Norge er et av verdens rikeste land, men når det kommer til forskning og innovasjon er vi nok ikke like høyt oppe på lista som vi kunne tenkt oss å være. Hvor innovativ er din bedrift?

Fire prinsipper for innovasjon

Tirsdag 09. september gikk Innovasjonsdagen 2014 av stabelen på Rockefeller i Oslo. Ingen ringere enn statsminister Erna Solberg åpnet konferansen. Vi vil gjerne dele litt av hva vi lærte.

Første foredragsholder var professor i strategi og entreprenørskap ved London Business School, Julian Birkinshaw. Han startet like greit med å gi oss oppskriften på innovasjon.

Les også: Vekstbedrifter har forstått at digital markedsføring er fremtiden. Har du? 

Ifølge Birkinshaw er det fire prinsipper som må følges for å stimulere til innovasjon.

  1. Åpenhet
    Birkinshaw forteller at mye av årsaken til at Silicon Valley har vært så suksessrikt er kulturen. Kombinasjonen av åpenhet og samarbeid på tvers av bedrifter og disipliner gir rom for innovasjon. Åpenhet i form av å ønske entrepenører utenfra velkommen, mener han også er en medvirkende faktor.
  2. Nettverk
    Desto større byer, desto mer kreativitet og mulige samarbeidspartnere har du. Byer som London, New York og Miami ble trukket frem som ekspempler på byer som folk flokker til.
  3. Balanse mellom frihet og struktur
    Google er kjent som en bedrift med stor grad av frihet. Gründerne gjorde arbeidsmiljøet mest mulig likt studentmiljøet på Stanford. Blant annet har de ansatte lov å bruke 20 prosent av arbeidstiden sin på sine egne prosjekter. Men etter hvert som Google har vokst har også behovet for struktur blitt større.
  4. Toleranse for å mislykkes
    De fleste mennesker har en iboende frykt for å mislykkes. Birkinshaw, og flere ledere med ham, mener at det å mislykkes er et viktig steg for å oppnå innovasjon. Dette kan gi bedrifter en unik mulighet til å lære. Det har blitt mer og mer vanlig at bedrifter har kåringer og priser til «det mest mislykkede prosjektet» ol. Poenget hans er at det må være rom for å feile uten at dette skal ta skaperlysten fra ansatte, men dette krever god ledelse.

15 prosent på innovasjon

En annen som bidro på konferansen var Berit Kjøll, administrerende direktør i Huawei Norge. Det kinesiske selskapet har totalt tre administrerende direktører globalt.

Denne spesielle lederstrukturen har Huawei for at lederne i perioder skal kunne konsentrere seg om innovasjon, ifølge Kjøll.

Les også: Hvorfor skal bedrifter blogge? 

Hun kunne også fortelle at Huawi bruker 15 prosent av omsetningen sin på nettopp innovasjon. Huawei samarbeider med over 40 av verdens største teleoperatører, og sammen med sine største samarbeidspartnere, som Telenor og Virgin, har de opprette innovasjonssentre rundt omkring i verden. Blant annet et ute på Fornebu.

Stjel ideer fra andre

Ok, kanskje ikke bokstavelig talt, men ikke all innovasjon handler om å finne opp hjulet på nytt. Flere av foredragsholderne påpeker også dette. Innovasjon handler ofte om å finne nye måter å bruke allerede eksisterende ideer på.

Les også: Mister du handlekurven?

Birkinshaw drar opp General Motors som et eksempel her. De har fått æren for å være først ute med samlebåndsproduksjon, men dette var ingen ny ide. De hadde bare videreutviklet en praksis som det lokale slakteriet allerede brukte.

Felles for de største bedriftene i vår tid er at de har satset på innovasjon. De har lagt til rette for det og de har en bedriftskultur som tillater de ansatte både å prøve og feile. Innovasjon er veien fremover, og det er innovasjon som vil sørge for at en bedrift ikke bare klatrer til topps, men faktisk blir der også.

Har din bedrift gjort noe spesielt for å legge til rette for innovasjon? Fortell oss om det i kommentarfeltet under!

Ønsker du en helhetlig strategi for din markedsføring?