Visuelle medier og visuell historiefortelling er økende og har tidligere blitt spådd til å bli to av de store trendene innen innholdsmarkedsføring i 2015. Hvordan kan du bruke disse taktikkene til din fordel og øke din bedrifts PR? Vi har fem forslag:

1. Bestem dine mål

Som med en hvilken som helst strategi eller taktikk må du kartlegge ”hvorfor” først: Hvorfor bruker du visuelle medier eller historiefortelling? Hva håper du å oppnå?

Skriv ned målene og gjør dem målbare. Visuelle medier og historiefortelling er kanskje trender, men du må fortsatt måle arbeidet du gjør og kunne vise resultater til interessenter.

2. Ta avgjørelser på grunnlag av de detaljene som betyr noe

Når du lager din visuelle historie eller et element (virkemiddel) bør du avgjøre hvilke deler som betyr noe. Ikke alle bilder forteller historien din på en god måte. Visse detaljer er ikke nødvendig.

Tenk på at det å fange publikums oppmerksomhet handler både om kvalitetsbilder og at du stoler på publikums intelligens og fantasi. La dem fylle inn hullene og se sammenhengene. Din jobb er å guide publikum, ikke slå den i hodet med budskapet ditt.

Lego klosser som kaster skygge som et fly.
Lego spiller på kreativitet og minner. Det visuelle sier mer enn du hadde klart å si med ord.

3. Skriv en prosjektbeskrivelse / manusutkast

Grafikk med tekst: manusutkast, begynnelse, midten og sluttVisuelle elementer kan følge en tradisjonell struktur med begynnelse, midten og en slutt. Ikke undervurder en grunnleggende handling; redegjørelse, stigende handling, klimaks, fallende handling og løsning. Dette kan gi et base for å utforme en visuell historie eller et virkemiddel (element) som infografikk.

Å bruke en struktur kan hjelpe deg å guide publikum fra et punkt til det neste. De kan også brytes for å fremheve et viktig poeng. Bruk det visuelle rommet til å få seeren til å stoppe og tenke på hva du formidler.

4. Bestem formatet

En handlingsstuktur definerer ikke formatet ditt. Det er den underliggende arkitekturen du plasserer de andre elementene på.

Når det gjelder infografikk kan du bruke forskjellige designeprinsipper for forskjellig effekt. Repetisjon samler produktet; farge og størrelse kan brukes til å lede seerens øyne til viktig informasjon.

Infografikk-Helsedirektoratet.
Bildet lånt fra Helsedirektoratet.

Andre kanaler krever forskjellige formater. Å fortelle din historie på SlideShare er forskjellig fra å fortelle den på Instagram eller YouTube.

Hver kanal har sin egen beste praksis. Bruk dem sammen med din visuelle beskrivelse (manusutkast).

5. Bruk bilder når det passer

Bilder kan øke din rekkevidde og skape interesse for din bedrift, men bare dersom du forvalter de visuelle elementene på en smart måte.

Dersom du ønsker at bildene dine skal skille seg ut i allerede overfylte plattformer fyller du ikke på mer flere bilder. Du venter på det rette tidspunktet og deler det beste bildet du kan. Du følger så opp med andre, strategiske, elementer som bilder, artikler eller en video.

Visuell historiefortelling begynner med visuell tenking og en forståelse for at mediet ofte er budskapet.

Bruk den taktikken som er rett for hvert enkelt budskap.

Gratis e-bok om lønnsom markedsføring