Verdien av ditt innhold måles i ditt publikums engasjement. Hvordan når du flest mulig med innholdet?

Med innhold som en sentral del av markedsføringsindustrien må bedrifter tenke på at de er publisister. De fleste innholdsmarkedsførere er enige i at det å skape godt innhold, regelmessig, er utfordrende. Derfor deler jeg noen tips som jeg håper kan hjelpe.

For å lage godt innhold er det en rekke komponenter som må være på plass.
For å lage godt innhold er det en rekke komponenter som må være på plass.

Kjenn ditt publikum

Før du begynner å publisere innhold bør du ha en ide om hvem som kommer til å lese det. Hva er demografien? Hvilke industrier representerer de? Hvilken type innhold og emner er de opptatt av?

Du kan gjøre kundeundersøkelser, bruke verktøy som Google Analytics og Facebook Innsikt for å kartlegge hvem som besøker dine kanaler og hvordan de engasjerer seg. Når du vet hvem målgruppen din er kan du sørge for å skape innhold de vil synes er interessant og tidsriktig.

Gi verdi

Dersom du ikke gir leserne en unik verdi vil du ikke holde på oppmerksomheten deres. Ikke bruk innhold som en mulighet til å selge noe eller snakke for mye om deg selv. Bruk innhold til å informere, hjelpe eller kommunisere med dine kunder.

Dersom du etablerer din bedrift som en troverdig kilde til informasjon, en resurs som løser problemer eller en samfunnsdeltager, vil du tiltrekke publikum på en naturlig måte. Gir du publikum en verdi de ikke får andre steder vil de komme tilbake.

Hold deg til en strategi

Dersom du ikke lager innhold som er tilpasset din foretningsplan kommer du ikke til å lykkes. Ditt innhold kan være så velskrevet, informerende, hjelpsomt og kommuniserende det bare vil, men alt innhold må ha en tydelig call-to-action som er i tråd med bedriftens mål.

Hva er innholdsstrategien din? Hvordan måler du fremgang? Vil du at folk skal lese bloggen din eller laste ned en e-bok? Vil du ha følgere på nyhetsbrev, eller skal de melde seg på webinar? Vil du treffe folk i starten eller i slutten av en konverteringstrakt? Kartlegg hva du vil med innholdet ditt og hvordan du kan måle om innholdet lever opp til forventningene.

Å lage en innholdskalender for bedriftens planlagte innhold er en effektiv måte å holde seg til strategien på, samt å sørge for kontinuitet og stabilitet.

Stol på bedriftens ekspertise

Enten du er klar over hvem de er eller ikke, så har de fleste bedrifter en mengde interne eksperter som bare venter på å bidra med sin kunnskap. Dine ansatte kan hjelpe deg med å skape innhold innen et felt eller en posisjon de mestrer. For eksempel kan en designer skrive en guide til hvordan man lager infografikk eller en medierådgiver kan forklare om fordelene ved Google AdWords.

Dine ansatte har nær kjennskap til hva din merkevare tilbyr og kan produsere innhold som øker kundens opplevelse av produkter og tjenester. Benytt deg av menneskene innenfor organisasjonen og du vil få unikt innhold til artikler, webinar/seminar, e-bøker og mer.

Prøv ulike typer

Noe av det beste med innholdsmarkedsføring er at det er så mange forskjellige typer innhold: nyhetsbrev, e-bøker, apper, webinarer, videoer, eventer, blogginnlegg, infografikk, sosiale medieposter og så mye mer.

Noe innhold vil være grunnleggende og inntektsbringende, mens annet vil sørge for merkevarebevissthet og sosialt engasjement. Begge deler er like viktig i en helhetlig strategi.

Prøv forskjellige ting og se hva ditt publikum engasjerer seg i. Du finner etter hvert ut hvor og hva du skal legge fokus på.

Sett av tid og resurser

Å bygge opp godt innhold skjer ikke over natten, det er heller ikke bare enkelt. Innhold krever en innholdsstrategi, men også noen som kan utforme, skrive, designe og holde produksjonen i gang.

Vurder å lage et innholdsteam innad i bedriften din. Det trenger ikke nødvendigvis kun være dem som driver med markedsføring. Identifiser skribenter, designere, videografer og dem som er best på sosiale medier i firmaet og få dem med.

Med et variert ståsted kan dere oppnå verdifull idémyldring og gode resultater. Alle i en bedrift har noe ekstra å bidra med.

Å personalisere kommunikasjonen kan resultere i innhold ditt publikum blir mer interessert i enn kun ren informasjon.

Sett bort, frigjør tid

Det er lett å gå tom for innhold og ideer.

Å sette bort noe kan være en engangshendelse i forbindelse med blogg, deling av en samarbeidspartners innhold, få en bransjespesialist til å bidra på et seminar eller å leie inn et eksternt mediebyrå for rådgiving, annonsering og optimalisering. I tillegg til å gi deg en ekspertise du kanskje mangler internt kan det å outsource også frigjøre tid til andre viktige oppgaver.

Uansett hvordan du velger å benytte eksterne resurser er det viktig å innse at utviklingen digitalt krever mer og mer av din bedrift. Det er ikke alltid at tid eller resurser strekker til internt. Å søke en samarbeidspartner utenfor bedriften kan bli en essensiell del av en innholdsstrategi, og med god grunn. Å bruke andres innhold (med tillatelse så klart!), eller leie inn ekstern kompetanse er en smart måte å utnytte potensialet som finnes på nettet.

Gjenbruk

En annen måte å unngå innholdsstagnering på er å bruke innholdet flere ganger. Ikke vær redd for å resirkulere noe du allerede har. Innhold kan plutselig bli aktuelt igjen. Publiserte du en PDF fra fjorårets konferanse kan du publisere den igjen før årets for å minne folk på verdien av konferansen. Har noen laget en intern PowerPoint som dine kunder kan ha interesse av? Kanskje den kan bli til et blogginnlegg.

Ettersom du produserer innhold utvikler du et arkiv med emner og tråder du kan modifisere, oppdatere og publisere igjen.

Gjenbruk er en god resurs, og ved å fremheve visse temaer eller la publikum få ny tilgang til ditt beste innhold, kan du vise din ekspertise.

Bruk analysene dine

Analyser er den mest effektive måten å følge med på om ditt innhold fungerer eller ikke. Følg for eksempel med på hvordan det går med blogginnlegg, og sjekk hvordan folk engasjerer seg i dine nyhetsbrev.

Ditt publikum utvikler seg på samme måte som ditt innhold, så gjør jevnlige analyser for å oppdage trender eller endringer i hvordan ditt innhold treffer.

I tillegg kan analyser brukes som inspirasjon til innhold. Sjekk hva som har fungert hos ditt publikum tidligere og se på det som en mulighet til å utforske en ny vinkel eller skrive oppfølging av tidligere innhold.

Gjenta og tilpass

Oppnår ditt innhold forventede forretningsmål? Det er opp til deg å gjenta det som fungerer og fortsette å produsere den typen innhold ditt publikum vil ha.

Det er også opp til deg å identifisere svakere innhold som ikke treffer publikum, og endre innholdsstrategien om nødvendig.

Det kan kreve litt eksperimentering for å finne ut hva som treffer, men å ha innhold som en sentral del av markedsplanen er en nødvendighet og er verdt innsatsen. 

Ønsker du mer informasjon om innholdsproduksjon?

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.