Markedsføring kan virke som en endeløs jungel av ting man kan gjøre for å vise seg frem. Men hva er det viktigste du bør gjøre dersom din bedrift retter seg mot andre bedrifter?

Det er noen elementære ting som må på plass om du skal kunne markedsføre deg i B2B-markedet. Her er topp 5 listen over hva du bør vurdere å inkludere i din markedsførigsplan i 2015:

1. Nettside

Om din bedrift ikke allerede har en nettside vil dette være første skritt. De fleste forventer å finne en egen nettside for alle bedrifter, og det er her du bør legge ned penger når det gjelder markedsføring på nett. Dette er en billigere måte å holde potensielle kunder oppdatert på enn tradisjonell markedsføring i print. Du kan lage innhold selv og legge ut siste nytt i form av tilbud eller produktnyheter.

Som B2B-bedrift er det noen ting som må være på plass for at du skal kunne drive effektiv markedsføring. Nettside er en av de.
Som B2B-bedrift er det noen ting som må være på plass for at du skal kunne drive effektiv markedsføring. Nettside er en av de.

Les mer om nettsider for bedrifter her!

Ved å ha en egen nettside vil du enkelt kunne få oppdrag rett inn i innboksen uten å kaste bort tiden på telefon, møter eller annen oppsøkende virksomhet. Et enkelt kontaktskjema på forsiden kan være alt som skal til.

2. Optimalisering

Om du allerede har en nettside er det fint om denne er enkel å finne i søkemotorene. Det vil derfor være lurt å tenke litt på optimalisering. Dette er jobben man gjør for å passe på at de ulike delene av din nettside vises for relevante søkeord og søketermer.

Det er viktig å tenke på hva potensielle kunder faktisk søker etter og hva slags informasjon de forventer å finne. Den riktige optimaliseringen kan få henvendelsene til å strømme inn av seg selv.

3. Oppdatere og utvikle innhold

Når nettsiden er oppe og optimalisert vil mye være gjort. Men det er viktig å huske at informasjonen som ligger på nett må være oppdatert. Google liker også nytt innhold så det vil hjelpe på synligheten om du legger ut litt om den siste jobben du utførte eller et bilde fra siste oppdrag.

Man må ordlegge seg litt anderledes når man snakker til en bedrift enn når man snakker til en privat person.

Les også: Hvorfor skal bedrifter blogge? 

Det er fakta som er det viktigste når man handler på vegne av en bedrift. God og utfyllende informasjon om produktene eller tjenestene du tilbyr  vil være det første de ser etter. Samtidig kan det å tydelig vise hvordan dere skiller dere fra konkurrenter være viktig. Det er dette som kalles en «unique selling point» (USP). Her kan dere påpeke erfaringen ansatte har, leveringstid og kvalitet. Bruk innholdet til å vise at du er ekspert på det du driver med.

De som lurer på noe skal komme til deg for både siste nytt innen feltet og mer grunnleggende informasjon.
Vis også tydelig frem samarbeidspartnere og referanser fra andre bedrifter som bruker dere. Disse sier mer om hva dere har å tilby enn noe du selv skriver.

Nyhetsbrev er fortsatt en av de mest kostnadseffektive måtene å markedsføre seg på.
Nyhetsbrev er fortsatt en av de mest kostnadseffektive måtene å markedsføre seg på.

4. Nyhetsbrev

Nyhetsbrev er en enkel måte å holde din kundebase oppdatert på. Kanskje har du et spesielt tilbud du vil profilere, eller du har gjort noe de kan ha lyst til å gjøre. Et nyhetsbrev er ikke bare en måte å vise nyheter på, men også et sted å fortelle om dine samarbeidspartnere og snakke om hvordan dere sammen har levert noe. Å gi andre litt gratis markedsføring vil gi et positivt inntrykk og det er mer sannsynlig at andre bedrifter vil gjøre det samme for deg.

Les også: Slik skriver du gode nyhetsbrev

Det fine med nyhetsbrev er at de kan segmenteres slik at du kan sende ut ulike nyhetsbrev til hver av kundegruppene dine. Kanskje utfører du tjenester for både offentlig og privat sektor, og da er det greit å kunne sende to litt forskjellige nyhetbrev.

Legg opp en tydelig boks på forsiden hvor det er enkelt å legge sin e-post til nyhetsbrevlisten så kan du raskt spre både store og små nyheter til en interessert kundebase.

5. Sosiale medier

Du tenker kanskje at sosiale medier er kun for privat bruk, men et økende antall bedrifter opplever enorme fordeler med å ta i bruk denne typen kommunikasjon.

Det trenger ikke ta lang tid. Om du har en plan så vil sosiale medier ofte gå litt av seg selv. Her er det også lov å vise litt humor og personligheten til de som jobber hos din bedrift. Del gjerne bilder og innlegg fra oppdrag eller fornøyde kunder. Pass alltid på at innlegg bedriften deler er i tråd med hvordan dere vil fremstå utad.

Les også: Hvordan lykkes med sosiale medier i B2B-markedet

Tenk nøye igjennom hva målsetningene er med å være tilstede i sosiale medier og finn det mediet som passer dere best. Din bedrift trenger ikke være over alt. Om sosiale medier er en ny del av markedsføringen velg gjerne en til to du vil bruke, for eksempel Google+ og Facebook. Så kan du heller legge til flere om det blir aktuelt og du har mer innhold å dele.

B2B markedsføring på nett er litt anderledes enn når man kommunisere med privatpersoner, men det trenger ikke være så komplisert. Start med det grunnleggende og bygg på etter hvert så skal du se at du snart har knekt koden.