Finnes det noe bedre enn fornøyde kunder?

Innen content marketing (innholdsmarkedsføring) bruker vi mye tid, kanskje for mye tid, på merkevaresalg. Vi fokuserer ikke nok tid på å benytte innholdet til å gjøre kundene våre til ambassadører eller på å styrke deres tilknytning til merket vårt.

Fornøyde kunder hjelper oss med å markedsføre på en mye mer virkningsfull måte enn det vi som markedsførere klarer.

Grafisk bilde med teksten engasjer deg i dine kunder. Idium.
Dine merkevarefans hjelper deg med å markedsføre din bedrift.

Slik begynner du å snu kunder til ambassadører

Noen merker kan i utgangspunktet kanskje virke som om de har lettere for å gjøre kunder til fans (bare se på Apple), fordi de for eksempel er veldig visuelle. Men det handler om å få frem riktig budskap til riktig målgruppe, til dem som allerede er fornøyd med oss. Hvor mye mer engasjerer de seg i innholdet vårt til sammenligning til noen som ikke har samme forhold til oss?

Du vet hvem de er. De følger deg. De liker deg. De abonnerer på nyhetsbrev.

Selv om ambassadører først og fremst er kunder, kan du også tenke på følgere og abonnenter av nyhetsbrev som mulige representanter.

Her er noen spørsmål du kan stille deg for å kartlegge hvem dine merkevarefans er:

Hvem vet du at liker merket ditt?

Lag en liste over mennesker som er ekstra opptatt av ditt merke og spør dem om de ønsker å være involvert. Kan de for eksempel stille som referanser.

Hva er det ved merket ditt kundene liker?

Spør identifiserte fans, og dine ansatte. Hva tilbyr du som ingen andre gjør? Hva gjør kundene dine interesserte? Hvorfor velger de deg fremfor noen andre?

Hva ønsker du at folk skal dele?

Tenk ut hva du ønsker at folk skal fokusere på når de snakker om deg. Jo mer konkret du er, jo bedre.

Hvordan kan du gjøre det lettere for folk å dele informasjonen de liker?

Når du har bestemt hva du ønsker at kundene skal dele, tenk på hvordan du gjør det lett for dem å gjøre det. Er det en åpenbar sosial plattform du kan bygge et nettverk i? Eller bør du ha noe på nettsiden din, som et forum eller en tenketank?

Les også: 4 tips til effektiv markedsføring i sosiale medier.

Hvordan kan du glede dine merkevarefans?

Du må gi for å få, så fortsett med det. Tenk på dine beste kunder, men også de nyere, og på hva de ville satt pris på som en overraskelse fra deg.

Hvordan skal du måle fremgang?

Som med alt annet bør du kunne måle det du gjennomfører slik at du kan følge investeringen din (både i tid og penger). De som allerede er kunder bør du for eksempel kunne følge via en helintegrert CRM-løsning.

Les også: Google Analytics: Smart og enkel nettanalyse.

Alle merker/bransjer har potensielle fans, det gjelder bare å finne ut hva som engasjerer dine kunder. I tillegg må du selv engasjere deg i kundene og følgerne, ha en bevisst strategi og gjøre det lett for folk å dele budskapet ditt.

Ønsker du dypere innsikt så du kan forstå kundene dine bedre?