De største sakene som omtales i tradisjonelle mediekanaler i dag har en enorm påvirkning på hvordan du som leser bruker internett rett etter du har lest en nyhet.

Å forstå hvordan dette fungerer og kunne dra nytte av det i sin markedsføring kan være svært effektivt, og det er ikke nødvendigvis en spesielt stor arbeidsoppgave for en markedsfører.

Den direkte påvirkningen media har på lesernes internettvaner er som regel umiddelbar, men den varer vanligvis ikke særlig lenge.

Dersom du skal utbytte nyhetsbildet i markedsføringen din gjelder det å følge med på hva som skjer, og du må være svært raskt på avtrekkeren dersom du skal kunne få en effekt.
Dersom du skal utbytte nyhetsbildet i markedsføringen din gjelder det å følge med på hva som skjer, og du må være svært raskt på avtrekkeren dersom du skal kunne få en effekt.

VM og AdWords hånd i hånd

Fotball-VM i sommer er ett eksempel på hvordan nyhetsrapporteringen påvirker oss. Når Tyskland ledet 5-0 til pause, så var antall søk på «highest score in a World Cup victory» 370 ganger høyere enn vanlig.

Har du en bedrift som selger fotballrelaterte produkter så finnes det åpenbart et enormt potesiale i å reagere på hendelser som dette. Da finnes det nemlig et vindu, hvor du har muligheten til å synes akkurat der hvor en stor del av kundesegmentet ditt befinner seg, og med det har du også en mulighet til å gjøre profitt.

Les også: 4 tips til effektiv markedsføring i sosiale medier

En av de enkleste måtene å gjøre det på er å arbeide med Google Adwords på en dynamisk måte. Start en kampanje med en gang du ser at det skjer noe. Følg med og avslutt kampanjen når du ser at interessen begynner å dabbe av.

VIl du lese mer om ulike søketrender rundt fotball-VM så har Google satt sammen en side med mange interessante eksempler.

Kjør kampanjer i forkant av forutsette hendelser… og i etterkant

Et annet eksempel var i kjølvannet av den tropiske orkanen Katrina som herjet i USA i 2005. Aktører som selger utstyr for stormsikring av hus i tillegg til utstyr for å bearbeide skader som har oppstått som følge av storm visste å utnytte nyhetsbildet til sin fordel. I forkant av stormen startet disse aktørene en søkekampanje for nettopp stormsikring av hus. Like etter stormen startet de en kampanje for utstyr for å bearbeide skader.

Les også: Markedsføring med full kontroll

Skal man lykkes med slike markedsføringstiltak må man være rask på avtrekkeren ettersom endringene har en relativt kort livslengde.

En av de største fordelene med denne formen for markedsføring er at konkurransen blant annonsørene er lav, og det resulterer i lave klikkpriser på for eksempel Google Adwords. Alt i alt kan dette blir svært lønnsomme kampanjer.

Det er imidlertid ikke bare Adword som er aktuelt å bruke i slike sammenhenger. Facebook kan være et ypperlige sted å annonsere på. Bedrifter kan få drahjelp av aktuelle hendelser med litt fantasi og handlekraft. Men da er det viktig å være på hugget og ikke minst følge med på hva som skjer.

Ikke gjør som Digiornos Pizza

Twitter er også et populært sted når det kommer til nyheter. Bare vær obs på at de nyhetene du prøver å henge på faktisk er relatert til det du driver med.

Les også: Vil det lønne seg å investere i nettmarkedsføring?

Det finnes noen stygge eksempler på tilfeller hvor det har gått fryktelig galt. For ikke så lenge siden gikk det en kampanje på Twitter som satte fokus på vold i nære relasjoner. Kvinner fortalte hvorfor de ble værende eller hvorfor de forlot den som mishandlet dem under hasjtaggene #WhyIStayed og #WhyILeft.

Denne kampanjen gikk som en farsott på Twitter, og en av bedriftene som ville henge seg på var den amerikanske pizzakjeden Digiorno. De postet følgende melding på Twitter: #WhyIStayed You had Pizza.

DiGiorno fikk mye oppmerksomhet i media, men av helt feil årsak. De ba senere om unnskyldning, og hevdet at de ikke var klar over hva hasjtaggen ble brukt for.

Merk deg ord og uttrykk som brukes i medie-dekningen

Terminologien som brukes når en større nyhetssak omtales er verdt å bite seg merke i. Det er nemlig de samme ordene som vil bli brukt i søkemotorene i neste runde. Derfor er det svært viktig at du bruker de samme uttrykkene i din kommunikasjon slik at det er en match mellom det folk søker etter og det du tilbyr.

Les også: Ikke bli den nye Idar Vollvik i sosiale medier, men engasjer kundene dine på riktig måte!

Det finnes flere tilfeller hvor media har skapt helt nye begreper, som i noen tilfeller ikke dør ut, men blir etablerte begrep som «alle» bruker.

Ord som «kortreist» og «lokalprodusert» er eksempler på uttrykk som nesten ikke var i bruk bare for noen få år siden. I dag er det imidlertid veletablerte uttrykk som «alle» bruker og forstår. De store mediekanalene har uten tvil spilt en stor rolle her. Er du tidlig ute med å begynne å bruke slike ord og uttrykk som er på vei opp har du skaffet deg selv et solid forsprang på konkurrentene dine.

Total flopp eller gedigen suksess

Til sjuende og sist handler det om å forstå hvordan innholdet i en nyhetssak kan påvirke menneskers bruk av digitale kanaler og da i all hovedsak deres bruk av søkemotorer, for så å bruke dette på en fruktbar måte for din bedrift.

Det kan være en god ide å ha en egen Adwords-strategi der du arbeider på måten som er beskrevet i denne bloggen. Men da må du også være inneforstått med at du risikerer å ta feil noen ganger, og en pågeående kampanje kan bli stående uten klikk.

Lykkes du derimot kan det vise seg å bli en svært lønnsom kampanje.

Har du erfaringer med å bruke nyhetsbildet i markedsføringen av din bedrift? Fortell oss om det i kommentarfeltet under!

Ønsker du en helhetlig strategi for din markedsføring?