Du har helt sikkert hørt begrepene SEO eller SEM, enten i sammenheng med nettsiden din eller markedsføring på nett. Men hva er egentlig SEO? Og hvorfor skal du som bedriftleder eller bedrifteier bry deg om disse tre bokstavene?

SEO og SEM er begge forkortelser for viktig arbeid for å bli mer synlig på nett. SEO står for søkemotoroptimalisering eller Search Engine Optimization, som det heter på engelsk.

SEO vil bidra til at Google og andre søkemotorer finner nettsiden din lettere.
SEO vil bidra til at Google og andre søkemotorer finner nettsiden din lettere.

SEO-arbeid er rett og slett optimalisering av en nettside hvor målet er å bli mer synlig i søkemotorer.

Google, som er verdens største søkemotor, har en rekke krav og standarer som en nettside må oppfylle for å bli rangert i søkeresultatene.

Les også: Markedsføringsbegrepene du må kunne i 2014

SEO er derfor viktig for at dine kunder og potensielle nye kunder skal finne deg på nett.

SEM står for Search Engine Marketing, og selv om disse to begrepene ofte blir nevnt om hverandre, så står de for to forskjellige deler av vårt arbeid.

SEM er et bredere begrep for alt arbeid med å få nettsiden din funnet av målgruppen. SEM inkluderer derfor SEO, men også andre tiltak som for eksempel Google Adwords. SEM er derfor mer en strategisk tilnærming til søkemotoroptimalisering, hvor din målsetning nås ved hjelp av en rekke tiltak.

Google forandres konstant

Siden Google er verdens største søkemotor så er det ofte denne søkemotoren man fokuserer på i et SEO-arbeid. Google er i konstant forandring med nye oppdateringer og forbedringer nesten daglig. Mange av disse oppdateringene blir aldri annonsert offentlig, men merkes ved å analysere hvordan Google leser og rangerer en rekke nettsider.

Les også: Hvorfor skal bedrifter blogge?

Fordi Google hele tiden er i endring holder det oss som jobber med SEM på tå hev.

Det er lett å tenke at kampen om synlighet i Google er hard, siden det er en rekke retningslinjer og konstante forandringer, men det stemmer ikke. Google gjør endringer hele tiden, men ikke for å gjøre livet vanskelig for deg som bedriftleder. Forandringene er rett og slett forbedringer for brukeren.

Ved å kjenne søkeren bedre kan Google sørge for at resultatene man får etter et søk er relevante og unike for den brukeren. Dette tjener du som bedrift på. Årsaken er at brukere som får opp deg i sitt resultat, har større sansynlighet for å være på jakt etter nettopp deg.

Ingen magiske trylletriks

Om man spoler noen år tilbake var SEO-verdenen preget av mystikk. Det var kun de som jobbet med SEO som visste hva det var og hva man egentlig drev med.

Tiltakene som gjøres er ofte enkle, men effektive og tidkrevende.
Tiltakene som gjøres er ofte enkle, men effektive og tidkrevende.

Man snakket om “Black-hat-SEO” som idag beskriver en utdatert optimaliseringsmetode som ofte blir straffet av Google.

Les også: Slå Knock Out på dine konkurrenter i Google

I dag er alle profesjonelle SEO-eksperter transparente i sitt arbeid. Tiltakene man jobber med for å øke synligheten i søkemotoren er ofte enkle og effektive, men tidskrevende.

SEO-arbeid er et pågående arbeid som varer så lenge du ønsker at nettsiden din skal få besøkende. Det er viktig å vite at det ikke bare er On-Page optimalisering som er viktig, altså nettsiden din. Sosiale plattformer og linker til din side fra relevante, viktige nettsider kan gi din synlighet et løft.

Hva kan du tjene på SEO-arbeid?

Enten du gjør SEO-tiltak selv, har en markedsføringsavdeling på huset eller har et byrå, er det viktig at du vet hva din bedrift vil oppnå med SEO-arbeidet. Det å synes i søkemotorene er en ting, men tjener dere penger på dette?

Få bedrifter tjener penger på ren trafikk til nettsiden. Om du selger annonseplass er store trafikkmengder viktig, men om du selger produkter eller tjenester så er det viktigere med en relevant strøm av brukere.

Les også: Google Partners: – Dette gir økt synlighet

En målsetning for SEO-arbeidet er det viktigste du kan ha på plass før man starter arbeidet. Når du vet hva din bedrift ønsker å oppnå er det relativt enkelt å se hvilken plattformer man bør satse på, hvilke deler av siden man bør fremme og hva slags type innholder man bør produsere osv.

Kort oppsummert så betyr SEO faktisk enkelt og greit: “Tiltak som fremmer din synlighet i søkemotoren for din målgruppe”. Enten det er tekniske aspekter din nettside, markedsføring via sosiale medier og andre nettsider eller optimalisering av tekstinnhold.

Et lite tips: For å gjøre Google fornøyd, gjør målgruppen din fornøyd – så følger Google ofte etter.

Gratis e-bok om SEO