Lær deg hvor og hvordan du finner dine potensielle kunder på nett.

Hvilke behov og ønsker oppfyller du for dine kunder og potensielle kunder?

Noen ganger vil en ærlig innsikt i dine produkter/tjenester kunne gjøre en stor forskjell i måten du markedsfører deg på, og til hvem. Ved å lære mer om dine kunders behov blir det lettere å finne dem og oppfylle dem.

Kjenn kunden

Jo mer nisjepreget din bedrift er jo lettere er det å kjenne kunden. Du må spisse ditt publikum så godt som mulig for å få høyest mulig avkastning på din investering (ROI; return of investment) uansett hvilke markedsaktiviteter det gjelder.

Fokuser på nøkkeldemografi som:

  • aldersgrupper
  • sivilstatus
  • sted, lokalt, nasjonalt, internasjonalt
  • kjønn
  • inntekt

Dersom du ikke selv har muligheten til å bruke tid på å kartlegge målgruppe(r), finnes det flere byråer som jobber med akkurat dette. En medierådgiver/konsulent i et mediebyrå vil kunne hjelpe deg. Du kan også benytte verktøy som Google Trends for å få en forståelse av din målgruppe ved å søke etter populære begrep og steder trendene er synlige. Det å gjøre markedsundersøkelser vil også kunne hjelpe deg til å definere din idealkunde. Dette vil gjøre det lettere å finne ut hvor de er på nett.

Les også: Slik gjør du markedsundersøkelser

Vite hvor du skal lete

Du vet hva du selger/tilbyr og du vet hvem du skal selge til. Men hvor er kundene dine?

Gjør et søk på relevante nøkkelord og begrep/uttrykk. Se hvor samtaler om emnet foregår. Legg merke til hvilke av dine konkurrenters nettsider som dukker opp og noter hva som fungerer i form av design og innhold. Husk at Google lokaliserer søk, noe som betyr at du får forkjellige resultater på et og samme nøkkelord avhengig av hvor du befinner deg geografisk sett i søkeøyeblikket.

Sjekk sosiale medier som Facebook, Twitter, Instagram, LinkedIn og Pinterest. Hvem bruker hvilke plattformer?

Ting endrer seg raskt i sosiale medier, så det er smart å se på nylige og oppdaterte tall.

Ikke vær redd for å spørre kundene dine om hvor de tilbringer tid på nett. Kanskje kan du lære om nye nettsteder hvor din målgruppe befinner seg.

Vite hva du skal gjøre

Du vet hvem din idealkunde er. Hva nå?

Bruk tid på å bli kjent med de forskjellige sosiale kanalene. Tenk på hvordan de fungerer, hvilken tone det er og hvilke annonseringsmuligheter du har. Vurder å målrette annonseringen. Er du usikker på hvor mye du skal bruke og hvordan det gjøres, finnes det mange kurs om emnet, i tillegg til flere byråer som er spesialister og kan hjelpe deg. Skal du gjøre jobben på egenhånd bør du huske på å måle alt du foretar deg, slik at du vet hva som fungerer og ikke. Google Analytics er et godt verktøy.

Forsøk å aktivt bruke de valgte kanalene til å promotere deg selv som en ekspert/ledende i ditt felt. Skriv artikler/blogginnlegg. Vær profesjonell, høflig, hjelpsom, effektiv og ærlig. Engasjer deg i sosiale medier i form av artikler, samtaler, støtte, ideer osv. Dette gir kanskje ikke umiddelbar trafikk til nettsiden/dine egne sosiale medier, slik betalt annonsering gjør, men du må se på det som en langtidsinvestering.

Fordelen av betalt annonsering stopper når du stopper betalingen. Derfor er det viktig med godt innhold, som er søkermotoroptimalisert, slik at du også er synlig i organisk søk.

Les også: Sjekkliste for strategi i sosiale medier

Mål og overvåk

Sørg for at du har bestemt hva du skal måle, som for eksempel ’klikk til nettsiden’ og ’konverteringer’ (hvor mange gjør det du ønsker at de skal gjøre på sidene dine).

Google Analytics er et av de viktigste verktøyene du kan bruke for å måle og overvåke besøk til nettsidene dine. Det er mye å sette seg inn i, men samtidig et enkelt verktøy du vil ha mye nytte (og glede) av. Har du ikke tid eller lyst til å gjøre det på egenhånd kan du be nettsideleverandøren din, eller andre profesjonelle, om hjelp.

Ønsker du dypere innsikt så du kan forstå kundene dine bedre?