Å få gode omtaler/anbefalinger starter med at du gir veldig god service til dine kunder. Men hvordan kan du bevisst få og bruke anbefalinger?

Benytt deg av nærmiljøet for å markedsføre din bedrift.
Knytt kontakt med andre lokale bedrifter, og takk dem som anbefaler deg.

Takk dem som refererer til deg

Det er to hovedmåter å takke folk som refererer til din bedrift. Den ene er å sørge for at hver gang du får en ny kunde gjennom en eksisterende kunde eller lokal bedriftseier, tar du personlig kontakter og takker vedkommende. Den andre er å gjengjelde tjenesten ved å gi en liten gave/prosenter på dine tjenester/produkter.

Uansett hva du velger vil det garantert gjøre dem glade, og de vil huske deg ved en senere anledning også.

Følg med på omtaler/anbefalinger

Selvsagt vil det å takke/gi en belønning til noen som refererer kunder til deg kreve at du vet at det skjer og hvem de er. Å følge med på, og registrere, hvor mange kunder du får gjennom anbefalinger kan hjelpe deg til å forstå den faktiske effekten av din innsats. Positiv omtale/anbefalinger en den beste kilden til nye kunder.

Spør alltid nye kunder hvordan de hørte om deg, enten direkte eller for eksempel via en e-postundersøkelse. Dette hjelper deg med å identifisere hvor/hvem dine beste kilder er.

Gjør det lett å dele anbefalinger

Ta kontakt med dem som omtaler/anbefaler deg og be om skriftlige referanser som du kan legge ut på din nettside. Dette er gratis reklame som er troverdig, målbar og kan bekreftes.

Å be kunder skrive ned sine anbefalinger kan også gjøre det lettere å forsterke effekten ved å dele omtalene i sosiale medier.

Dersom kunder setter pris på deg kan du gi dem ekstra visittkort, flyers eller annet materiell om din bedrift som de kan dele med andre.

Et forslag er å lage et spesialtilbud som dine fornøyde kunder kan dele med sine venner/bekjente.

Knytt kontakt med andre bedrifter

Sett opp møter med andre bedrifter og presenter deg selv og dine tjenester. Finn ut om dere kan hjelpe hverandre. Det å stille opp for andre, uten å vente noe i retur annet enn å skape et godt nettverk, kan også forsterke en bedrifts posisjon i nærmiljøet.

Husk at ved å refererer til andre bedrifter som dine kunder kan dra nytte av tar du vare på deres behov, og det er positivt både for dem, andre bedrifter og deg selv.

Andre bedriftseiere snakker med lokale kunder hver dag, sørg for at de kjenner til deg og du til dem, så kan dere ta vare på lokalmiljøet.

Som du skjønner er anbefalinger mer enn bare veldig god kundeservice, men jeg håper disse tipsene kan hjelpe deg med å utnytte den verdifulle markedsføringen. Lykke til!

Vil du lære mer om digital markedsføring og sosiale medier for små og mellomstore bedrifter? Sjekk ut våre gratis seminarer og webinarer:

Meld deg på våre gratis seminarer og webinarer om digital markedsføring