Å skrive et blogginnlegg er krevende nok. Når du endelig har fått skrevet noen hundre ord, så skal overskriften på plass. En fengende overskrift kan være det som sikrer deg at noen faktisk gidder å klikke seg inn på innlegget ditt.

” On the average, five times as many people read the headline as read the body copy.” – David Ogilvy, britisk foretningsmann som omtales som reklamens far.

I følge David Ogilvy er det altså kun en av fem som leser mer enn overskriften. Da sier det seg selv at overskriften er viktig. Den gir leseren et hint om verdien de får ved å bruke sin tid på ditt innlegg.

Å komme på en perfekt overskrift kan ta tid og trening. Eller?
Kanskje det ikke er noe spesielt mystisk over det å skrive den god overskrift. Det handler heller om planlegging, forberedelse og research.

Her er noen tips til å hjelpe deg i gang:

Idemyldring

Idemyldring/brainstorming fungerer godt til én enkelt sak, men kan også lede til flere ideer og fremtidige innlegg.

Enten du lager tankekart, lister eller kaster ball med kolleger, så er målet det samme: generere så mange ideer som mulig.
Uansett om du liker å ha tittelen på plass før du skriver, eller du tenker at tittelen kommer mens du skriver, er dette en god teknikk for overskrifter.

En god overskrift kan være det som fanger folks interesse for ditt innlegg.
For å komme frem til en god overskrift kan det lønne seg å ha en idemyldring. Å skrive for hånd kan hjelpe på kreativiteten (uansett hvor stygg håndskrift man har…)

Se på temaet og informasjonen i innlegget ditt, og noter de mest relevante overskriftene for denne artikkelen. Ingen idé er dum, overdreven eller feil. Til slutt har du så mange ideer at det beste valget bør være åpenbart.
Alle har sin foretrukne idemyldringsmetode, enten det er å skrive på post-its, en tavle, en blokk eller et tekstdokument. Les gjerne overskriftene høyt for deg selv eller noen andre, og se hvilke som best fenger oppmerksomheten.

Optimaliser

SEO er viktig. Innhold er viktig. SEO og innhold hører sammen. Du bør optimaliserer overskrifter ved å se til at de er målrettet og delbare:
• Gå inn i Google Analytics og se på de sidene som får flest besøk. Denne innsikten gir deg en nøkkel til dine besøkendes interesser og behov. Dette kan du benytte når du skriver overskiftene dine.
• Overvåk også internsøk på sidene dine, dersom du har det, for å kartlegge hva folk leter etter på din side, og la det hjelpe deg å utforme en relevant tittel.
• Verktøy som Google AdWords Keywords Planner eller UberSuggest kan gi deg en ide om søkevolum og popularitet på diverse ord.
• Følg med i sosiale medier, hva er det andre deler (?), og pass på at du ikke kopierer deres titler. Du bør være relevant, men fortsatt skille deg ut.
• Ikke bare ha en tittel fullstappet med nøkkelord, bruk adjektiv og modifiser slik at overskriften blir mer naturlig å dele.

Løs et problem

Dette er ganske så åpenbart; dersom du kan hjelpe dine lesere med tips eller et svar på et spørsmål de søker etter er det stor sannsynlighet for at de vil lese innlegget ditt. Tenk på det når du utformer en overskrift.

Disse overskriftene kan ofte være noe sånt som ”Hvordan…”, ”Slik…” eller ”5 tips…” osv., og kommuniserer umiddelbart verdien i innlegget i en settning.
Denne innsikten kommer også fra kunnskapen du har om ditt publikumet.

Les også: Kartlegg dine personas og få flere og bedre leads.

Gi ny innsikt

Inneholder innlegget noe unikt? Da kommuniserer du det i overskriften.
Utnytt gode fakta eller tall for å fenge publikum. Slike overskrifter fungerer også godt i pressemeldinger siden de representerer konkrete fakta for publikum.
Eksempler kan være:
• X% av kvinner tror…
• Undersøkelser avslører…
• Nye tall viser…

Ytre en mening

Innimellom er det greit å være uenig. Dersom du kan lage et innlegg som skaper debatt har du muligheten til å kapre nye lesere.
Innleggene kan variere i lengde og form, men overskriftene begynner ofte med ”hvorfor, hva eller hvordan”, og sier noe om ditt ståsted i saken.

Spekuler

Det kan være en utfordring å treffe med en spekulativ overskrift. Vær forsiktig med å utnytte ryktebørsen slik at du ikke ender opp som en lite troverdig kilde. Derimot kan positiv spekulasjon hjelpe deg med å være først ute med nyheter, og får du et rykte som en troverdig kilde kan dette øke din posisjon i markedet.

Overdriv

Overdrivelser faller litt i en annen kategori overskrifter jeg valgte å ikke fokusere på i denne artikkelen: klikkfisking («Mann møtte igjen kona etter 4 år, du vil ikke TRO hva som skjedde»). Denne kategorien pirrer nysgjerrigheten vår, men leverer ikke alltid det den lover.
Derimot kan det å overdrive skape en følelse av hast (viktighet) som gjør at vi ønsker å klikke oss inn i innlegget.

Hvilken artikkel ville du helst klikket på:

”Hvorfor du bør oppdatere dine nettsider”
eller
”Ved å oppdatere nettsidene dine kan du tjene tusenvis av kroner”

Du kan jo ta noen av overskriftene fra idemyldringen din og se om du kan gi dem mer verdi ved å overdrive litt.
Ikke lyv til leserne dine, bare tenk på det mest ekstreme utfallet av innlegget ditt og uttrykk det i overskriften.

Få frem latteren

Det sier seg egentlig selv at dette gjelder mindre seriøse innlegg. Humor er ikke alltid like lett å treffe med, men her kan du for eksempel fokusere på ordlek eller ordspill. Unngå å henge ut noe eller noen i større grad, da dette kan speile negativt tilbake på deg selv.
Humoristiske overskrifter får kanskje flere klikk, men de er ikke alltid like SEO-vennlige.

SEO-vennlige overskrifter og strategi henger ofte sammen med fokuset på hva som vil være av verdi for dine lesere. La imidlertid ikke dette knekke all kreativitet.

Pass på at det er en klar sammenheng mellom hva overskriften selger inn og hva innholdet faktisk leverer, det handler uansett om å treffe de relevante leserne med det de ønsker å lese om.

Vil du lære mer om SEO? Last ned vår gratis e-bok og les:Gratis e-bok om SEO