Velg en kreativ og kostnadseffektiv løsning for å promotere din bedrift.

Du trenger ikke å bruke masse penger på å markedsføre din bedrift. Men du burde sørge for at de pengene du bruker plasseres riktig, slik at budskapet når de rette menneskene. Vet du ikke hvem din målgruppe er burde du vurdere å gjøre markedsundersøkelser og skrive en markedsplan. Du må også måle innsatsen du legger i dette, og kun fortsette med en retning dersom den viser seg å fungere. Om den ikke gjør det, må du starte prosessen på nytt.

Slik kan du markedsføre deg rimelig.Noen populære og enkle valg å vurdere:

Lag og distribuer informasjonsmateriell/flyere

Dersom fokuset ditt er på et bestemt geografisk område er flyere en billig måte å reklamere på. Få hjelp til design dersom det ikke er en styrke du/firmaet ditt innehar, og print dem så ut. Deretter distribuerer du dem i lokalmiljøet på aktuelle steder.

Under distribuering har du god mulighet til å bygge nettverk med andre bedrifter i nærområdet. Hvordan kan dere stille opp for hverandre?

Les også: Hvordan kan lokale bedrifter få anbefalinger og bruke dem?

Vurder å knytte en blogger til bedriften

Finn en innflytelsesrik blogger innenfor ditt felt og be dem å vurdere ditt produkt eller dine tjenester, mot passende kompensasjon. Vær åpen om eventuell sponsing, og ikke betal for en falsk vurdering. Å få omtale fra en ekspert eller kjent person kan være veldig verdifullt, men gjør det på en ryddig og fornuftig måte.

Et annet alternativ er å starte egen blogg.

Les også: Bruk e-postmarkedsføring som en del av din markedsføring

Invester i Google AdWords

Google AdWords har stort potensial dersom det gjøres riktig, og at du har en strukturert og godt planlagt kampanje. En fordel ved AdWords er at du ikke trenger å bruke mange penger for å nå ut til ønsket målgruppe.

Google AdWords kan også med fordel brukes som et merkevarebyggende verktøy.

Prøv reklame i sosiale medier

Facebook-annonsering gir deg muligheten til å målrette til veldig spesifikk demografi. Dette betyr at du kan målrette til mennesker du enda ikke har nådd frem til, og forsøke å engasjere dem. Selv om brukere ikke alltid gjør et kjøp på grunn av en Facebook-annonse, så er det mye mulig at de velger å like Facebook-siden din, noe som gir deg mulighet til å lage en database av potensielle kunder.

Annonsering i sosiale medier er målbart, gjennom innsiktspaneler i de respektive kanalene og andre analyseverktøy. Dette er også en ideell taktikk for kortsiktige strategier, samt for å generere trafikk til dine nettsider og andre kanaler.

Lag en oppføring i Google+ Lokal

Dersom du fører opp din bedrift i Google+ vil den dukke opp i Google Maps søk, samt gi brukeren en mulighet til å dele en anmeldelse og gi din bedrift en vurdering. Velger du å opprette en profil for din bedrift må du sørge for at du har en spesifikk Gmail-konto for din bedrift, og se til at kontoen blir satt opp korrekt helt fra starten av (det er vanskelig å endre en feil oppsatt konto).

Ærlig reklame/markedsføringspraksis

Markedsbudskapet som presenterer dine produkter eller tjenester burde være reelt, ekte og kunne opprettholdes. Ærlig reklamering skal følge loven. Det vil skade bedriften og kan føre til bøter dersom du villeder kunder, enten det er bevisst eller ikke.

Gratis e-bok om lønnsom markedsføring