bokstaver i ulike mønstre som viser SEO

De 3 vanligste spørsmålene om SEO

For mange virker arbeidet med søkemotoroptimalisering (SEO) nesten som et trylleshow. Man ser at noe foregår, men man sitter ofte igjen og lurer på hva som egentlig skjedde.

Ser man på hvordan mange arbeidet med SEO for kun noen år tilbake, så vil man se at triksene var mange og fler enn i dag.

Heldigvis er SEO i dag mer eller mindre kun strategisk arbeid med innhold, samt å sørge for at nettsiden er godt fungerende både for brukeren og rent teknisk. Det er alikevel mange spørsmål rundt SEO. Her er de 3 vanligste:

Hva er SEO?

SEO står for Search Engine Optimisation og er en del av det man kaller Search Engine Marketing (SEM). SEM betegner ofte alt arbeid for å øke synligheten i søkemotorer, alt fra arbeid med innhold til annonsering.

Google, som er verdens største søkemotor, har en rekke krav og standarer en nettside må oppfylle for å bli rangert i søkeresultatene. Noen av disse kravene er rent tekniske, mens andre går på for eksempel kvaliteten på trafikken til nettstedet.

Det er viktig å vite at ingen nettside er ferdig optimalisert for søkemotorer, til tross for at flere bruker dette i sin markedsføring. Dette er rett og slett fordi ingen nettside kommer ferdig med innhold, og innhold er noe av det viktigste du kan jobbe med i henhold til SEO. Man finner derimot SEO-vennlige nettsider hvor alt ligger til rette for enkel optimalisering for søkemotorene.

Viktige funksjoner å ha på en nettside for SEO er for eksempel felt for egendefinert Meta Title og Meta Descriptions, mulighet til å endre bildebeskrivelser (Alt-tags) og overskriftbetegnelser som H1, H2 osv.

Tips: Bruk viktige ord i overskrifter og pass på å ha riktig betegnelse. Hovedoverskriften skal ha betegnelsen H1 i koden og kun finnes en gang per underside. H2, H3 osv er under-overskrifter og kan benyttes flere ganger per side.

Hvordan kan jeg komme på førsteplass i Google

Dette er det spørsmålet jeg har fått flest ganger. Årsaken er at veldig mange forbinder en vellykket nettside med å ligge på førsteplass i Google.

Problemet med dette spørsmålet er at dette er egentlig ikke noe man burde bekymre seg for. Arbeidet med SEO bør være rettet mot din unike målgruppe og din egen målsetning for å være på nett.

Din nettside kan ligge på førsteplass i Google for en rekke søkeord og fraser, men er dette ord målgruppen din bruker for å søke på deg? Er det de ordene som gir deg mest trafikk? Og hvordan er kvaliteten på denne trafikken?

Spørsmålet man heller burde stille er; Hvordan blir jeg synlig for mine kunder og potensielle kunder på nett?

Og da er svaret enkelt. Du blir synlig for din målgruppe med å være der de er. Er de på Facebook for eksempel, så lag en bedriftside på Facebook. Dette vil også bidra til synlighet ellers på nett. Bruk statistikkverktøy og lær mer om kundene dine, slik kan du finne ut hva de faktisk søker på så du vet hva du bør være synlig på for at de skal finne deg.

Tips: Bruk Google+! Ved å ha en egen bedriftside hos Google vil du kunne direkte påvirke synligheten din også i søkemotoren. Husk at tekst er nøkkelen, velg ord og uttrykk, på alle plattformer og på din nettside, som dine kunder og potensielle kunder bruker for å finne deg.

Kan jeg gjøre det selv?

Ja! SEO er som sagt ikke magi, men det er tidskrevende og man må både skrive godt tekstinnhold, samt forholde seg til de mer tekniske aspektene av nettsiden.

Google er konstant i forandring med nye oppdateringer. Mange av disse oppdateringene blir aldri annonsert offentlig, men merkes ved å analysere hvordan Google crawler og rangerer en rekke nettsider. Fordi Google hele tiden er i endring holder det oss som jobber med SEM på tå hev.

Skal man sette i gang med SEO-arbeidet selv så er det lurt å kartlegge nettstedet først. Har alle sidene dine gode titler og beskrivelser? Ligger overskriftene inne med korrekt betegnelser? Har du godt tekstinnhold som forteller både besøkende og Google hva din bedrift tilbyr og kan bistå med?

Tips: For å se alle undersidene dine som Google har indeksert kan du gjøre følgende: Skriv Site:dinadresse.no i søkefeltet i Google. Eksempel, ønsker jeg å se alle oppføringene for Idium.no i Google skriver jeg Site:idium.no i søkefeltet og så får jeg en oversikt over alle indekserte sider.