Flere markedsførere hevder at den digitale markedsføringen er død, men med det mener de ikke at du skal tilbake til kun tradisjonell markedsføring.

Digital markedsføring omtales snart kun som markedsføring.

Med mer tradisjonell markedsføring menes det her offline markedsføring, som annonsering i aviser, telfonkatalogen eller brosjyrer. Markedsføringen er altså ikke synlig på mobil, nettbrett eller PC. Det kan også være TV-reklamer eller radioreklame. Også butikkvinduet ditt regnes som offline markedsføring.

Sosiale medier, blogg, annonsering i søkemotorer (SEM), betalt annonsering i for eksempel en nettavis eller nett-tv er alle eksempler på online eller digital markedsføring. Med andre ord, annonsering som kommer i direkte kontakt med din PC, mobil eller nettbrett.

Men hvordan kan den digitale markedsføringen være død?

De som hevder det mener slett ikke at den digitale verden ikke er verdt å satse på, for det er den i aller høyeste grad. Men skillet mellom de to er i ferd med å forsvinne. Kundene dine er på nett, men de er fortsatt mennesker. Derfor vil flere at det skal kalles kun markedsføring, uavhengig om det er digitalt eller ikke.

Les også: De 10 vanligste spørsmålene bedriftsledere har om digital markedsføring

I USA bruker nå et gjennomsnittlig selskap ti prosent av inntektene på markedsføring. En stadig økende andel av dette går til digital marekdsføring. Men dette betyr ikke nødvendigvis at mer tradisjonelle former for markedsføring har utspilt sin rolle. Tvert i mot kan de komplementere hverandre.

Kombiner offline og online markedsføring til en sammenhengende kampanje

Færre og færre satser bare på offline markedsføring. Sannheten er imidlertid at offline ikke kan overleve uten online, men online kan heller ikke overleve uten offline. Men sammen kan det være gull. Her er noen tips til hvordan du kan kombinere de to for en helhetlig kampanje:

  • Promoter et offline event med online markedsføring
  • Mobil innsjekk på det fysiske stedet
  • Lag en offlineannonse som en teaser for å få folk inn på nettsiden din
  • Dersom du har butikk og nettbutikk – Eks: Vi stengte klokken 16:00, besøk i stedet vår nettbutikk. Der er det alltid åpent!

Et viktig poeng er at du må ha en tydelig call-to-action (CTA – en tydelig instruks om hva kunde skal gjøre dersom de er interessert i det du tilbyr) til en kilde online. Det kan være nettsiden din, Facebook-siden din eller en landingsside.

Les også: Vekstbedrifter har forstått at digital markedsføring er fremtiden. Har du?

Ideelt sett skal markedsføringen som er offline gjøre dem interessert, mens markedsføringen online skal gjøre det enkelt for dem å finne CTA-en.

I dagens samfunn fungerer en offline kampanje sjeldent alene uten støtte fra online markedsføring, men en kombinasjon vil være med på å styrke merkevaren din.

Husk uansett om du skal annonsere offline eller online at du bør ha en god CTA, og at du alltid må måle, teste og analysere de kampanjene du fører.

Kombinerer du offline og online markedsføring på en smart måte kan du engasjere kundene dine på en helt ny måte, og du vil trolig nå ut til langt flere.

Vil du lære mer om markedsføring?

Gratis e-bok om lønnsom markedsføring