Har du en bedriftsblogg eller planlegger du å starte en? It-gründer, forfatter, blogger og merkevaresjef i Fanbooster, Thomas Moen, gir deg 7 eksperttips om bedriftsblogging.

En fersk undersøkelse fra USA viser at ni av ti bedrifter har egen blogg. Norske bedrifter henger nok dessverre ganske lagt etter her. Tall fra Statisisk sentralbyrå (SSB) viser at bare halvparten av norske bedrifter har tatt i bruk sosiale medier (!)

Superblogger Thomas Moen gir tips til deg som vil blogge for bedriften din.
Superblogger Thomas Moen gir tips til deg som vil blogge for bedriften din.

Det går imidlertid fremover, og flere og flere norske bedrifter begynner å forstå verdien av innholdsmarkedsføring, eller content marketing. En ting er å forstå verdien, men en annen ting er å vite hvor man skal begynne.

Kjenn målgruppen din

For det første må du vite hva du skal tilby kundene dine gjennom bloggen. Hva kjenntegner en god blogg?

– En god blogg kjennetegnes av godt innhold, og godt innhold defineres av målgruppen. De bloggene som skaper mest engasjement er de som behersker målgruppen sitt språk og leverer følelsen av verdi og kunnskap, forteller Thomas Moen til Idium.

Moen driver selv en egen blogg, og har hjulpet mange bedrifter og bedriftsledere med å komme i gang med blogging. Ifølge ham er det mange bedrifter som kan eller burde blogge.

– Alle bedrifter som har nytte av å kommunisere, sier han.

Fokuser mer på innhold

Å skrive godt for web er en treningssak. Moen, som har skrevet boken ‘123 Blogg‘, mener at alle kan lære seg å skrive blogg.

– Helt klart, det handler om å bruke nok tid på det, sier han.

Det gjøres mange feil når det kommer til blogging, men særlig en sak går igjen.

– Noen fokuserer for mye på det visuelle og alt rundt, og for lite på innhold, sier Moen.

Hva vil du oppnå med bloggen?

Mange gruer seg til å skriv blogg, men det gjelder å finne sin arbeidsmetode. Moen blogger selv regelmessig på thomasmoen.com.

– Jeg får en ide, fanger den i systemet mitt og skriver når jeg har overskudd og energi, forteller han.

Les også: Vekstbedrifter har forstått at digital markedsføring er fremtiden. Har du?

Å skrive blogg bare for å skrive vil ikke ta deg langt. Skal du lykkes er det noen ting du må tenke gjennom.

– Bloggere må vite hva de skal med bloggen, og hvordan de måler at de oppnår det de ønsker, sier Moen.

Sitter du fortsatt på gjerdet og funderer på å begynne? Her er Moens beste tips til deg:

– Kom i gang, fokuser på å gi verdi, skriv for ditt publikum og ikke deg selv, og fatt deg i korthet.

Billigere og bedre markedsføring

Innholdsmarkedsføring koster 62 prosent mindre en tradisjonell markedsføring og genererer tre ganger så mange nye kunder, ifølge demandmetric.com.

Les også: Slik får du bedre og billigere markedsføring

Dette er bare to av grunnene til at bedrifter burde blogge. Skal du komme i gang kan det være greit å se på Moens tips, som kort oppsummert er:

    1. Godt innhold defineres av målgruppen
    2. Har du nytte av å kommunisere har du nytte av blogg
    3. Øvelse gjør mester
    4. Fokuser mer på innhold
    5. Skriv når du har overskudd og energi
    6. Finn ut hva du vil oppnå med bloggen, og hvordan du skal måle det
    7. Gi verdi, skriv for ditt publikum og fatt deg i korthet

Ønsker du en helhetlig strategi for din markedsføring?