Det o’ store markedsføringsuniverset, spesielt det digitiale, er i konstant bevegelse. Det utvilkes daglig et sosialt nettverk, software eller en ny tankemåte om hvordan man skal markedsføre seg på. Det er ikke alltid like lett å holde følge med de siste trendene, og mange av de forsvinner like fort som de kom.

Derfor har Idium laget en ordliste slik at du kan holde deg oppdatert over de viktigste begrepene rundt digital markdsføring i 2014. Enjoy!

SEO

Dette er paraplyen over alle digitale tiltak som gjøres som hjemmesiden for å øke rangeringene dine i Google. SEO eller Søkemotoroptimalisering er prosessen med å påvirke synligheten av nettstedet ditt i Googles resultater. Dette innebærer blant annet lenkebygging, optimaliserte tekster og søkeordintegrering på nettsiden din.

Lær mer fra Idium: Hvorfor skal bedrifter blogge?

Organiske resultater

Organsike resultater er den såkalt fortjente trafikken du får. Det vil si at Google bedømmer innholdet ditt som mest relevant for det søket som er gjort. SEO-arbeid kan bidra til å øke synligheten din i Google. Dette er altså i motsetning til betalte resultater som du får gjennom blant annet AdWords, Facebook-annonser og bannerannonseringer.

Lær mer fra Google: Måling av betalte og organiske søkeresultater

Call-to-action

Eller “handligsdrivende lenker” er lenker eller knapper på nettsiden som skal motivere kundene dine til å gjennmføre en handling. Dette er en viktig del av nettsideoptimalisering som bidrar til å øke konverteringer (kjøp eller bestillinger) på nettsiden din.

Lær mer fra Idium: Vil du ha flere kunder?

Marketing Automation

Marketing automation er programvarer og teknologi som er utviklet for effektivisere markedsføring på nettet samt å automatisere repeterende oppgaver.

Eksempel: Du som kunde bestiller en massasjetime på nettet hos en skjønnhetssalong. 10 minutter senere får du tilsendt en forhåndslaget e-post med informasjon om massasjen, og hvorfor det er bra for deg. En uke etter selve massasjetimen får du tilsendt en ny forhåndslaget e-post om hvordan du tar vare på kroppen etter timen, og et skjema for å bestille din neste massasjetime.

På denne måten vil markedsførere effektivt nå kundene sine i riktig kjøpsmodus uten å personlig kontakte de og dermed spare masse tid.

Lær mer fra HubSpot: What is Marketing Automation?

Content Marketing

Eller innholdsmarkedsføring; innebærer all markedsføring som lages for å tiltrekke og skape verdi for kundene dine. Denne verdien kan bli presentert i en rekke formater inkludert nyheter, video, blogg, e-bøker, infographics, case-studier, how-to guider, etc.

Formålet med content marketing er å skape eller distribuere relevant og verdifullt innhold for å tiltrekke seg og engasjere en definert målgruppe eller personas (se lengre ned). Et viktig poeng her er at innholdsmarkedsføring koster 62 prosent mindre enn tradisjonell markedsføring.

Lær mer fra Idium: Slik får du billigere og bedre markedsføring!

Remarketing

Har du ofte lurt på hvordan det er mulig at rett etter du har sett på et hotell i London på et nettsted som for eksempel hotels.com, så begynner det plutselig å dukke opp annonser i ettertid som annonserer for akkurat hoteller i London?

Dette er «Remarketing». Konseptet Remarketing er strategier og automatiserte systemer som brukes av markedsførere til å følge opp med besøkende som ikke gjør en ønsket handling på nettstedet – for eksempel forlate handlkurven.

Hvis en kunde ikke gjør en ønsket handling på nettsiden din kan markedsførere bruke cookies (sporingskode) til å målrette seg mot brukere som har besøkt siden deres med digitale annonser eller e-eposter for å få kunden tilbake til nettsiden og konvertere han/henne til en betalende kunde.

Lær mer fra Google: Slik fungerer remarketing

Google Analytics

Google Analytics er verdens mest brukte statistikkverktøy som generer detaljert informasjon om besøkende og trafikk til din nettside. Verktøyet kan spore besøkende fra alle henvisninger, inkludert søkemotorer og sosiale nettverk, direkte besøk og refererende nettsteder, og gir deg et helhetlig bilde av trafikken til og på nettsiden din.

Dette er rett og slett verktøyet over alle verktøy når det kommer til analysering av trafikk på hjemmesiden din. Og det er gratis!

Lær mer fra Idium: Du store Analytics!

Click Through Rate (CTR)

CTR eller klikkfrekvens er et begrep du finner i bla Google Analyics og Google Adwords. CTR er en indikasjon på suksessen av en digital kampanje ved å måle antall klikk foretatt delt på antall visninger av annonsen, med andre ord desto høyere CTR, desto bedre.

Lær mer fra Wikipedia: Klikkrate

Meta Title & Description

En meta title eller sidetittel er en av de viktigste rangeringsfaktorene en nettside har i dag. Sidetittelen er det første som dukker opp i søkeresultatene i Google og det første  kunden ser. Hver enkel side på nettstedet ditt bør ha unik tittel, helst med et relevant søkeord.

 

Meta description er beskrivelsen av hjemmesiden din, under metatitelen. Denne er det viktig at er kort og konsis, med relevante søkeord som bedriften din vil rangere for i Google.

Lær mer fra Google: Review your page titles and snippets (på engelsk)

Personas

Når en bedrift har funnet ut hvem deres personas er; rettes all markedsføring mot en av disse.
Når en bedrift har funnet ut hvem deres personas er; rettes all markedsføring mot en av disse.

Du har sikkert hørt om målgruppe, men markedsførere som har fulgt med i timen snakker nå om personas. Personas er delvis fiktive, generaliserte kakrakterer som beskriver ulike behov, mål og observerte mønstre hos eksisterende og potensielle kunder.

Når en bedrift har fått på plass sine personas retter de all markedsføring mot en av disse. På denne måten tiltrekker bedriften seg mer relevante kunder.

Lær mer fra HubSpot: How to create personas (på engelsk)

Lead Nurturing

Hovedandelen av leads som kommer inn er ikke varme nok til å bli kontaktet av en selger. Målet med Lead Nurturing er å bygge opp en relasjon for å føre den potensielle kunden lengre frem i kjøpsprosessen. På denne måten er han eller hun mer kjøpeklare når de blir kontaktet av en selger. Dette gjøres blant annet gjennom en serie med e-poster.

Leads som blir behandlet på denne måten gjør 47 prosent større kjøp enn leads som ikke behandles på denne måten, ifølge The Annuitas Group.

Last ned e-bok: 10 kutt for bedre markedsføring