Google har nå sluppet sin fulle versjon av Search Quality Rating Guidelines. Dette er et dokument på 160 sider som gir et innblikk i hvordan Google tenker, og hva du må gjøre med din nettside for at den skal gjøre det bra i søkeresultatet. Google sier at de vil holde dokumentet oppdatert i takt med søkemotorens oppdatereringer for å tilby enda bedre resultater for brukere. 

For at du skal slippe å lese 160 sider har vi laget et lite sammendrag her:

Kjennetegn på en høykvalitets nettside

En kvalitetsnettside har minst en av følgende kjennetegn:

  • Tilfredsstillende hovedinnhold (verdifullt kvalitetsinnhold)
  • Innhold som viser hva siden din handler om, samt den viktigste informasjonen du ønsker å fremheve
  • Nettsidene og nettstedet viser ekspertise, autoritet og troverdighet
  • Nettsidene har et godt rykte innenfor sin kategori av tema

I tillegg bør nettsiden flere av følgende elementer:

  • En tilfredsstillende mengde nettsideinformasjon, for eksempel Om oss, kontaktinformasjon, og/eller informasjon om kundeservice
  • Annet innhold (Google kaller dette SC – Supplementary Content) som fører til en god brukeropplevelse
  • Et velfungerende nettsidedesign som gir besøkende godt fokus på hovedinnholdet, samt oversiktlig tilgang til annet innhold etter behov og ønske
  • Et nettsted som oppdateres jevnlig (viser at den er aktiv og relevant);

– Nettsiden skal holdes oppdatert utifra behov for denne typen nettsider. Nyhetssider forventes å holdes oppdatert relativt ofte, mens vanlige nettsider ikke trenger å få nytt innhold like ofte

– Det er også viktig at lenker fungerer (ingen brutte lenker), at bilder på siden lastes opp (raskt) og at innholdet ikke er utdatert slik at bruker får feil informasjon

Google bruker forkortelsen E-A-T (Expertise, Authoritativeness, or Trustworthiness; ekspertise, autoritet eller troverdighet) for å beskrive hvordan en nettside bør fremstå. Er det mangler innen dette kan nettsiden motta en lav quality rating (som betyr dårligere plassering i søkeresultatet).

Mobilsøk

Når det gjelder mobil, og søk på mobil, blir det stadig viktigere å gi god informasjon, raskt. Folk er på farten og vil ikke trykke på urelevante lenker. Her ser vi at microformats vil gjøre seg mer gjeldene også i Norge fremover.

Tenk på følgende:

  • Svar på spørsmålHa innhold på nettsiden som svarer på ofte stilte spørsmål i tilknytning til det du tilbyr
  • KontaktinformasjonTelefonnummer med mulighet for å klikke direkte på nummeret og ringe, samt adresse lett tilgjengelig
  • Ta i bruk microformatsVed å implementere strukturert informasjon på dine nettsider kan Google og andre søkemotorer hente ut spesifikk, relevant informasjon til søkeresultatet, for så å vise det frem på en tydelig måte. Et eksempel på dette ser dere her:

    Skjermdump av microformats resultat i Google på været i Oslo.
    Her søkte vi på «været oslo» og fikk et konkret resultat.

Ønsker du å lese mer kan du kan lese hele dokumentet her.

Mer informasjon om Google Display Network?

Tekst: Ingunn Bjøru & Janniche Adolfsen