Det er en utbredt misoppfattelse at nyhetsbrevet har utspilt sin rolle. Det lever i beste velgående, og er per i dag noe av det billigste og mest effektive du kan gjøre for å markedsføre bedriften din. Ukens blogger, Christer Odden, forteller deg hvordan du skriver gode nyhetsbrev. 

På fagspråket heter dette e-postmarkedsføring, og har vært et begrep som har eksistert i flere tiår. Det er mange ulike grunner til at man tror at dette ikke fungerer. Noen av grunnene kan være:

  • Avsenderen bruker ikke personlig innhold
  • Avsenderen bruker en e-postklient for utsendelser
  • Avsenderen bruker urelevante emnefelt
  • Avsenderen sender ved feil tidspunkt
  • Avsenderen sender urelevant informasjon

Markedssjefer verden over kjenner sitt marked best, vet hvor kundene er og kjenner kundene sine. De har god informasjon og statistikk på hvor mange som åpner nyhetsbrevet, men oftest ikke innsikt i hva mottakerne faktisk vil ha. For å lykkes med et nyhetsbrev finnes det noen enkle regler.

De 3 bud…

I all markedsføring har man tommelfingerregler som man burde følge.  Når det gjelder nyhetsbrev, så er det tre klare bud som må følges. Dropper du ett, vil det få konsekvenser for nyhetsbrevet som helhet.

R – Relevant innhold

R – Rett mottaker

R – Rett tid

Du behøver ikke å være ekspert på nyhetsbrev for å greie dette, men det kan være smart å ha en sjekkliste.

LES OGSÅ: Øk omsetningen med nyhetsbrev

Relevant innhold er tekst, bilder, emnefelt, personlige stikkord, linker og farger. Vær imidlertid obs på bilder da disse ikke vises automatisk i alle programmer. Emnefeltet er spesielt viktig. Det er her du får mottagerens oppmeksomhet.

Rett mottaker er riktig e-postadresse, navn, geografisk tilholdssted og andre personlige opplysninger.

Rett tid er tidspunktet for utsendelsen, klokkeslett, dag og tid på året.

Mange mottakere av nyhetsbrev opplever det som spam. Dette kan resultere i at de melder seg av, eller kort og godt ikke leser det. Årsaken er i mange tilfeller at avsenderen har bommet på ett av de tre budene.

Du sender nyhetsbrev til alle på e-postlisten din, du skriver informasjon om et produkt, skriver ”Sommerkampanje” i emnefeltet og sender avgårde til alle mottakerne. Da vil alle mottakerne motta nyhetsbrev med samme informasjon. Det er stor sjanse for at du nå ikke oppnår den effekten du ønsker og dermed ikke noen konvertering. Kanskje får du en åpningsrate på ti prosent.

Alt handler om å gjøre det personlig og vise kundene at du faktisk ønsker å gi de en best mulig opplevelse i ditt nyhetsbrev.

Oppskriften

La kundene dine velge hva de vil motta. Slik sørger du for at de er interessert i det du sender ut.

Se på hvem det er som mottar nyhetsbrevet ditt, når på døgnet de leser det, og hva er de interesserte i. For å vite hva mottakerne vil ha; så må du spørre. Send en e-post til kundene dine og spør hva de ønsker å motta nyhetsbrev om. Da kan du enkelt styre kampanjene, og du får sendt relevant informasjon til rett person til rett tid.

Mange selskaper har etterhvert begynt å mestre kunsten med nyhetsbrev. Amerikanske HARO sender nyhetsbrev til 300.000 mottakere, tre ganger om dagen, 365 dager i året.

Den gjennomsnittlige åpnigsraten er på hele 74 prosent. De sender personlig innhold med personlige emnefelt til mottakere som har svart at de vil ha nyhetsbrev til gitte tidspunkt.

Hvor skal du starte?

Om du har et nyhetsbrevsystem eller ikke, så kan Idium hjelpe deg med strategi, velge riktig verktøy og gi råd om hvordan din bedrift kan lykkes med sin e-postmarkedsføring.

Vi tilbyr både kurs, workshops og verktøy som forenkler arbeidet med å lage gode nyhetsbrev. Ta kontakt med oss i dag for en prat om din e-postmarkedsføring eller se våre nettsider for mer informasjon om hva vi kan gjøre for deg.

 

Mer informasjon om Nyhetsbrev?