Uansett om du har drevet en bedrift i mange år, eller om du er helt ny i bransjen er behovet for nye kunder stort sett tilstede.

Hvor mye er en kunde verdt for deg i kroner og øre, og hvor mye skal du investere i en ny kunde? Dette er spørsmål du skal stille deg uansett hvor lenge du har drevet bedriften din.

Jeg vil gjerne få gi deg noen gode tips på veien som kan gi deg ikke bare nye, men riktige kunder.

1. Facebook-annonsering

De fleste bedrifter har som regel et mål om å få flere kunder. Det kan du blant annet få ved hjelp av Facebook og blogg.
De fleste bedrifter har som regel et mål om å få flere kunder. Det kan du blant annet få ved hjelp av Facebook og blogg.

3 millioner nordmenn er på Facebook og hele 2,2 millioner bruker det daglig.

Fordelen med Facebook som annonseringskanal er hvor nøyaktig du kan målrette annonsene.

Les også: 3 ting du bør tenke på før du annonserer på Facebook

Hvis drømmekunden er kvinner mellom 30-42 år i Bergen og omegn, som i tillegg har vist interesse for kosmetikk så ønsker du å nå ut til kvinner som passer denne beskrivelsen. Ikke til menn i 20-årene i andre deler av landet.

Facebook har åpnet et nytt marked for hvordan du kan nå din rette målgruppe. Ved å treffe riktig person med rett budskap øker sjansen betraktelig for at de tar kontakt med nettopp din bedrift.

2. Blogg

Det er viktig å gjøre det enkelt for de som besøker nettsiden din å ta kontakt med skjemaet. Sørg for å ha en call-to-action på aktuelle undersider på nettsiden din.
Det er viktig å gjøre det enkelt for de som besøker nettsiden din å ta kontakt med skjemaet. Sørg for å ha en call-to-action på aktuelle undersider på nettsiden din.

I markedsføring er det ofte lurt og ha en kombinasjon mellom «push» og «pull». Blogg er en av de fremste måtene og fremstå kompetent, men samtidig ikke virke masete.

Du gir en potensiell kunde nyttige tips og kanskje løser du en utfordring kunden har. Belønningen er at denne potensielle kunden har deg i tankene når de tar en kjøpsavgjørelse.

Har du en blogg er det viktig at du faktisk legger ut nytt innhold med jevne mellomrom. En blogg på din nettside skal ikke være statisk, som andre sider på nettsiden din.

Les også: Hvorfor skal bedrifter blogge?

Med en blogg som løser problemer for kunder kan du tiltrekke deg ennå flere nye kunder, som forstår at din bedrift tilbyr det de trenger. Da er det også viktig å gode call-to-action på aktuelle sider på nettsiden din. Husk at de fleste kommer direkte inn på en underside og ikke via forsiden.

3. Bygge database

Når du for eksempel starter blogg, må du sørge for å samle samle e-postadresser. Er du på Facebook; skaff deg flere følgere. Dette blir din database, og det er disse som skal bli dine fremtidige kunder. Ved å ha en god database med interessenter blir det enklere å målrette seg mot de du vet er interessert i firmaet ditt.

Les også: Hvorfor du skal bruke kontaktskjema på nettsiden din!

Et godt tips er å gradvis be om mer og mer inforamsjon fra de som besøker for eksempel bloggen din. Du vil helt vite kjønn, alder, geografi, interesser etc. Jo mer du vet, desto bedre kan du målrette deg mot disse på et senere tidspunkt. For selv om dette handler om nye kunder, så tenk samtidig på hvilke muligheter dette har for deg når du har fått konvertert en linje i din database til en kunde, da har du utrolig gode muligheter for mersalg i fremtiden.

Når alt kommer til alt, er det fint med god trafikk på nettsiden, men det aller beste er hvis de faktisk tar kontakt. Så hvordan sørge for at den potensielle kunden tar kontakt?

Lykke til!

Mer informasjon om treffsikker Facebook-annonsering?