Fungerer nettsidene dine optimalt? Oppgjør høres kanskje litt skummelt og omfattende ut, men det er viktig at nettsidene dine fungerer. Du/din bedrift bør gjøre det til et årlig tiltak å gå over nettsidene som en del av forretningsstrategien deres.

Oppgjør høres kanskje litt skummelt og omfattende ut, men det er viktig at nettsidene dine fungerer. Du/din bedrift bør gjøre det til et årlig tiltak å gå over nettsidene som en del av forretningsstrategien deres. Oppgjør i denne sammenheng betyr: gjennomgang, ettersyn og kontroll av nettstedet.

Det er mye som skal til for at en nettside skal fungere optimalt.
Det er en krevende prosess som skal til for at nettsidene dine skal fungere optimalt. Men til gjengjeld kan det resultere i flere kunder og økt handling/konvertering.

Her er 3 grunner til at det er viktig at nettsidene dine fungerer:

1. Nettsidene dine har en jobb å gjøre, akkurat som de ansatte

De fleste bedrifter har spesifikke jobbeskrivelser, forventninger og gjennomgang av policy på plass for sine ansatte. Det samme burde gjelde for den digitale ansatte; nettstedet. Et oppgjør er den beste måten å avgjøre hvordan nettstedet fungerer, og om det gjør jobben. For å kunne svare på det spørsmålet, og avgjøre effektiviteten av nettsidene, trenger du å vite:

  • Meningen med nettstedet og hver enkelt side
  • Spesifikke forventninger til hver side
  • Ytelsen til hver enkelt side

2. Forbrukere undersøker

Det betyr at de både besøker diverse nettsider, og eventuelt butikk, før de handler. Som en del av undersøkelsene ser de på videoer om hvordan ting fungerer, leser referanser og anmeldelser, samt leter frem produktinformasjon. Et oppgjør med nettsidene, som objektivt går over innholdet på siden, vil vise hva dine potensielle kunder ser:

  • Har nettstedet oppdatert og riktig informasjon?
  • Er brukervurderinger, anbefalinger eller referanser nye eller gått ut på dato?
  • Fungerer alle lenker på/til siden, både internt og eksternt?
  • Ser de besøkende høykvalitetsbilder og videoer?

Les også: CRO: begynnerguide til konverteringoptimalisering, del 3 Landingssider.

3. SEO, SEO, SEO

Det er et av de begrepene alle bruker, men få faktisk forstår. Å ha en god SEO (søkemotoroptimaliserings) strategi er meget viktig i dagens digitale forretningsverden. Som del av et grundig oppgjør med nettsidene dine bør en evaluering av din nåværende SEO-strategi være en sentral del av prosessen. Å gå igjennom nettsidens statistikk kan fortelle deg:

  • Hvordan besøkende beveger seg på nettsiden og hvordan de finner det de leter etter
  • Hvor godt innholdet ditt fungerer til konvertering (gjør besøkende det du ønsker at de skal gjøre?)
  • Hva er nettsidens ROI («return on investment»: avkastning på investering)

Les også: De 3 vanligste spørsmålene om SEO.

Et «oppgjør» kan gi deg verdifull innsikt i et av dine viktigste forretningsverktøy. Du finner ut hva som fungerer og hva som må jobbes med. Så istedenfor å håpe at du gjør ting riktig får du konkrete data for videre avgjørelser.

En uforpliktende prat med en Medierådgiver?

  • Gjelder henvendelsen brukerstøtte- eller fakturaspørsmål? Klikk her!
  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.