligheten til å dele lenker og grafikk på en kreativ måte.

Her er 5 tips som kan få deg i gang:

1. Tittelen er veldig viktig

De fleste får i dag mange e-poster fra flere forskjellige avsendere, så du må skille deg ut! Unngå symboler og visse ord som kan gi et inntrykk av at din e-post er søppelpost/ren reklame.

Noen eksempler her er:

  • Å SKRIVE KUN MED STORE BOKSTAVER
  • Å bruke mange utropstegn/spørsmålstegn!!!!????
  • Å bruke ord som ”gratis”, ”haster/må åpnes nå” eller ”klikk her”

Ta følgende to emnefelt som eksempel på dårlig og god tittel:

  • Søppelpost: ”Småbedriftseiere: ØK DIN FORTJENESTE i år!!!”
  • Bedre tittel: ”Vil du vite hvordan jeg økte min fortjeneste i fjor?”

2. Vær konsekvent

Ikke bli for ivrig ved å sende ut flere e-poster på kort tid og så stoppe helt. Velg en frekvens og forsøk å holde deg til en fast plan. Forsøk også å holde tonen, og utformingen av nyhetsbrevet, så konsekvent som mulig; leseren vil gjenkjenne deg/din bedrift og bli mer fortrolig på hvem du er/hva du tilbyr. Du kan her bevise for kunden at han/hun kan være trygg på deg.

3. Vær sosial

Få frem i nyhetsbrevet ditt at leserne kan svare eller kontakte deg direkte. Ha en personlig avsender for å fremstå som mer personlig og tilgengelig. Avsender post@dinbedrift.no eller den klassiske ”no-reply@dinbedrift.no” skaper distanse, og du havner lettere i søppelpostkategorien.

Avhengig av bedrift og formål selvsagt, men forsøk å ha en lett og vennlig tone istedenfor en forretningstone.

Dersom verktøyet du benytte for å utforme nyhetsbrev tillater det, bør du inkludere sosiale deleknapper som Facebook, Instagram, Linkedin og Twitter i alle nyhetsbrev, slik at leseren enkelt kan dele ditt innhold direkte fra sin innboks, eller komme direkte til dine profiler.

4. Innhold er nøkkelen

Ditt nyhetsbrev burde inspirere, informere og underholde. Ikke send ut gammelt innhold for å krysse av på listen at e-posten er sendt. Lesere merker om innholdet ikke er aktuelt, sletter e-posten og kanskje dropper de å åpne den neste eller melder seg av.

Sørg for at innholdet har verdi, selv om du kanskje bare deler en enkel, men engasjerende infografikk eller et salgstilbud over to setninger.

Spør deg selv om mottageren kommer til å bli glad for at de åpnet nyhetsbrevet? Unngå fyllord og lange setninger. Du trenger egentlig ingen introduksjon. Gå rett til kjernen av innholdet ditt. Et nyhetsbrev er ikke en bloggpost eller en utfyllende bruksanvisning, leserne bør kunne skanne innholdet ditt kjapt og så klikke seg videre for å eventuelt lese mer av interesse. Legg derfor heller inn lenker til gode landingssider på dine nettsider som gir dem ekstra informasjon dersom de ønsker det.

Du kan fremme produkter/tjenester, men unngå en for selgende tekst. Lever hjelpsomt og underholdende innhold sammen med tilbudet ditt.

Tenk også på hvordan nyhetsbrevet vises på forskjellige enheter. Mange leser mail på mobil og da bør den ikke være for lang, for komplisert eller ha bilder som tar lang tid å laste inn.

5. Se over/send til deg selv

Det hjelper alltid å se hvordan nyhetsbrevet ser ut i innboksen, så send det enten til deg selv eller en kollega først (det finnes også forhåndsvisninger i visse programmer som fungerer veldig godt), på denne måten kan du endre eventuelle skrivefeil/på designet. Du ønsker at mottageren skal få den beste versjonen mulig.

Mer informasjon om Nyhetsbrev?