2014 går mot slutten og det betyr starten på et nytt år med nye muligheter. Enten året har vært fylt med utfordringer eller medgang, så er det alltid noe vi ønsker oss videre. Det kan være å utvide kundebasen, selge flere produkter, satse på et større geografisk område eller kanskje du drømmer om nye nettsider.

Det er ikke bare barna som skriver ønskelister til julenissen. Som bedrift har du helt sikkert noen ønsker for bedriften din for det nye året. I stedet for å håpe på at nissen synes at du har vært snill i år, kan du faktisk gjøre en del små grep selv slik at ønskene dine blir oppfylt.

1. Oppdatert markedsføringstrategi.

Enten du har en fullstendig markedsføringstrategi på plass, eller ikke, så har man et behov for å oppdatere sine målsetninger og strategier jevnlig. Ta med deg resultater og erfaringer du har gjort dette året når du skal legge en ny strategi.

Det er nok mange bedrifter som ønsker seg en del ting, og ikke bare til jul. Men det er ting du kan gjøre selv for at ønskene skal gå i oppfyllelse.
Det er nok mange bedrifter som ønsker seg en del ting, og ikke bare til jul. Men det er ting du kan gjøre selv for at ønskene skal gå i oppfyllelse.

Se på hvilke plattformer dere har satset på, kanskje er det noen nye kanaler dere bør prøve i 2015? Å sette sammen en slik strategi kan virke tidkrevende, men med noen få lure triks kan du oppfylle dette ønske for deg selv enkelt.

Les også: 4 tips til effektiv markedsføring i sosiale medier

Sett opp en kalender for 2015 og fyll inn alt du vet skal skje, som ferier, høytider, lansering av nye produkter o.l. Så setter du inn informasjon du har om bedriften din, som: perioder i året som er stille, hvilke spørsmål kommer når, hvilke tider av året er kundene mest aktive etc. Når du har gjort alt dette har du en oversikt over neste år og hva man trenger å forholde seg til når man f.eks blogger eller skal skrive innlegg på Facebook.

Man vet hva man bør fokusere på og hva man ønsker å kommunisere til målgruppen. En rask og effektiv måte å få oversikt på.

2. Engasjerte følgere

Du er neppe alene om å drømme om engasjerte følgere. Både store og små bedrifter ønsker at deres følgere kommenterer, liker og deler mer. Den beste måten å få engasjerte følgere på er å finne ut hva som faktisk engasjerer dem.

Les også: Ikke bli den nye Idar Vollvik i sosiale medier , men engasjer kundene dine på riktig måte

Ved å selv utføre eksprimenter, samt tørre å teste forskjellige type innlegg og kommunikasjonstyper, vil du til slutt sitte igjen med en oppskrift som passer både deg og målgruppen.

3. God synlighet i Google (SEO)

En gave du kan gi deg selv er en oppdatert nettside. Det trenger ikke være et helt nytt design, men å oppdatere tekstinnholdet kan være det lille løftet du trenger for å øke synligheten i Google.

4. Mer informasjon om de som besøker nettsiden (Google analytics)

Gi deg selv innsikt i julegave! Har du ikke allerede implementert Google Analytics på din nettside så bør du starte i dag. Googles eget statistikkverktøy kan gi deg store mengder med informasjon om hvem de besøkende er, og hva som førte dem til deg.

Les også: Du store Analytics!

Du kan få vite alt fra trafikkilder til tid på døgnet og hvilken dag i uken du har flest besøk.

5. Oftere og bedre kontakt med eksisterende kunder

Det er nok mange bedrifter som ønsker seg en del ting, og ikke bare til jul. Men det er ting du kan gjøre selv for at ønskene skal gå i oppfyllelse.
Det er nok mange bedrifter som ønsker seg en del ting, og ikke bare til jul. Men det er ting du kan gjøre selv for at ønskene skal gå i oppfyllelse.

Å ønske seg bedre kommunikasjon med eksisterende kunder er viktig for bedriftens vekst.

Dine eksisterende kunder kan fungere som merkevareabassadører og gjøre mye av markedsføringen din for deg. Fornøyde kunder med et godt forhold til ditt merke vil både anbefale og skryte av din bedrift.

Les også: Slik skriver du gode nyhetsbrev

En glimrende måte å ta vare på kundene dine på er med nyhetsbrev. I tillegg til å pleie forholdet til kundene dine, kan du også lære mye om hvilke produkter de er interessert i, få ris og ros, kjøre spørreundersøkelser, kampanjer eller konkurranser.

Mulighetene er uendelige, og bruker man riktig verktøy kan man segmentere kundene sine ned på detaljnivå. En spennende julegave til seg selv og sin bedrift.

Vi leker litt julenisse hele året vi:

Vil du vite mer om Workshop?

La oss skreddersy en Workshop for å hjelpe deg og nå dine mål.