USA er et av verdens mest konkurranseutsatte land. Skal du lykkes må du jobbe desto hardere. Du som driver egen bedrift kan uten tvil lære en ting eller to fra amerikanerne. Vi har samlet noen punkter her:

1. Salg og markedsføring må jobbe sammen

Salg og markedsføring er tradisjonelt to veldig ulike disipliner. De som jobber med salg har en tendens til å snakke negativt om de som jobber med markedsføring og vice versa.

Les også: Her er oppskriften på innovasjon

Sannheten er at begge avdelinger jobber for det samme: Øke bedriftens inntekter. Det er rett og slett idioti dersom ikke disse to avdelingene jobber tett sammen. De bør snakke samme språk, være enige om hvordan leads skal bli behandlet, hvem som er kundepersonas og de bør ha felles mål.

Lærdom: Begrav stridsøksen og begynn å samarbeide.

2. Salget er nesten over når kunden kontakter selger

Internett har endret mye hvordan salg fungerer. Kunder gjør nå en stor del av salgsprosessen selv. De googler og bruker sosiale medier for å finne ut hva de skal kjøpe.

Les også: Bloggekspert Thomas Moens 7 tips til bedriftsblogging

Faktisk er det slik, i Følge Marcus Sheridan i The Sales Lion, at 70 % av salget allerede er gjort før kunden kommer i kontakt med en selger. Da blir det en tøff, ofte umulig, jobb for en selger å få et salg.

Løsningen er å komme tidligere inn i salgsfasen. Du må da bli synlig på Google og i sosiale medier når kunden søker svar på sine problemer. Du må finne ut hvem dine potensielle kunder er og lage innhold som løser problemene de har. Da blir kunden kjent med deg langt tidligere i kjøpsprosessen og du kan være med å hjelpe og påvirke kunden til en beslutning.

Det er her «Inbound marketing» kommer inn i bildet.

Lærdom: Kom tidlig inn i salgsfasen slik at du kan være med å påvirke prospektets avgjørelse.

3. Dine ansatte må elske deg!

Et av de foredragene som sitter best etter dagene i Boston er Simon Sineks «Why leaders eat last». Den New York-baserte forfatteren er mest kjent for konseptene «The golden circle» og «Start with why«.

Et av poengene hans var at dersom kundene dine skal elske bedriften din, så må også dine ansatte elske deg. Skal du lykkes med noe som helst starter det altså med bedriftskulturen. De ansatte må føle seg trygge, verdsatte og oppleve at sjefen er villig til «å gå i graven» for dem.

Poenget  er at ansatte under slike omgivelser vil prestere langt bedre, noe som igjen fører til at bedriften vil prestere bedre. Ønsker du å se hele foredraget (kan virkelig anbefales) finner du et opptak fra en tidligere anledning under.

Lærdom: Skal kundene dine elske deg så må dine ansatte elske deg.

4. Gi kundene en unik opplevelse

Amerikanere er kjente for god kundebehandling. Som nordmann er det lett å bli overveldet av all vennlighet man møter på hoteller, butikker og restauranter. Vennligheten virker kanskje kunstig på oss nordmenn, men det gjør at du føler deg sett.

Amerikanerne lever et et sterkt konkurranseutsatt samfunn, de har rett og slett ikke råd til å ikke tenke på hva som er til det beste for kundene.

Les også: Hvorfor du skal bruke kontaktskjema på nettsiden din!

Som MK Getler i HubSpot sier: – Kunder (og potensielle kunder) ønsker å føle seg unike. De ønsker ikke å bli behandlet som hvem som helst. De ønsker å bli sett og ønsker å få en følelse av at de er spesielle.

Starbucks er et eksempel på en bedrift som setter kunden i sentrum. De fant ut at kundene ønsker seg både valgfrihet og ønsker å følse seg unike. Derfor tilbyr de 87 000 mulige kombinasjoner av sine kaffer og drikker.

Skal dine ansatte kunne gi kundene dine en unik opplevelse må du gi dem makt til å gjøre nettopp det. Et eksempel på det er hotellet Ritz Carlton der de ansatte kan fritt bruke opp til $2000 om dagen for å gjøre kundene fornøyde. Dette betyr selvfølgelig ikke at du må bruke slike summer, men sørg for at de ansatte har muligheten til å strekke seg litt lengre.

Lærdom: Overgå kundenes forventniger – da skaffer du deg ambassadører.

En uforpliktende prat med en Medierådgiver?