Du ønsker, som de fleste av oss, et best mulig resultatet for pengene du investerer i markedsføring. Men hva er det viktigste du fokuserer på for å få høyest mulig ROI?

De fleste bedriftsledere har skjønt at det er Return-on-Investment (ROI) som gjelder når man setter av penger til markedsføring.

Skal du få mest mulig igjen for pengene du bruker på markedsføring må du blant annet finne ut hvem som er din drømmekunde eller personas.
Skal du få mest mulig igjen for pengene du bruker på markedsføring må du blant annet finne ut hvem som er din drømmekunde eller personas.

Du bruker ikke markedsføring for moro skyld, du vil ha noe igjen for investeringen. Det positive med digital markedsføring er at det meste er mulig å måle.

Les også: Vil det lønne seg å investere i nettmarkedsføring?

Det er vanlig å måle hvor mange mennesker man når ut til, hvor mange som besøker hjemmesiden, hvor mange leads man genererer og hvor mange leads som blir til salg.

Her har jeg 5 konkrete tips til hva du kan gjøre for å få høyest mulig ROI:

1. Finn ut hvem som er dine drømmekunder

Når du skal markedsføre bedriften din er du nødt til å vite hvem du skal markedsføre deg for.

Feilen mange gjør er at de forsøker å nå ut til «alle». Men det er de færreste bedrifter som har «alle» i sin målgruppe. Skal du få høyest mulig ROI må du bruke ressursene smart.

De du ønsker å nå ut til er de som faktisk er potensielle kunder. Selger du maskiner for oljeindustrien er det lite poeng i å nå ut til noen som driver en hudpleiesalong. Derfor må du kartlegge hvem som er dine drømmekunder, og sørge for at du når ut til nettopp dem.

Les også: Markedsføringsbegrepene du må kunne i 2014

Se på dine mest lønnsomme og mest fornøyde kunder. Hvem er disse personene?

Demografi er interessant å se på, men også hva slags livssituasjon de er i, hvilke utfordringer de har, hva slags innvendinger de har når de skal kjøpe produkter. Finn også ut hvordan deres kundereise ser ut og hvor på nettet de søker informasjon. På denne måten finner du dine såkalte personas.

Uten å kjenne dine personas kan du ikke få maksimal ROI på dine markedskroner – uansett hva slags markedstiltak du setter i gang.

2. Bruk annonsekroner kun på annonser som vises for dine drømmekunder

Bruk kun penger på annonsering der de potensielle kundene dine faktisk er.
Bruk kun penger på annonsering der de potensielle kundene dine faktisk er.

Etter at du har funnet ut hvem som er dine drømmekunder (personas) kan du vite hvor og hvordan du skal annonsere.

Hvis personasene dine for eksempel ikke bruker Twitter, så er det ingen grunn til å annonsere der heller. Annonser kun i de kanalene og mediene som du vet personasene dine bruker.

Les også: 9 grunner til at du skal markedsføre deg på LinkedIn

Når du vet hvilke medier du skal annonsere i så er det viktig å målrette annonseringen til dine personas. Både Facebook og LinkedIn har gode segmenteringsmuligheter. Er en av dine personas en teknologiglad familiefar på 45 år i Bergen, så kan du segmentere på akkurat dette på Facebook.

3. Blogg hver uke med nyttige fagtips

Bedriftsblogg eller fagblogg kan bli ditt kraftigste markedsføringsverktøy. Mitt tips er at du hver uke skriver en tipsartikkel til en av dine personas.

Eksempel: En av dine personas (drømmekunder) er en tobarnsmor i 40-årene bosatt i Bergen. Hun er daglig leder i selskapet og finner informasjon gjennom Google. Av sosiale medier bruker hun mest LinkedIn. For å nå henne bør du blant annet markedsføre deg på LinkedIn, og annonsene bør målrettes mot hennes persona.
Eksempel: En av dine personas (drømmekunder) er en tobarnsmor i 40-årene bosatt i Bergen. Hun er daglig leder i selskapet og finner informasjon gjennom Google. Av sosiale medier bruker hun mest LinkedIn. For å nå henne bør du blant annet markedsføre deg på LinkedIn, og annonsene bør målrettes mot hennes persona.

Artikkelen skal være relevant for det du selger, og den skal løse et problem som en av dine personas har.

Les også: Hvorfor skal bedrifter blogge?

Gjør du dette får du en trafikkmotor for relevant trafikk. Den type kunder som du er ute etter finner deg når de søker på Google. Du hjelper dem med å løse et problem de har. Da får de tillit til deg og du kan tilby dem mer. Det kan for eksempel være en e-bok (fordypning innen samme tema) eller et uforpliktende møte.

4. Jevnlig nyhetsbrev med nyttige tips

Nyhetsbrev er det markedstiltaket som har aller høyest ROI. (5700% i snitt – Marketingsherpa.com.) Grunnen til det er at det er så billig å sende e-post. Samtidig treffer du folk som faktisk vil høre fra deg da de gjerne har meldt seg opp til nyhetbrevet.

Les også: Øk omsetningen med nyhetbrev

Det er samtidig veldig enkelt å komme i gang med nyhetsbrev. Systemene er rimelige, og det er enkelt å få frem e-postadresser til eksisterende kunder. I tillegg kan du samle relevante e-postadresser via bloggen og nettsiden din.

5. Mål ROI

For å få høyest mulig ROI på din digital markedsføring er du selvsagt nødt til å måle ROI.

Les også: Vekstbedrifter har forstått at digital markedsføring er fremtiden. Har du?

Du må vite hvor mange kroner du bruker på markedsføring og hvor mye salg markedsføringen fører til. For å få oversikt bør du måle hva de ulike kanalene og tiltakene gir av trafikk og salg.

Kun ved å måle fortløpende kan du vite hva du skal gjøre mer eller mindre av for å få maksimal effekt av markedsføringen.

Gratis e-bok om lønnsom markedsføring